syökö täällä kukaan Lyrica -lääkettä?
Mihin vaivaan ja millaisia kokemuksia? Lääkäri määräsi minulle ja vähän hirvittäää
Kommentit (62)
Söin joskus mutta äitini paniikissa kielsin syömästä eikä se lääke minulle sopinutkaan. Aiheutti päänsärkyä, huimausta ja pahoinvointia. Lääkäri määräsi myös Diapamia ja aloinkin syödä sitä ja lopetin Lyrican käytön. Selkäkipuun on molemmat lääkkeet määrätty. Aiemmin määrättiin myös Panacodia ja Sirdaludia. Tuo Diapam on ainoa mikä oikeasti auttaa.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 21:08"]Koviin selkäkipuihin käytin ennen. Tuli muuten ihan järjettömät virtsanhallintaongelmat sen kanssa :( Koskaan aiemmin ei ollut mitään ongelmaa, sitä käyttäessä saattoi ihan yhtäkkiä tulla pissat housuun, noloa! Lukee kyllä yhtenä sivuoireena tuo virtsanpidätysongelma, ikinä en olisi uskonut että oli noin suuri ongelma! Lisäksi ystävät sanoivat että lääkkeen aikna ajatukseni tuntui keskusteluissa käyvän todella hitaalla.
[/quote]
Mullakin on ollut noita oireita mutta kuvittelin että johtui synnytyksestä. Lyrica määrättiin melkein heti synnytyksen jälkeen.
Mä söin sitä kuukausia selkäkipuun. Minulla on nikamansiirtymä ja ae aiheuttaa hermokipua ja jalan voimattomuutta ja tunnottomuutta. Lyrican avulla pääsin liikkeelle, söin sitä alkuun 4 x 75 mgpäivässä. Sitten kaksi ja lopuksi yksi yöksi. Nyt olen ollut jokusen viikon ilman. Aiheutti se toki sivuvaikutuksia, näkö tuntui joskus sumealta, seksuaalisuus hävisi, lähimuisti ei toiminut kunnolla ja oudointa oli, että minulle tuli shoppailu innostus. Virtsanpidätyksessä minulla oli ongelmia jo ennen lääkitystä, mutta kivun ollessa jo paha. Aivastus toi pisaroita housuun. Nyt on ihan ok taas, kun selkäki on jo suht kivuton. Mutta kaiken kaikkiaan loistava lääke kipuun ja hyödyt hakkasi haitat. Kokeilin ekaksi eri kipulääkkeitä, mutta niistä ei ollut apuja. Lyrica oli ainoa joka toimi.
nosto
kiitos hyvistä kommenteista, kertokaa lisää, kaikki tieto tervetullutta.
ap
Hermokipuun söin pari päivää. Auttoi mutta olin sekaisin kuin seinäkello ja ahmin käsittämättömiä määriä ruokaa. Nälkä ei talttunut edes jättipizzalla. Mies sanoi mun juttujen olleen sellaisia että kaikki matot ei todellakaan olleet vintillä suorassa. Hurja kokemus jota en aio toistaa.
Lyricahan on sellainen, että alun sivuvaikutukset häviävät eli parin päivän tai viikon sisällä ei kannata vielä luovuttaa, jos lääke tehoaa siihen vaivaan, johon se on määrätty. Heitehuimaus esim. tällainen, häviää kyllä alun jälkeen. Tai tuo sekaisin oleminen. Toki pieneen vaivaan en sitä itsekään söisi.
t. 5
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 20:47"]Masennukseen tai ahdistukseen söin. En tarkkaan tiedä. Olin silloin sairaalassa. Lopetettiin melko pian eli ei tainnut toimia. Ei sivuvaikutuksia. [/quote] Eikö lyrica ole hermokipulääke, en ole koskaan kuullut että sitä käytettäisiin psyykelääkkeenä.
[/quote]
Käytetään myös yleistyneeseen ahdistuneisuuteen.
[/quote]
Minullekin määrättiin sitä muutama vuosi sitten yleistyneeseen ahdistuneisuuteen, koska lääkäri arveli kroonisen unettomuuteni johtuvan siitä. Söin Lyricaa muistaakseni noin puoli vuotta (annos taisi olla 300 mg, aika iso kuitenkin), mutta ei siitä ollut pidemmän päälle iloa. Teki käytön alussa muutamana iltana mukavan kännipöhnäisen hihittelyolon, mutta se katosi käytön jatkuessa, eikä se paljoa auttanut nukkumiseen. Annosta piti vekslata koko ajan ylös ja sitten taas alas, että aineesta löytyi taas edes vähän tehoa, eli toimi isoimmalla annoksella välttävästi, mutta teho hiipui aika pian, ja että sen saavutti uudelleen, piti lääke ajaa säännöllisesti alas pienelle annokselle, jolloin siitä ei todellakaan ollut mitään iloa. Sanoisin että ihan turha.
Minä lisäisin tuohon aiempaan komettiini ( söin siis 4 x 75 mg selän he rmokipuun), että toki kannattaa miettiä vaihtoehtoja. Yleensä lyricaa ei heti määrätä, ei ainakaan minulle. Minulla on aiemmin ollut välilevytyrän aiheuttamaa kipua, mutta en siihen Lyricaa saanut ( en tiennyt koko lääkkeestä ). Söin kyllä varmaan lähes kaikki kipulääkkeet läpi silloin. Nyttenkin ennen lyricaa söin kolmea kipulääkettä, niitä mitä edellisella kerralla ei testattu, mutta mikään ei auttanut. Kun sitten tutkimustulokset selästä tuli, niin lääkäri ehdotti lyricaa. Ekaksi vähemmän, joka eo toimnut, ja sitten tuplakuuri. Oli aivan uskomatonta kun pystyi taas kävelemään ja liikkumaan. Lääke on vahva, ja tietysti ei kannata ylilääkitä
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 20:58"]Käytän. Bruksismiin, tehoaa hyvin. Ei sivuvaikutuksia itselläni, vaste tosin kasvaa nopeasti, täytyy aika ajoin "ajaa alas", jotta järkevät määrät taas tehoaisivat. Kallis.
[/quote]
Millaisilla annostuksilla käytät ts. mikä on ollut sulla maksimi ja mikä on se minimi, johon välillä lasket annoksen? Kuinka usein muutat annosta?
Kyselee
Itsekin joskus Lyricaa käyttänyt
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 21:13"]Söin joskus mutta äitini paniikissa kielsin syömästä eikä se lääke minulle sopinutkaan. Aiheutti päänsärkyä, huimausta ja pahoinvointia. Lääkäri määräsi myös Diapamia ja aloinkin syödä sitä ja lopetin Lyrican käytön. Selkäkipuun on molemmat lääkkeet määrätty. Aiemmin määrättiin myös Panacodia ja Sirdaludia. Tuo Diapam on ainoa mikä oikeasti auttaa.
[/quote]
Diapam aiheuttaa voimakasta riippuvuutta. Kuinka kauan olet syönyt diapamia selkäkipuun?
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 22:20"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 21:13"]Söin joskus mutta äitini paniikissa kielsin syömästä eikä se lääke minulle sopinutkaan. Aiheutti päänsärkyä, huimausta ja pahoinvointia. Lääkäri määräsi myös Diapamia ja aloinkin syödä sitä ja lopetin Lyrican käytön. Selkäkipuun on molemmat lääkkeet määrätty. Aiemmin määrättiin myös Panacodia ja Sirdaludia. Tuo Diapam on ainoa mikä oikeasti auttaa.
[/quote]
Diapam aiheuttaa voimakasta riippuvuutta. Kuinka kauan olet syönyt diapamia selkäkipuun?
[/quote]
Syön silloin kun kipu on päällä ja max. 2 viikkoa saa syödä yhtäjaksoisesti mutta yleensä jo 2-3 päivässä auttaa. 4-5 kertaa vuodessa tämä vaivaa niin pahasti että joudun lääkkeitä syömään. 2 vuotta sitten määrätty. Kovin herkästi en edes tavallisia särkylääkkeitä syö ja selkäkipuunkin kokeilen aluksi Panadolia. Diapamin avulla saan nukuttua silloin kun kipu on oikein paha. Silloin kun niitä syön, otan illalla yhden 5mg vahvuisen.
En söisi. Lääkäri mainitsi mutta kieltäydyin.
Lääkärit eivät ole Jumalasta seuraavia.
Lyrica kirjoitetaan isolla L-kirjaimella.
Hyi helvata! Vie seksihalut.katsohaittavaikutukset. Emolevyt käyttänyt , enkä käyttäisi.
Käytin reilut puoli vuotta kovaan neuropaattiseen kipuun, kun oli kasvohermohalvaus, sivuvaikutuksena etova olo ja lihoin varmaan 20kg. Lääkkeen hyödyt oli kuitenkin suuremmat, kuin haitat.
Mies söi reilun vuoden hermokipuihin ja ahdistukseen. Annosta nostamalla tehot pysyi, mutta sivuvaikutukset myös kasvoi. Ajoi sen alas kun apua siitä ei enää saanut. Nyt, miltei puoli vuotta lääkkeen lopettamisen jälkeen ahdistusoireet on palaamassa takaisin, mutta ei aio jatkaa enää Lyricaa kun meni niin tunteettomaksi siitä, että minä olisin kuuleman voinut kuolla vierelleen ja olisi vaan tyynesti juonut kahvinsa loppuun ja soittanut sitten jonkun noutamaan raadon pois.
Kun nyt tästä ketjusta olen lukenut samoja kokemuksia kuin monesta muustakin ketjusta... Mistä te Lyricalla onnistuneet tiedätte/osaatte vaihdella sitä annoskokoa? Ohjeistiko miestä lääkäri väärin kun kehoitti nostamaan annosta hiljalleen kunnes se on "tapissa", ja jatkamaan sitten sillä suurimmalla mahdollisella määrällä hamaan tulevaisuuteen? Sivuoireet ja tunteettomuus lääkärin mukaan olivat yhdentekeviä.
Reijo kirjoitti:
Lyrica kirjoitetaan isolla L-kirjaimella.[/quote
Ei keskellä lausetta.
Vierailija kirjoitti:
Reijo kirjoitti:
Lyrica kirjoitetaan isolla L-kirjaimella.[/quote
Ei keskellä lausetta.
Aina isolla. Se on erisnimi.
Vaikka Jussi on tässä keskellä niin isolla menee.
Ahdistukseen söin, nuppi meni vaan entistä sekasemmaksi. Koukuttava.