syökö täällä kukaan Lyrica -lääkettä?
Mihin vaivaan ja millaisia kokemuksia? Lääkäri määräsi minulle ja vähän hirvittäää
Kommentit (62)
Syön välillä kipuun. En syö jatkuvasti koska toleranssi kasvaa todella nopeasti. Aluksi otin liian suuria annoksia, jolloin tuntui pientä sekavuutta, väsymystä, rentoutta.. Vähän humalainen olo. Ja ruokahalu meni myös kokonaan. Mutta myöhemmin vähensin annoksen puoleen eikä minulla ole kyseisestä lääkkeestä mitään pahaa sanottavaa. Olen kuullut että joitain ihmisiä se lihottaa paljonkin, mutta minä en lihonut grammaakaan. Varmaan se on yksilöllistä.
Hermokipuun ollut hyvä ja lähes ainoa joka auttoi mua. Söin välillä, kun en enää kestänyt enkä muuten pystynyt olemaan töissä jne. Ajoin autoa ja olin duunissa pienillä annoksilla, joten mulle sopi hyvin! Turhaan sitä arvostellaan, koska välillä ihan asiallinen lääke joka auttaa.
Vaikuttaa hermovälittäjäaineisiin, epilepsialääke. Osoittautunut paskaksi lähes kaikille. Originaali gabapentiini paljon tehokkaampi. Itselläni ei sivuvaikutuksia, oli muutenkin tehoton, annos 150mg*4. Vaihdettiin takaisin neurontiniin, mistä sivuoireina hämäränäön huomattava heikkous. En aja enää pimeällä. Mutta auttaa. Sivuoireet kestää yleensä max 3 viikkoa.
Syön. Kolme vuotta sitten määrättiin hermosärkyyn, kun oltiin ensin kokeiltu monia muita lääkkeitä. Lyricasta puhuttiin silloin vähän "viimeisenä vaihtoehtona" ja osoittautui hyväksi sellaiseksi.
Samalla katosi myös selittämätön ahdistuneisuus ja kivut lähes täysin.
Nyt olen asteittain lopettamassa - tai ainakin vähentämässä lääkitystä (vielä viimekuussa meni 2x150mg, nyt 2x75mg.) Toivon, että pärjäisin ilman, mutta en pidä pahana sitä että söisin Lyricaa edelleen pienen annoksen verran. On kuitenkin ihan uskomaton lääke, toiminut mulla kaikista varoitteluista huolimatta erittäin hyvin eikä koskaan ole siitä ollut mitään haittaa. Paitsi ehkä nyt kun on lähtenyt annosta pienentämään, mutta nekin lievempiä vieroitusoireita mitä pelkäsin.
Hermosärkyyn syön tarvittaessa. Toimii kipuihin hyvin mutta väsyttää ja pää menee pyörälle.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 10:39"]Tyttöystävälläni nousi paino 20KILOA kuukaudessa. Että sellanen lääke. Vaatikaa ihmiset KIPUlääkkeitä eikä masennus/psyk/epilepsia lääkkeitä.
ja ennenkuin sanotte että opiaatteihin jää koukkuun niin kuvitelkaa kumpaa jää koukkuun. Siihen joka auttaa oikeasti kipuun (opiaatit) vai se joka säätelee aivojen solujen toimintaa. (Mas.psyk. epilepsia)
[/quote]
Ei aivojen SOLUJEN toimintaan voi vaikuttaa, sitä ohjaa tuma xD
Kuinkas ne KIPUlääkkeet sitten vaikuttaa? Ei kipu ole sairaus, minkä voi parantaa. Se on oire. Ainoa keino parantaa kipu, on parantaa kivun syy. Aina tämä ei ole mahdollista, joten pitää tyytyä helpottamaan kipua.
nosto
sanon tähän: höpöhöpö. Minulle ei ole tullut mitään sivuoireita.
ap
Masennukseen tai ahdistukseen söin. En tarkkaan tiedä. Olin silloin sairaalassa. Lopetettiin melko pian eli ei tainnut toimia. Ei sivuvaikutuksia.
Vahva särkylääke. Lue pakkausseloste ja noudata lääkärin antamia ohjeita. :)
Käytän. Bruksismiin, tehoaa hyvin. Ei sivuvaikutuksia itselläni, vaste tosin kasvaa nopeasti, täytyy aika ajoin "ajaa alas", jotta järkevät määrät taas tehoaisivat. Kallis.
Fibromyalgiaan syön 1x75mg/vkr. ja minulla toiminut hyvin, ja sivuvaikutuksia ei ole.
Joskus sain sitä, kun oli hermopinne. Otin vain yöksi, joten en tiedä vaikutuksesta kummemmin. Pari söin ja lopetin.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 20:47"]Masennukseen tai ahdistukseen söin. En tarkkaan tiedä. Olin silloin sairaalassa. Lopetettiin melko pian eli ei tainnut toimia. Ei sivuvaikutuksia.
[/quote]
Eikö lyrica ole hermokipulääke, en ole koskaan kuullut että sitä käytettäisiin psyykelääkkeenä.
Kokeilin nivelrikkokipuihin, mutta ei sopinut minulle. Se ei vienyt kipuja sen pidemmäksi aikaa kuin parasetamol, mutta aiheutti mm. muistihäiriöitä ja muuta sen kaltaista ikävää. Joillekin se sopii, joten kokeilla kannattaa. On kyllä vahva lääke, joten noudata ohjeita.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 20:47"]Masennukseen tai ahdistukseen söin. En tarkkaan tiedä. Olin silloin sairaalassa. Lopetettiin melko pian eli ei tainnut toimia. Ei sivuvaikutuksia. [/quote] Eikö lyrica ole hermokipulääke, en ole koskaan kuullut että sitä käytettäisiin psyykelääkkeenä.
[/quote]
Käytetään myös yleistyneeseen ahdistuneisuuteen.
Koviin selkäkipuihin käytin ennen. Tuli muuten ihan järjettömät virtsanhallintaongelmat sen kanssa :( Koskaan aiemmin ei ollut mitään ongelmaa, sitä käyttäessä saattoi ihan yhtäkkiä tulla pissat housuun, noloa! Lukee kyllä yhtenä sivuoireena tuo virtsanpidätysongelma, ikinä en olisi uskonut että oli noin suuri ongelma! Lisäksi ystävät sanoivat että lääkkeen aikna ajatukseni tuntui keskusteluissa käyvän todella hitaalla.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 19:10"]
Mä olen syönyt Lyricaa useita kuukausia ja nyt lopettanut kuukausi sitten. Minulla ei ole kyllä ollut mitään vieroitusoireita, ainakaan en ole huomannut.. Tosin en ole koskaan edes kokeillut huumeita, joten en tiedä mitä tuo jiku edellinen tarkoitti, kun vertasi huumeisiin. Toki alkuun oli kuin pienessä humalassa, mutta en mä nyt sekaisin ollut, vain kävin töissä, ja ihan ok hommat sujui. Jouduin syömään kuukausia, ja kyllä siinä välillä joinkin olutta ja viiniä, mutta em huomannut siinäkään mitään eroa. Eikä läheisetkään. Söin siis 300 mg päivässä.
[/quote]
Tuollaisia vierioitusoireita:http://keskustelu.suomi24.fi/node/8481135
Hyvä jos sinulle ei ole tullut haittaa lopettamisesta,seurattuani poikaystävän kiukuttelua Lyrican lopettamisen jälkeen en ole itse halunnut säännöllistä käyttöä aloittakaan :)