Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehtaanko pyytää miestä maksamaan osan e-pillereistä?

Vierailija
20.10.2014 |

Olen yliopisto-opiskelija ja elämme miehen kanssa avoliitossa hänen (vanhempiensa ostamassa) omistusasunnossa. Mies käy töissä ja saa käteen n. 2500e kuussa. Minä saan vähän vajaa 300 euroa opintotukea. Mies maksaa laskut ja useimmiten kaupassa. Silti kauppaan ja kalliisiin oppikirjoihin ne minunkin rahat hupenevat. Sain ajan yths lääkäriin uutta pillerireseptiä varten ja mietin voisinko pyytää miestä maksamaan pillereistä puolet? Onko ihan törkeää? Tilini näyttää melkoisen tyhjältä... Mainittakoon vielä, että kun kesällä kävin töissä, maksoin yli puolet palkastani yhteiselle tilille (yli 1000e joka kuukausi) eli loisin miehen lompakolla vain, kun pakko.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et kehtaa pyytää maksamaan osaa ehkäisystä, niin kannattaako sitä edes harrastaa? Ehkäisy kuuluu molemmille.

Vierailija
22/51 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 14:33"]

Mä en kehtais. Mies muutenkin maksaa enemmän, joten en enää vois ajatella että sille kuuluu puolet pillereistäkin maksettavaksi. Eiköhän se sen pilleriosuutensa maksa jo makseaessaan ne asumiskulut ja ruokakulut ym. laskut. 

Kumma juttu että miehen pitää maksaa puolet pillereistä, mutta ap:n ei tarvi maksaa puolia asumisesta, ruuasta jne. Mä ainakin miehenä maksaisin pillerit puoliksi, mutta sen jälkeen sais ap maksaa myös osuutensa kaikesta.

[/quote] 

Onko sinusta oikeasti ihan oikein, että kaksi ihmistä, joilla noin erisuuruiset tulot maksavat kaiken puoliksi? Minulla ei olisi tuon vajaa 300 euroni kanssa edes varaa maksaa kaikkea puoliksi, edes teoriassa. Vastike kun on vähän vajaa 200e, laskut ehkä 100-200e, ruokakulut (jos molemmat söisivät niin kuin minä) 400e. Toisin sanoen meillä olisi ihan eri elintaso parisuhteessa. Minä kiituttaisin puurolla, samalla, kun mies syö pihviä ja käy kavereiden kanssa juhlimassa. Kuullostaa aika sairaalta parisuhteelta minusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 14:40"]

Jos et kehtaa pyytää maksamaan osaa ehkäisystä, niin kannattaako sitä edes harrastaa? Ehkäisy kuuluu molemmille.

[/quote]

Ehkäisy kuuluu molemmille, mutta ap:lle ei kuulu osuutta asumisesta, ei tarvi maksaa ruokiaan, ei tarvi maksaa osuuttaan yhteisistä laskuista? Minä olisin hemmetin tyytyväinen että mies haluaa hoitaa nuo isommat laskut ja maksut ja pitäisin turpani kiinni pillereistä. Osuuksien vaatiminen kun voi osua omaan nilkkaan. Toki voisin mieheltä pyytää rahaa pillereihin jos omani tosiaan olis ihan loppu, mutta en alkais vaatia mitään osuuksia. Miksi ihmeessä toisella olis oikeus vaatia osuuksia, kun toinenkaan ei niitä vaadi?

Kunnioittakaa nyt niitä puolisoitanne hieman, jos toinen maksaa jo enemmän kuin osuutensa niin älkää hemmetissä alkako vaatia lisää ja lisää. 

Vierailija
24/51 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehtaahan mies olla samassa sängyssäkin ja olette parisuhteessa.

Vierailija
25/51 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole millään pahalla, mutta ihmetyttää että jos tosiaan asut jonkun kanssa avoliitossa, niin ettekös te silloin ole jo aika läheisiä? Että kai nyt tuollaista asiaa kehtaat mieheltäsi kysyä :) vai onko raha aiheena teille jotenkin "arka" asia vielä?

Mielestäni ei ole ollenkaan noloa pyytää miestä osallistumaan kustannuksiin.

Vierailija
26/51 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaisitko nykytilanteessa puolet jos mies ostaisi kumeja?

Vierailija
27/51 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki kohteliaasti ja pusun kanssa voisi kysyä jos hän voisi auttaa ja maksaa puolet koska sinulla on tiukkaa...  

Vierailija
28/51 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 14:19"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 14:18"]Asut ilmaiseksi ja mies maksaa suurimman osan ruuistakin. Joopa joo. [/quote] Niin?

[/quote]

Niin, sitten? Meillä sama tilanne. Tosin kämppä on vuokra-asunto. Mies maksaa vuokran ja enimmäkseen ruuatkin. Paha se on opiskelijanakaan kaikkeen revetä.

Vierailija
29/51 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ole varsinaisesti kehtaamisesta kyse, pikemminkin parempi sana olisi ollut kysyä, onko ihan oikeudenmukaista pyytää miestä maksamaan puolet. Nyt tosiaan aion kysyä juuri siksi, että tili näyttää niin tyhjää... En halua, että ihan nollille menee. Minun on muutenkin vaikea pyytää ihmisiltä mitään palveluksia, etenkään rahaa. Jotenkin varmaan nolottaa oma huono taloudellinen tilanne, vaikken koekaan olevani siihen itse syypää. Töissä käyn aina kesäisin ja koko loman ajan, koulun ohella en kertakaikkiaan jaksa käydä töissä, kun pakollista opetusta monesti 7:30-16, joskus jopa klo 18 asti, viikonloput menevät tentteihin lukiessa. Jos ihmettelette, miten nyt ehdin täällä olla, niin olen kovassa flunssassa ja ajattelin olla tartuttamatta kaikkia muitakin.

Vierailija
30/51 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi pyytää. :) Minäkin tässä juuri mietiskelin että voisi maksaa vaikka kokonaankin, en nimittäin kovin mielelläni niitä hormooneja muutenkaan kehooni laita.. Itselleni kävisi vaikka kondomi ehkäisyksi, kun melko harvoin seksiä harrastetaan (siis n 1krt/vko), mutta mies ei tykkää. Suostun syömään niitä nyt siksi että ekan lapsen jälkeen mies luvannut laitaa tuubit solmuun. :)

Vierailija
31/51 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

OK, ymmärrän :)
T. 26

Vierailija
32/51 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 14:46"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 14:40"]

[/quote]

Ehkäisy kuuluu molemmille, mutta ap:lle ei kuulu osuutta asumisesta, ei tarvi maksaa ruokiaan, ei tarvi maksaa osuuttaan yhteisistä laskuista? Minä olisin hemmetin tyytyväinen että mies haluaa hoitaa nuo isommat laskut ja maksut ja pitäisin turpani kiinni pillereistä. Osuuksien vaatiminen kun voi osua omaan nilkkaan. Toki voisin mieheltä pyytää rahaa pillereihin jos omani tosiaan olis ihan loppu, mutta en alkais vaatia mitään osuuksia. Miksi ihmeessä toisella olis oikeus vaatia osuuksia, kun toinenkaan ei niitä vaadi?

Kunnioittakaa nyt niitä puolisoitanne hieman, jos toinen maksaa jo enemmän kuin osuutensa niin älkää hemmetissä alkako vaatia lisää ja lisää. 

[/quote]

Puolison kunnioitusta on olla nipottamatta normaalista kulutuksesta silloin kun toinen opiskelee, sairastaa tai hoitaa yhteisiä lapsia kotona. Minä olen aina ymmärtänyt että parisuhteessa yhdessä asuvat ovat yksikkö, jolla on yhteinen elintaso, tienasi toinen 10 000€ ja toinen 0€.

Eri asia on tuhlarit, jotka elävät yli yhteisten varojen tai käyttävät yhteisiä varoja niin että normaaliin elämään ei riitä rahaa, silloin ymmärrän että on sun, mun ja meidän rahat.

Ap tapauksessa ihmettelen että jalat kehtaa levittää mutta ei sanoa että ei ole rahaa millä ehkäisyn hoitaa.

Vierailija
33/51 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
34/51 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä seksiä harrastetaan ihan yhteisestä halusta, enkä vain "levitä jalkojani". Muutenkin aika tökerö ilmaisu. Kuten tuossa jo kirjoitin, ei ole niinkään kehtaamisesta vaan oikeudenmukaisuudesta kyse. Huomaan, että täälläkin on erilaisia mielipiteitä reilusta menojen jaosta. Onneksi jokainen voi omassa parisuhteessaan sopia raha-asiat yhdessä. Olen tosiaan iloinen, että mies auttaa minua, eikä vain tuijota omaa napaansa ja vahdi omia rahojaan. Kyllä parisuhteessa tehdään muitakin asioita puolin ja toisin, miksi ei siis myös autettaisi toista taloudellisesti, jos se on tarpeen? Kun mies tulee kotiin, aion ehdottaa yhteisen taloustilin perustamista, jonne molemmat laittavat tietyn summan ja jolta sitten maksetaan ruoat ja e-pillerit sun muut yhteiset jutut.

Vierailija
35/51 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 14:41"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 14:33"]

Mä en kehtais. Mies muutenkin maksaa enemmän, joten en enää vois ajatella että sille kuuluu puolet pillereistäkin maksettavaksi. Eiköhän se sen pilleriosuutensa maksa jo makseaessaan ne asumiskulut ja ruokakulut ym. laskut. 

Kumma juttu että miehen pitää maksaa puolet pillereistä, mutta ap:n ei tarvi maksaa puolia asumisesta, ruuasta jne. Mä ainakin miehenä maksaisin pillerit puoliksi, mutta sen jälkeen sais ap maksaa myös osuutensa kaikesta.

[/quote] 

Onko sinusta oikeasti ihan oikein, että kaksi ihmistä, joilla noin erisuuruiset tulot maksavat kaiken puoliksi? Minulla ei olisi tuon vajaa 300 euroni kanssa edes varaa maksaa kaikkea puoliksi, edes teoriassa. Vastike kun on vähän vajaa 200e, laskut ehkä 100-200e, ruokakulut (jos molemmat söisivät niin kuin minä) 400e. Toisin sanoen meillä olisi ihan eri elintaso parisuhteessa. Minä kiituttaisin puurolla, samalla, kun mies syö pihviä ja käy kavereiden kanssa juhlimassa. Kuullostaa aika sairaalta parisuhteelta minusta.

[/quote]

Mutta kun se mies maksaa jo enemmän kuin sinä. Ja aina vaan pitäis maksaa lisää ja lisää. Joku kohtuus se on oltava siinä paljonko sillä toisella maksattaa. Kuten sanoin, se mies maksaa jo pilleriosuutensa maksamalla asumisenne ja suuremman osan ruokakuluista sekä laskuista. Hae opintolainaa jos et omillasi pärjää. Tottakai voit kysyä mieheltä maksaisko se ne pillerit tässä kuussa kun sulla on tiukkaa, mutta et voi vaatia yhtään mitään ihmiseltä joka jo valmiiksi maksaa menoistanne suurimman osan. On se sullakin oma vastuusi menoistasi. 

Vierailija
36/51 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 14:33"]Mä en kehtais. Mies muutenkin maksaa enemmän, joten en enää vois ajatella että sille kuuluu puolet pillereistäkin maksettavaksi. Eiköhän se sen pilleriosuutensa maksa jo makseaessaan ne asumiskulut ja ruokakulut ym. laskut. 

[/quote]

Tähän tapaan ajattelevat eivät ole tainneet itse paljon opiskella, eivätkä taida oikein ymmärtää että opiskelu on sijoitus tulevaisuuteen, myös puolison opiskelu. Mies pn oikeasti parin vuoden päästä aika onnekas ollessaan hammaslääkärin puoliso. Hammaslääkärillä kun on varma työllistyminen ja kohtuullisen hyvät tulot. Mahdollistamalla nyt ap:n opiskelut mies turvaa tulevaisuudessa itselleen paremman elintason, ja mm. taloudellisen mahdollisuuden halutessaan jäädä kotiin hoitamaan mahdollisia tulevia lapsia kotihoidontuella, tai vaikka opiskella lisää, jolloin taloudellinen tilanne olisi aika pöinvastainen kuin nyt. Olisiko sitten niiden mielestä, joiden mielestä ap:n ajatus nyt on kohtuuton, sitten jatkossa kohtuullista että ap:n elintaso on koko loppu elämän parempi kuin miehensä? Jos kerran toista ei elätetä?

Vierailija
37/51 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko tosiaan muuttua miehen silmissä msksulliseksi naiseksi?

Vierailija
38/51 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
39/51 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:41"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 14:33"]Mä en kehtais. Mies muutenkin maksaa enemmän, joten en enää vois ajatella että sille kuuluu puolet pillereistäkin maksettavaksi. Eiköhän se sen pilleriosuutensa maksa jo makseaessaan ne asumiskulut ja ruokakulut ym. laskut.  Kumma juttu että miehen pitää maksaa puolet pillereistä, mutta ap:n ei tarvi maksaa puolia asumisesta, ruuasta jne. Mä ainakin miehenä maksaisin pillerit puoliksi, mutta sen jälkeen sais ap maksaa myös osuutensa kaikesta. [/quote] Tähän tapaan ajattelevat eivät ole tainneet itse paljon opiskella, eivätkä taida oikein ymmärtää että opiskelu on sijoitus tulevaisuuteen, myös puolison opiskelu. Mies pn oikeasti parin vuoden päästä aika onnekas ollessaan hammaslääkärin puoliso. Hammaslääkärillä kun on varma työllistyminen ja kohtuullisen hyvät tulot. Mahdollistamalla nyt ap:n opiskelut mies turvaa tulevaisuudessa itselleen paremman elintason, ja mm. taloudellisen mahdollisuuden halutessaan jäädä kotiin hoitamaan mahdollisia tulevia lapsia kotihoidontuella, tai vaikka opiskella lisää, jolloin taloudellinen tilanne olisi aika pöinvastainen kuin nyt. Olisiko sitten niiden mielestä, joiden mielestä ap:n ajatus nyt on kohtuuton, sitten jatkossa kohtuullista että ap:n elintaso on koko loppu elämän parempi kuin miehensä? Jos kerran toista ei elätetä?

[/quote]

Mä olen opiskellut ja asunut ihan vastaavasti avomiehen kanssa. Ja tosiaan maksoin itse pillerini, sillä avomies maksoi esim. asumisen ja sähköt kokonaan. Kun mies ei laskenut osuuksia niin en minäkään kehdannut sellaista ruveta tekemään omien laskujeni kanssa. Apua sain jos tarve tuli ja sitä kehtasin pyytää, yhdesähän sitä elettiin. Mutta en tosiaan olis kehdannut selittää avokille että nyt maksat pillerit puoliksi kun se on yhteinen lasku. Niin oli yhteisiä ne sähkötkin ja asuminen, joista avokki ei ikinä sanonut mulle että maksa puolet. Kokonaisuus on se joka ratkaisee. Jos toinen jo nyt maksaa suurimman osan kuluista, niin kai sitä itse voi jonkun pikkusumman maksaa kuten pillerit. Eikä maksattaa ihan kaikkea toisella.

Vierailija
40/51 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä oikeasti ne pillerit maksan, kun ei oikeasti ole rahaa? Menee niin tiukille, että juuri ja juuri saan ehkä bussilipun ensi kuuksi ja ruoat koulussa maksettua. Mies maksaisi vastikkeen ja laskut ihan samoin, vaikka asuisi yksinkin. Ja aiemmin jo sanoin, että käyn monesti itsekin kaupassa ja maksan luonnollisesti tällöin ostokset itse. Ostan tällöin ruokaa myös miehelle. Silloin, kun yhdessä käydään kaupassa, mies maksaa, koska ostaa tällöin myös paljon itselleen juuri niitä kalliita lihoja tms. Jos minun ruokakuluni ovat se 200 euroa kuussa ja lisäksi maksan itse bussilipun ja omat laskuni ja menoni, niin enköhän jo maksa aika hyvin omat kuluni tuoloihini nähden? Teistäkö oikeasti kaikki kulut pitäisi laittaa tasan puoliksi, vaikka toinen tienaisi melkein 10 kertaa enemmän kuin toinen?? Ei tulisi mieleenkään valmistumisen jälkeen pistää miestä maksamaan puolet kaikista kuluista, vaikka minulle jäisi tällöin ehkä tuplasti käteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi