"Raskaus ei ole sairaus" -hokijoille:
Onko iskias, oksennustauti, reuma tai diabetes sinusta sairaus? Vaikka raskaus ei ole sairaus, se tuo usein mukanaan sairauksia tai niiden oireita, esimerkiksi edellä mainitut.
Tuliko tämä jollekin yllätyksenä?
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 13:11"]
Itse pidän pahimpina niitä, kenen mukaan raskaus on syy syödä viiden ihmisen edestä ja tekosyy ottaa + 35 kg :D
[/quote]
Kokeilepa itse hyperemesis gravidarum -raskautta, jossa ainoa keino pitää itsensä pois sairaalasta tiputuksesta on maata sängyssä (sanko vieressä tietenkin) ja syödä kokoajan jotain. Jos ihan jatkuvasti söi, niin ei tarvinnut oksentaa, mut jos useamman tunnin oli syömättä, niin sen jälkeen ei enää mikään pysynyt sisällä, ja riskinä oli taas joutua sinne sairaalaan. Siinä on aika helppo lihoa 35 kg, jos makaa 9 kuukautta sängyssä syömässä.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 13:44"] [quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 13:13"] [quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 13:11"] [quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 13:08"] Raskaus on kuitenkin tilana itse aiheutettu. Vertaisin sitä pikemminkin krapulaan kuin vatsaflunssaan. Ei kai kukaan ilo mielin monen päivän putkea vetävällekään paikkaa anna? [/quote] Kyllä se vatsaflunssakin hyvällä hygienialla olisi vältettävissä. Kannattaa pysyä ihan vain kotosalla, ettei tule mitään tartuntatauteja. Ai niin, mitenkäs tämä yhteiskunta sitten pyörii, jos ihmiset eivät ilmesty töihin? Tai kun ihmiset lakkaavat lisääntymästä? No niinpä. ap [/quote] Työssä käyminen on välttämätöntä olemassaolevien ihmisten hyvinvoinnin ja ihmisarvoisen elämän turvaamiseksi. Uusien ihmisten luominen ei ole välttämätöntä vaan itse asiassa haitallista. Minusta on vastenmielistä, miten yrität puolustella omien itsekkäiden viettiesi toteuttamista yleisellä edulla. [/quote] On lasten saaminen aika välttämätöntä olemassa olevien ihmisten hyvinvoinnin ja ihmisarvoisen elämän turvaamiseksi, ainakin jos katsellaan "ihmisarvoista elämää" länsimaisella mittapuulla. Jokainen sukupolvi ikääntyy aikanaan ja siten lääkäreitä ja kaupan kassoja tarvitaan sittenkin kun itse jäädään eläkkeelle- jonkun itseään nuoremman on siis tultava ja tehtävä ne välttämättömät työt; ruuan tuotanto, sähköt, jne. Ellei sitten hyväksytä sitä tosiasiaa että aikanaan työhön kykenemättömät heivataan mettään pärjäämään itsekseen miten tykkäävät. Tai muutetaan kaikki sinne mettään samantien ja kukin saa rakentaa siellä itekseen niin hyvinvoivan elämän kun haluaa, ilman nuorempien apua. Ja jos tähän nyt sotketaan jotain liikakansoitus-lässytystä, niin ei se paljon Suomea auta että jossain kaukana pakolaisleirillä istuu puoli miljoonaa ihmistä, jos ei niitä tänne saada. Jos saadaankin, niin ei ole välttämättä lääkärin koulutusta, lukutaitoa tai motivaatiota jäädä. Ja jos kaikki "ylimääräiset" ihmiset kärrätään tänne hoitamaan ikääntyvä, lisääntymätön väestö, niin silloin suomalaisista tulee väkisin vähemmistö, ja kuoleva sellainen. Ja demokratiassa enemmistö päättää mikä parasta kaikille; se johtaa kulttuurin murrokseen mihin aika harva on valmis. [/quote] Kuten sanottu jonkun sukupolven on oltava se viimeinen sukupolvi. Meillä ei ole moraalista oikeutta pakottaa muita ihmisiä syntymään, koska itse pelkäämme vanhenemista ja kuolemaa. Maailmankaikkeus tai edes oma pieni planeettamme ei millään tavalla tarvitse ihmiskunnan jatkumista. Kenenkään ei ole pakko hankkia lapsia. [/quote] Suosittelen sulle leffaa children of men (ihmisen pojat). Kirja on tietty vielä parempi.
[/quote]
Olen nähnyt. Ihan kelpo scifi-leffa. Ihmisten puistattava suvunjatkamisvimma oli todella hyytävällä tavalla kuvattu siinä.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 14:02"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 13:59"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 13:08"]
Raskaus on kuitenkin tilana itse aiheutettu. Vertaisin sitä pikemminkin krapulaan kuin vatsaflunssaan. Ei kai kukaan ilo mielin monen päivän putkea vetävällekään paikkaa anna?
[/quote] Kyllä se vatsaflunssakin hyvällä hygienialla olisi vältettävissä. Kannattaa pysyä ihan vain kotosalla, ettei tule mitään tartuntatauteja. Ai niin, mitenkäs tämä yhteiskunta sitten pyörii, jos ihmiset eivät ilmesty töihin? Tai kun ihmiset lakkaavat lisääntymästä? No niinpä.
ap
[/quote]
Työssä käyminen on välttämätöntä olemassaolevien ihmisten hyvinvoinnin ja ihmisarvoisen elämän turvaamiseksi. Uusien ihmisten luominen ei ole välttämätöntä vaan itse asiassa haitallista. Minusta on vastenmielistä, miten yrität puolustella omien itsekkäiden viettiesi toteuttamista yleisellä edulla.
[/quote] En puolustele viettejäni, vaan keskustelen rakauden mukanaan tuomista sairauksista ja niiden oireista. Kenen ajattelit turvaavan oman ihmisarvoisen elämäsi 50 vuoden kuluttua jos lapsia ei enää synny?
[/quote]
Joku sukupolvi joutuu olemaan se viimeinen. Ei ole mitään syytä, miksi se ei voisi olla meidän sukupolvelle. Uusien ihmisten pakottaminen elämään vain huolehtimaan meistä vanhuudenpäivillämme on käsittämättömän julmaa ja itsekästä.
[/quote]
Mä kyllä käsitän asian niin, ettei mua luotu vain huolehtimaan vanhemmista- tai jos luotiin niin entäs sitten? Mun elämä on ainakin ollut paljon muutakin; ensi-ihastuksia, ystäviä, ja kaikkea muutakin mitä elämä tuo- tottakai myös kipua ja surua. Mutta ei mua "pakotettu" elämään- mä tykkään olla elossa. Joo, kyllä mä ihan mielelläni elän. Ihan itteni takia. Ja ihan mielelläni käyn töissä ja himmailen omia juttujani ja maksan veroja joista sitten hoidetaan vanhuksia ja muita.
[/quote]
Meidät kaikki on pakotettu elämään: kukaan ei ole saanut päättää, olisiko mieluummin tullut olemaan vai ei. Silti on väärin väittää, että olemassaolo olisi parempi vaihtoehto kuin ei-olemassaolo. Elämässä on myös mukavia asioita, ja itsesäilytysvaiston ansiosta useimmat meistä haluavat jatkaa sitä mahdollisimman pitkään. Kaikkien meidän olisi kuitenkin ollut parempi jäädä syntymättä kuin syntyä.
[/quote]
Tämä on nyt kyllä sinun ihan oma henkilökohtainen mielipide, eikä mikään yleisenä argumenttina esitettävä tosiasia.
[/quote]
Kyseessä ei ole pelkkä mielipide. Lue esimerkiksi David Benatarin Better Never to Have Been.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 14:10"]
Kyllähän moni syöpä ja muukin sairaus olisi estettävissä ihan elintapojen kautta. Myös tartuntataudit. Itseaiheutettuja on suurin osa sairauksista, huonoilla elintavoilla.
[/quote]
Ainakaan minä en näe sairaana olevasta ihmisestä, mikä rooli hänen omalla toiminnallaan on ollut sairauden puhkeamisessa. Esimerkiksi keuhkosyövän voi saada polttamatta elämässään ainuttakaan savuketta. Siks pidän parempana olettaa parasta.
Raskaana olevasta naisesta sen sijaan näkee välittömästi, että hän on aiheuttanut itse oman tilansa.
[/quote] Tilansa, muttei välttämättä sairauksiaan. Joten kun et voi tietää, johtuuko bussissa istumapaikkaa haluavan naisen iskiaskipu hänen raskaudestaan vai ei, lienee ihan fiksua antaa se paikka hänelle joka tapauksessa?
Tämä keskustelu ei käsittele sairauksien perinnöllisyyttä tai sitä, ovatko ne itse aiheutettuja. Keskustelu muistuttaa, että vaikka raskaus ei ole sairaus, se voi aiheuttaa niitä ja niiden oireita. Tästä syystä raskaana oleva voi olla sairaslomalla, tarvita paikkaa julkisessa kulkuvälineessä tai olla kykenemätön johonkin toimeen.
ap
[/quote]
Ei kai kukaan ole kyseenalaistanut sitä, että raskaana olevan voisi olla epämukavaa seistä bussissa? Kysymys on siitä, tulisiko raskaana olevalle naiselle antaa bussissa paikka.
Mulle gyne sanoi tuon, että "raskaus ei ole sairaus". Minulla oli helvetilliset liitoskivut ja kohdusuu kehittynyt. Ei halunnut antaa toista viikkoa sairauslomaa. Kuulemma kivusta ei kannata välittää jne.
Onneksi hän ei ollut ainoa gyne maailmassa. Olin koko raskauden loppuun asti sairauslomalla. Seuraavassa raskaudessa ei näitä ongelmia ollut, ja ei tarvinnut myöskään saikkuilla.
Että kyllä noita typeriä käsityksiä viljelee välillä myös muutkin kuin maallikot.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 14:02"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 13:59"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 13:08"]
Raskaus on kuitenkin tilana itse aiheutettu. Vertaisin sitä pikemminkin krapulaan kuin vatsaflunssaan. Ei kai kukaan ilo mielin monen päivän putkea vetävällekään paikkaa anna?
[/quote] Kyllä se vatsaflunssakin hyvällä hygienialla olisi vältettävissä. Kannattaa pysyä ihan vain kotosalla, ettei tule mitään tartuntatauteja. Ai niin, mitenkäs tämä yhteiskunta sitten pyörii, jos ihmiset eivät ilmesty töihin? Tai kun ihmiset lakkaavat lisääntymästä? No niinpä.
ap
[/quote]
Työssä käyminen on välttämätöntä olemassaolevien ihmisten hyvinvoinnin ja ihmisarvoisen elämän turvaamiseksi. Uusien ihmisten luominen ei ole välttämätöntä vaan itse asiassa haitallista. Minusta on vastenmielistä, miten yrität puolustella omien itsekkäiden viettiesi toteuttamista yleisellä edulla.
[/quote] En puolustele viettejäni, vaan keskustelen rakauden mukanaan tuomista sairauksista ja niiden oireista. Kenen ajattelit turvaavan oman ihmisarvoisen elämäsi 50 vuoden kuluttua jos lapsia ei enää synny?
[/quote]
Joku sukupolvi joutuu olemaan se viimeinen. Ei ole mitään syytä, miksi se ei voisi olla meidän sukupolvelle. Uusien ihmisten pakottaminen elämään vain huolehtimaan meistä vanhuudenpäivillämme on käsittämättömän julmaa ja itsekästä.
[/quote]
Mä kyllä käsitän asian niin, ettei mua luotu vain huolehtimaan vanhemmista- tai jos luotiin niin entäs sitten? Mun elämä on ainakin ollut paljon muutakin; ensi-ihastuksia, ystäviä, ja kaikkea muutakin mitä elämä tuo- tottakai myös kipua ja surua. Mutta ei mua "pakotettu" elämään- mä tykkään olla elossa. Joo, kyllä mä ihan mielelläni elän. Ihan itteni takia. Ja ihan mielelläni käyn töissä ja himmailen omia juttujani ja maksan veroja joista sitten hoidetaan vanhuksia ja muita.
[/quote]
Meidät kaikki on pakotettu elämään: kukaan ei ole saanut päättää, olisiko mieluummin tullut olemaan vai ei. Silti on väärin väittää, että olemassaolo olisi parempi vaihtoehto kuin ei-olemassaolo. Elämässä on myös mukavia asioita, ja itsesäilytysvaiston ansiosta useimmat meistä haluavat jatkaa sitä mahdollisimman pitkään. Kaikkien meidän olisi kuitenkin ollut parempi jäädä syntymättä kuin syntyä.
[/quote]
Parempi minkä kannalta?
Raskaus ei ole sairaus, sen aiheuttamat oireet voivat ollakin.
Työkaveri ilmoitti, että menee seuraavana päivänä lääkäriin hakemaan saikkua. Kysyin että miksi ihmeessä. Vastasi että no mähän oon raskaana!!! No, tuli kuitenkin töihin, ei ollut saanutkaan raskauden takia :)
2