Häipyykö mustapäät aikanaan jos lopettaa niiden puristelun?
Mulla ei oo paha akneiho, mutta nenässä ja leuan alueella jonkun verran mustapäitä ja paljon ihomatoja/helposti tukkeutuvia ihohuokosia. Monta kertaa viikossa puristelen niitä, mutta nehän tulee nopeasti takaisin. Ja tuntuu että vuosi vuodelta niitä on vaan enemmän. Rauhoittuisiko iho jos lopettaisi puristelun kokonaan ja tekisi vain normaalit pesut ja joskus kuorinnan ja naamion?
Siis poistuisiko ne ihomadot ajan myötä itsestään, jos niihin ei koske ollenkaan?
Kommentit (25)
Mulla oli samanlainen ongelma ja todella paljon mustapäitä iholla, kävin Lookilla kemiallisessa kuorinnassa pari kertaa ja johan sai mustapäät kyytiä. Nyt vaan hyvää kotihoitoa mahdollisimman hellävaraisilla tuotteilla ja jos iho menee huonompaan, niin uudestaan kuorintaan.
Laita sitruunamehua yön ajaksi mustapääalueille ja huuhtele aamulla vedellä. Muutaman yön kuluttua pitäisi olla poissa. Mulla ainakin tehoo. Teen ton yleensä kerran viikossa, koska mulla myös tulee ne aina taas jonkin ajan kuluttua. Jos iho ei ole rikki, sitruunasta ei pitäisi olla mitään haittaa. Toisaalta, jos usein käytät sitä, se vaalentaa ihoa (eli silloin kannattaa laittaa koko kasvoille, ettei nenä ole eri värinen).
Mulla ainakin on tietyssä kohdassa nenänpieliä selvästi suurentuneet ihohuokoset, jotka keräävät rasvaa muutaman päivän välein. Kyseessä ei ole mustapää, vaan sellainen läpikuultavan kellertävä "tulppa", jonka pullautan puristamalla ulos. Samaan kohtaan jää näkyvä reikä, joka taas muutaman päivän päästä täyttyy rasvalla. Inhottavia ovat, mutta tuskin niistä koskaan eroonkaan pääsee. Konjak-sieni on käytössä, samoin luomukosmetiikka.
Mulla vähentyi iho-ongelmat kun aloin käyttämään ihonpuhdistuksen yhteydessä himalajan kristallisuolaa. Suolapalanen maksaa 4-6€ ja löytyy mm. luontaistuotekaupoista. Googletappa ja lueskele muiden kokemuksia, suosittelen! Mulla siis sekaiho ja herkästi reagoi uusiin tuotteisiin ja t-alueelta tosi rasvainen.