Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömänä täydennysopiskelijaksi yliopistoon

Vierailija
19.10.2014 |

Olen ollut työttömänä muutaman kuukauden. Haluaisin opiskella yliopistossa noin yhden lukuvuoden aikana 25 op opinnot, jotka parantaisivat työllistymismahdollisuuksiani. Tuon verran siis puuttuu yhden opetettavan aineen opinnoista. Päätoimisia opintoja noista ei saa millään, kun kurssit menee kerran vuodessa. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta? Kannattaako edes olla yhteydessä te-toimistoon ja anoa mahdollisuutta opiskella menettämättä ansiosidonnaista? 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yksi tuttu maisteri on saanut opiskella perusopinnot tutkintoa täydentävästä sivuaineesta juuri tuolla tavoin, siis työttömyyskorvauksella, vaikka ei ole yliopistossa kirjoilla, vaan avoimessa tekee ne. Mutta riippuu kuulemma tosi paljon te-toimistosta, että miten tulkitsevat, joissakin tarjotaan opiskelumahdollisuutta ansiosidonnaisella ja toisissa ei, vaikka työtön olisi saanut itselleen opiskelupaikan.

Vierailija
2/10 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet siitä hyvässä tilanteessa, että avoimessahan saa nimenomaan opiskella mielin määrin menettämättä tukiaan, koska sitä ei katsota päätoimiseksi opiskeluksi, tuli opintopisteitä ihan kuinka paljon vaan.

Sun ei tarvii olla yhteydessä te-toimistoon, eikä Kelaan, senkus opiskelet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt löytää aiheesta tietoa ja olen tullut siihen ymmärrykseen, että jopa avoimessa opiskelu voi aiheuttaa työttömyyskorvauksien menetyksen. Olisi mukava lukea lisää kokemuksia aiheesta.

Vierailija
5/10 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelin avoimessa yliopistossa 2op ja lensin työkkäristä ulos kuin leppäkeihäs. Laskivat, että olen opiskelija! Säännöt ovat sääntöjä, pääsin takaisin kun kurssi loppui.

Vierailija
6/10 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 23:12"]

Sä olet siitä hyvässä tilanteessa, että avoimessahan saa nimenomaan opiskella mielin määrin menettämättä tukiaan, koska sitä ei katsota päätoimiseksi opiskeluksi, tuli opintopisteitä ihan kuinka paljon vaan.

[/quote]

Ei pidä paikkaansa. Vaikka kyseessä olisi avoin, täytyy opiskelun olla alle 5 op/opiskelukuukausi, että se katsotaan sivutoimiseksi opiskeluksi. Muuten se katsotaan päätoimiseksi opiskeluksi.

http://www.utu.fi/fi/yksikot/avoin/opiskelu-avoimessa/kuka-voi-opiskella/opiskelu-tyottomana/Sivut/home.aspx

Vierailija
7/10 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 00:14"]

Minä opiskelin avoimessa yliopistossa 2op ja lensin työkkäristä ulos kuin leppäkeihäs. Laskivat, että olen opiskelija! Säännöt ovat sääntöjä, pääsin takaisin kun kurssi loppui.

[/quote]

Väärin laskivat. Työttömänä saa opiskella alle 5 op/opintokuukausi ilman, että se vaikuttaa mihinkään.

Vierailija
8/10 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on just sama tiedossa! Ja pelottaa koska kyseessä on 25 op paketti ja 1 lukukausi että lopettavat työttömyystukeni sillä opintoja tulee juuri se 5 op per kk.

Vierailija
9/10 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytynee ottaa yhteyttä työkkäriin ja tehdä virallinen anomus asiasta. Kauankohan päätöksen saaminen kestää? Onko siitä kenelläkään kokemusta?

Vierailija
10/10 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 00:37"]Mulla on just sama tiedossa! Ja pelottaa koska kyseessä on 25 op paketti ja 1 lukukausi että lopettavat työttömyystukeni sillä opintoja tulee juuri se 5 op per kk.
[/quote]

Jos se on tasan 5, en kyllä lähtis kokeilemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme