Lapsettomat lasten kanssa työskentelevät
On ruvennut ärsyttämään ystävä joka on lastentarha opena eikä omaa minkäänlaista kokemustakaan lapsista ennen työn aloittamista.
Hän arvostelee jatkuvasti lapsia ja heidän vanhempiaan vaikka mistä.
Tuntuu ettei hän tiedä oikeasti mitään lapsen kasvatuksesta vaan toimii töissäkin vaan oppien perusteella jotka on saanut koulun penkiltä.
En ole viitsinyt avautua hänellä siitä että pidän hänen opetustaan ja ajatudmaailmaa hyvin epärealistisena, ehkä hänkin sen ymmärtää jossain vaiheessa kunhan kokemusta lapsista karttuu.
Mietin vaan että kuinka monen lapset ovat tarhassa jossa nuori täysin kokematon lastentarha ope ja laittaisitteko sellaiseen päiväkotiin lapsenne?
Kommentit (18)
Kai se lapsi pitää laittaa siihen päiväkotiin, mistä saa paikan, jos meinaa käydä töissä. Ei ole varaa nirsoilla, vaikkei olisi kaikesta samaa mieltä hoitajien kanssa.
Sanoisin, että kasvatukseen todennäköisesti tulee toisenlainen suhtatuminen, kun on kokemusta omista lapsista. Vanhempia ei tulisi arvostella, mutta mikäli lapsi on tottelematon ja kyseenalaistaa (lastentarhan)open ohjauksen toistuvasti, tulee mietittyä, minkälaiset rajat kotona on. Pakko se on sanoa, että kurinpito tuntuu vähentyneen nykyaikana.
T: Lapseton opettajaopiskelija
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:36"]Juu. Samalla mentaliteetilla mielenterveysongelmien kanssa työskentelevällä tulisi olla itsellään mielenterveysongelma, jotta todella ymmärtää minkä kanssa asiakas painii.
Kriisityöntekijän tulisi olla kokenut elämässään syviä kriisejä, jotta tietää mitä asiakas käy läpi.
Kuulostaako enää yhtään niin järkevältä?
[/quote] No kyllä omaa kokemusta omaava aina paremmin osaa eläytyä kuin vain koulutuksen saanut.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:47"]Sanoisin, että kasvatukseen todennäköisesti tulee toisenlainen suhtatuminen, kun on kokemusta omista lapsista. Vanhempia ei tulisi arvostella, mutta mikäli lapsi on tottelematon ja kyseenalaistaa (lastentarhan)open ohjauksen toistuvasti, tulee mietittyä, minkälaiset rajat kotona on. Pakko se on sanoa, että kurinpito tuntuu vähentyneen nykyaikana.
T: Lapseton opettajaopiskelija
[/quote]
Tuo on varmasti totta mutta nyt on kyse esim. siitä että hän haukkui vanhempia joiden lapset ovat päivittäin hoidossa ja kertovat siellä että menevät vaikka mummolaankin vielä viikonloppuna hoitoon.
Ei siis voinut käsittää miksi kukaan vanhempi haluaisi päiväkotiviikon jälkeen vielä laittaa lapsen mummolle hoitoon.
Kyllä moni vanhempi varmasti sillöin tällöin tarvitsee vaikkapa raskaan työviikon jälkeen viikonloppunakin sitten lepohetken mutta he ovat kuulemma huonoja vanhempia...
Jaa-a. Olen ollut lastenhoitajana jo nuorena, ennen omia lapsia, myöhemmin kunnan perhepäivähoitajana ja vanhemmat "kilpailivat" keskenään kuka saisi lapsensa minun hoitoryhmääni. Ilman omakohtaista kokemusta lapsista olin se suosituin ja halutuin hoitaja. Että eipä voi yleistää. Persoona- ja kemiakysymyksiä varmaan pitkälle.
Siis kertooko ystäväsi lasten, vanhempien ja perheidena sioita sinulle?
tästä olisin kaikkein järkyttynein.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:57"]Siis kertooko ystäväsi lasten, vanhempien ja perheidena sioita sinulle?
tästä olisin kaikkein järkyttynein.
[/quote]
Kertoo eikä mitenkään positiivisesti, vaan aina haukkuen..useimmiten juuri vanhempia.
-Ap
Pidän hyvänä ideana sitä, että lapsettomat hoitavat lapsia.
Moni sellainen, jolla on omia lapsia, suhtautuu muiden lapsiin nihkeästi ja ilkeästi.
Lapseton on usein reilumpi ja tasapuolisempi.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:59"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:57"]Siis kertooko ystäväsi lasten, vanhempien ja perheidena sioita sinulle? tästä olisin kaikkein järkyttynein. [/quote] Kertoo eikä mitenkään positiivisesti, vaan aina haukkuen..useimmiten juuri vanhempia. -Ap
[/quote]Se on vaitiolovelvollisuuden rikkomista. Voisit vihjaista siitä jos vielä "avautuu".
Noi on surkeita.ei mitään käsitystä lapsiperheen arjesta.kirjatieto on täysin eri kun käytäntö.
Itse olen lastentarhanopettaja ja kun aloitin työurani, ei minulla ollut lapsia. Sain todella paljon positiivista palautetta työstäni vanhemmilta ja lapsilta, ja olen nyt kahden lapsen äitinäkin sitä mieltä, että on ihan eri asia olla työntekijä päiväkodissa kuin vanhempi: äitiys tai isyys ei tee paremmaksi päivähoidon työntekijäksi koska siihen tarvitaan myös aika paljon eri ominaisuuksia kuin vanhemmalta kotona.
Omien lapseni päivähoitoryhmissä on ollut työntekijöitä, joilla ei tietääkseni ole ollut lapsia. Se ei ole mitenkään vaikuttanut siihen, kuinka paljon minä tai lapseni olemme heistä pitäneet.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 22:03"]Itse olen lastentarhanopettaja ja kun aloitin työurani, ei minulla ollut lapsia. Sain todella paljon positiivista palautetta työstäni vanhemmilta ja lapsilta, ja olen nyt kahden lapsen äitinäkin sitä mieltä, että on ihan eri asia olla työntekijä päiväkodissa kuin vanhempi: äitiys tai isyys ei tee paremmaksi päivähoidon työntekijäksi koska siihen tarvitaan myös aika paljon eri ominaisuuksia kuin vanhemmalta kotona.
Omien lapseni päivähoitoryhmissä on ollut työntekijöitä, joilla ei tietääkseni ole ollut lapsia. Se ei ole mitenkään vaikuttanut siihen, kuinka paljon minä tai lapseni olemme heistä pitäneet.
[/quote]
Mutta arvosteletko sinä lapsia ja heidän vanhempiaan?
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 22:03"]
Itse olen lastentarhanopettaja ja kun aloitin työurani, ei minulla ollut lapsia. Sain todella paljon positiivista palautetta työstäni vanhemmilta ja lapsilta, ja olen nyt kahden lapsen äitinäkin sitä mieltä, että on ihan eri asia olla työntekijä päiväkodissa kuin vanhempi: äitiys tai isyys ei tee paremmaksi päivähoidon työntekijäksi koska siihen tarvitaan myös aika paljon eri ominaisuuksia kuin vanhemmalta kotona. Omien lapseni päivähoitoryhmissä on ollut työntekijöitä, joilla ei tietääkseni ole ollut lapsia. Se ei ole mitenkään vaikuttanut siihen, kuinka paljon minä tai lapseni olemme heistä pitäneet.
[/quote]Aivan! Minullakin kolme lasta mutta en voisi kuvitellakaan olevani töissä päiväkodissa. Tai pph:na. Ei se kirjatieto halveksuttavaa ole, lapsen kehitys ja kaikki psykologiset vaiheet ja ryhmäytyminen ja oppimaan oppiminen yms.. minä ainakin luotan koulutettuihin ammattilaisiin. Oli omia lapsia tai ei.
hei kuinka realistinen on ajatus että kaikilla lapsia hoitavilla tulee olla ainakin yksi oma lapsi ennenkuin voi työskennellä päivähoidon piirissä?
Muistutapa tätä lastentarhanopettajaa tosiaan vaitiolovelvollisuudesta. Ei ole hyväksyttävää, että avoimesti huutelee muiden perheiden asioita. T: 4
No, aloittelevalla laatentarhanopettajalla, jolla on kotona 2 lasta, on kokemusta tasan kahdesta lapsesta. Varmaan hänenkin kokemuksensa kasvaa ja näkökulmansa laajenee työtä tehdessä..:D
Juu. Samalla mentaliteetilla mielenterveysongelmien kanssa työskentelevällä tulisi olla itsellään mielenterveysongelma, jotta todella ymmärtää minkä kanssa asiakas painii.
Kriisityöntekijän tulisi olla kokenut elämässään syviä kriisejä, jotta tietää mitä asiakas käy läpi.
Kuulostaako enää yhtään niin järkevältä?