Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lehdissä puhutaan sääristä, kun tarkoitetaan reittä?

Vierailija
19.10.2014 |

Tämä harmiton asia on pohdituttanut minua jo pitkät ajat. Onko kyseessä joku koodikieli, mitä en ymmärrä? Tässä hyvä esimerkki:http://www.iltalehti.fi/oho/2014101818760706_oh.shtml

Olen elänyt siinä uskossa, että jalka koostuu reidestä ja säärestä, joita erottaa polvi. Olenko ollut väärässä? Eli jos puen päälleni polvipituisen hameen, sääri on kokonaan näkyvissä. Tämä mystinen "säären vilauttaminen" taas näyttää viittaavan siihen, että hame ei yllä edes vesirajaan.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä ole laajemmin tuollaiseen törmännyt. Jos nyt yhdessä otsikossa puhutaan säärestä, miksi yleistät sen kaikkiin lehtiin?

Tavallisestihan sanonnan mukaan vilautetaan säärtä, ja tuossa kuvassa kyseinen henkilö todella reilusti sitä säärtä vilauttaakin, kun koko reisikin on näkyvillä. En näe otsikossa mitään ongelmaa.

Vierailija
2/3 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen. Saattaa olla, että "vilauttaa säärtä" on niin vanha ilmaisu. Yli puoli vuosisataa sitten se varmaan toimi hyvin. Nyt se on kaiketi niin vakiintunut, ettei viitsitä keksiä uutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja puhutaan jaloista, kun tarkoitetaan sääriä, ja käsistä, kun tarkoitetaan käsi- ja olkavarsia. Minulle tulee jänniä mielikuvia kysymyksistä kuten "ajeletteko tekin karvat käsistänne".

Jotkut ihmiset ovat yksinkertaisempia kuin toiset ja puhuvat siis myös pienemmällä sanavarastolla.