Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko opintotukiasiantuntija? Tarvitsen sinua nyt

Vierailija
09.09.2021 |

Opinnot jatkuivat asian x takia elokuussa niin, että arkipäiviä oli enää 10 jäljellä. No tämän takia minulta evättiin opintotuki elokuulta. "18 päivän sääntö."

Näin Kela on vastannut joillekin liittyen opintotukeen:
Hei Lukio loppusuoralla!

Opintotuki voidaan myöntää hakemuksen saapumiskuukauden alusta alkaen. Takautuvaa hakuaikaa opintotuessa ei siis ole. Jos haluat saada opintotukea jo elokuusta alkaen, niin tulee opintotukihakemus toimittaa Kelaan elokuun aikana.

"Opintotukea voi saada opintojen viimeisen vuoden päättymiskuukaudelta, jos kuukaudessa on vähintään 18 opiskeluaikaan kuuluvaa päivää. Ilmoita hakemuksessasi arvioitu päättymispäivä."

Minä EN ole lukiolainen, vaan aikuinen ihminen ja opiskelen ammattiin. Kuitenkin tuo teksti liittyy opintotukeen.

Kelan sivuilla lukee näin: Jos suoritat ammatillista perustutkintoa tai ammatilliseen koulutukseen valmentavaa koulutusta (VALMA), voit saada opintotukea 10 kuukaudeksi lukuvuodessa. Tukikuukaudet ovat elo-toukokuu. Voit kuitenkin hakea tukea lyhyemmäksi ajaksi tai pidemmäksi ajaksi, jos opiskelet myös kesällä.

Voit saada opintotukea opintojen ensimmäisen vuoden aloituskuukaudelta ja viimeisen vuoden päättymiskuukaudelta, jos kuukaudessa on vähintään 18 opiskeluaikaan kuuluvaa päivää.

Olen aivan korviani myöten täynnä tätä jatkuvaa taistelua Kelan kanssa. Kyllä se 900 euroa olisi ihan tarpeellinen raha, mutta nyt yrittävät jättää minut ilman (taas vaihteeksi.) Ainahan Kela yrittää jättää hakijat ilman rahojaan.

Eikö tuo 18 päivän sääntö koskee aloitusta ja lopetusta?! Minä EN aloittanut elokuussa, vaan jatkoin.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 10 päivää on melko pitkä aika opiskella ilman minkäänlaista rahallista tukea. Se 8 päivän puuttuminen tarkoittaa melkein tonnia rahana. Että ei mielestäni mene ihan oikein.

Vierailija
2/17 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitappa sinne kelaan niin siellä ne selittävät sinulle miksi tekivät tällaisen päätöksen. Täältä sivusta on vaikea neuvoa kun ei tiedä sinun kokonaistilannetta ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on just noin kun Kela sanoo. Asetukset ja lait säätää eduskunta, Kela vain toteuttaa niitä. Ite oon aina saanut tuet Kelasta kun olen niitä hakenut ja joka kerta on myös neuvottu hyvin ja opastettu mitä muista tukia kannattaa anoa.

Sun tutkinto on ammatillinen tutkinto eikä sillä ole väliä onko aikuinen vai ei.

Vierailija
4/17 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 10 päivää on melko pitkä aika opiskella ilman minkäänlaista rahallista tukea. Se 8 päivän puuttuminen tarkoittaa melkein tonnia rahana. Että ei mielestäni mene ihan oikein.

Kuka saa kelalta opintotukea 8 päivältä melkein tonnin? Yliopistossa opiskellessa kun saa sen n. 500e kuussa opintotukea niin todellakin kiinnostaa, että miten on mahdollista saada paljon enemmän kuin 500e.

Vierailija
5/17 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on just noin kun Kela sanoo. Asetukset ja lait säätää eduskunta, Kela vain toteuttaa niitä. Ite oon aina saanut tuet Kelasta kun olen niitä hakenut ja joka kerta on myös neuvottu hyvin ja opastettu mitä muista tukia kannattaa anoa.

Sun tutkinto on ammatillinen tutkinto eikä sillä ole väliä onko aikuinen vai ei.

Voi jessus, minä kun luulin että Kela säätää lait :DDD Kela ei edes noudata lakia, muuten hyvä. Ja missä kohtaa lukee se 18 päivän sääntö tässä: Hei Lukio loppusuoralla!

Opintotuki voidaan myöntää hakemuksen saapumiskuukauden alusta alkaen. Takautuvaa hakuaikaa opintotuessa ei siis ole. Jos haluat saada opintotukea jo elokuusta alkaen, niin tulee opintotukihakemus toimittaa Kelaan elokuun aikana.

Opintotukea voi saada opintojen viimeisen vuoden päättymiskuukaudelta, jos kuukaudessa on vähintään 18 opiskeluaikaan kuuluvaa päivää. Ilmoita hakemuksessasi arvioitu päättymispäivä.

Minä en ole aloittanut, vaan jatkanut.

Vierailija
6/17 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka saa kelalta opintotukea 8 päivältä melkein tonnin? Yliopistossa opiskellessa kun saa sen n. 500e kuussa opintotukea niin todellakin kiinnostaa, että miten on mahdollista saada paljon enemmän kuin 500e.

Missä kohdassa sanoin, että 8 päivän ajalta??? Opettele lukemaan.

Vierailija
7/17 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/17 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis se aloituskuukausi tarkoittaa jokaisen opintovuoden aloituskuukautta. Ei vain sitä ensimmäisen vuoden aloituskuukautta.

Eli saisit elokuussa aina opintotukea, jos opinnot alkaisivat elokuun alkupuolella siten, että elokuussa olisi 18 opiskeluaikaan kuuluvaa päivää.

Vierailija
9/17 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentissa sanottiin, että "se 8 päivän puuttuminen tarkoittaa melkein tonnia rahana" mitä ihmeen tonnia? Eihän kukaan mitään tonnia saa kelalta tai mistään. P.s. opettele itse lukemaan tai käyttäytymään edes.

Vierailija
10/17 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentissa sanottiin, että "se 8 päivän puuttuminen tarkoittaa melkein tonnia rahana" mitä ihmeen tonnia? Eihän kukaan mitään tonnia saa kelalta tai mistään. P.s. opettele itse lukemaan tai käyttäytymään edes.

MISSÄ KOHDASSA SANOIN, ETTÄ 8 PÄIVÄN AJALTA SAA MELKEIN TONNIN?! Olet i D i o o t t i , onneksi olkoon.

Vierailija
11/17 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

V...u että on raivostuttavaa venkslaamista, kelan p a s k a s t a ymmärrä yhtään mitään ja AINA ja poikkeuksetta tulee ongelmia sen takia.

Vierailija
12/17 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei ole älynlahjoilla ap varustettu. Jos kuukaudessa opiskelupäiviä on alle 18 niin ei tule tukea, ihan sama missä vaiheessa opinnot on. Kaikille maksetaan opintotukea 1.9. alkaen, koska juuri mikään koulutus ei ala tai JATKU 1.8. vaan yleensä elokuun puolessa välissä tai 1.9. alkaen.

Vierailija
13/17 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se, että menen takaisin kouluun ole mitään v...n ALOITTAMISTA.

Vierailija
14/17 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MISSÄ KOHDASSA SANOIN, ETTÄ 8 PÄIVÄN AJALTA SAA MELKEIN TONNIN?! Olet i D i o o t t i , onneksi olkoon.

Siinä kohdassa kun sanoit että kahdeksan päivän puuttuminen tarkoittaa melkein tonnia rahaa. Kannattaisi itse kirjoittaa selvemmin, i diootti. T. Eri

Vierailija
15/17 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vau😄😄 jos käyttäydyt yhtä ystävällisesti ja hyvin irl niin onnea sinulle. Nettikettisi ainakin huutaa sivistyksen puutetta. Over and out tästä keskustelusta ->

Vierailija
16/17 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä kohdassa kun sanoit että kahdeksan päivän puuttuminen tarkoittaa melkein tonnia rahaa. Kannattaisi itse kirjoittaa selvemmin, i diootti. T. Eri

Ei v.... 😂😂😂😂😂 Kahdeksan päivän puuttuminen = kahdeksan päivän ajalta 😂😂😂😂😂😂😂😂 sainpa hyvät naurut. Idari!!!

Vierailija
17/17 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa kommenttien perusteella harvinaisen ärsyttävältä ihmiseltä. Täällä on ihan ystävällisiä kommentteja jotkut kirjoittaneet ja ovat saaneet haukut niskaan siitä. Eiköhän kelakin saa osansa tästä käytöksestä. Ei tule onnea ihmissuhteissa tuolla asenteella.