Kuoliko sun sukulaisia tuberkuloosiin 1900-luvun alkupuoliskolla?
"Keuhkotuberkuloosi, lentävä keuhkotauti oli pelätty kansantauti, joka tappoi maailmansotien välisenä aikana jopa 10 000 suomalaista vuodessa. Tuberkuloosi oli yleisin yksittäinen kuolinsyy maailmansotien välisessä Suomessa."
Kommentit (17)
Mummini äiti oli keuhkoparantolassa mutta selvisi. Mummin veli sen sijaan kuoli tuberkuloosiin alle 30-vuotiaana.
Ei tietääkseni, mutta eno oli lapsena vielä 1970-luvulla aikansa karanteenissa surkeissa olosuhteissa tuberkuloosin vuoksi Lapissa.
Suomi oli takapajula tuolloin. Muissa Pohjoismaissa tuberkuloosiin kuoltiin paljon vähemmän. Iso merkitys toipumiselle oli fyysisellä periskunnolla ja ravinnolla.
Isoisän veli nelikymppisenä. Vai oliko kyse tubista, kun sanotaan, että kuoli 'keuhkotautiin'?
Ei käsittääkseni ollut parantolassa. Kuoli 1930-luvulla.
Paljon kuoli sukua tuberkuloosiin.
Meillä on suvussa vieläkin lentävä lause ,
tubi or not tubi.
Vierailija kirjoitti:
Isoisän veli nelikymppisenä. Vai oliko kyse tubista, kun sanotaan, että kuoli 'keuhkotautiin'?
Ei käsittääkseni ollut parantolassa. Kuoli 1930-luvulla.
Juu, keuhkotaudiksi kutsuttiin tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Kuoli vielä 40-luvullakin, ja 50-luvulle asti sairastettiin.
Ja taas sairastetaan 🤷♀️
”Minun seinäni takana yskii / kuoleva ihminen. / Minä en ole kuollut vielä, / minä elän ja vapisen.” SAIMA HARMAJA (1913–1937)
Ja 23-vuotiaana hän kuoli samaan tautiin.
Kyllä. Äidillkin oli tuberkuloosi kun olin pieni. Oli pitkään parantolaasa. Tämä 50 60 luvun vaihteessa.
Vierailija kirjoitti:
Liekö olemassa ihmistä, jonka sukulaisia ei siihen olisi kuollut?
Meillä suku eli saaristossa. Siellä vältyttiin aika hyvin niin tartuntataudeilta kuin nälänhädältäkin (katovuodet ei vaikuta kalansaaliseen).
Kuoli.