Sukupolvirasismi tällä palstalla on typerää ja perustuu paikkaansa pitämättömiin luuloihin
Jos te nuoret haluatte ymmärrystä oman sukupolvenne olosuhteille, vihaisen syyttelyn sijaan keskustelu tehoaisi paljon paremmin. Jokaisella sukupolvella on ollut omat vaikeutensa, ja niistä olisi rakentavaa ottaa selvää, kun kumminkin juuri sitä samaa, kuulluksi tulemista itsekin toivotte!
Täällä on haukuttu esimerkiksi paljon suuria ikäluokkia. Minä kuulun heihin, olen syntynyt 1948. Ja kyllä, minun oli helpompi työllistyä, vaikka minäkin olin kyllä useita vuosia työtön 1990-luvun alun suuressa lamassa ja siitä nouseminen otti vuosia. Ikäluokassani moni ajautui velkasaneeraukseen, moni teki itsemurhan ja muutenkin ahdinko oli laajaa.
Kouluissa oli valtavat luokkakoot ja opiskelemaan pääseminen oli todella vaikeaa. Kokemus oli, että kun ikätovereita suurilla ikäluokilla oli paljon, kaikesta piti taistella. Keskiverrolla ei ollut pääsyä eyeennpäin, piti olla paras. Opinnot piti aikoinaan rahoittaa täysin itse, opintolaina kehitettiin vasta 1969 ja tuki vasta, kun olin jo valmistunut.
Lasten päivähoitoon ei ollut subjektiivista oikeutta, omista 1982 ja 1987 syntyneistä lapsistani vain nuorempi pääsi päivähoitoon ja hänkin joutui siitä työttömyyteni aikana ulos.
Inflaatio auttoi asuntolainojen koroissa niitä, jotka kykenivät ostamaan asunnon jo 1970-luvulla. Minä makselin silloin vielä opiskeluun otettuja kovakorkoisia lainoja ja sain ostettua oman asunnon vasta 1980- luvun nousukaudella - ja jouduin myymään sen 1992 tappiolla, kun lama aiheutti korkokriisin ja jouduin työttömäksi.
Kaikkien elämä ei siis suurissa ikäluokissakaan ollut sama. Kaikki eivät saaneet lapsia parikymppisenä ja menneet duuniin kansakoulupohjalta ja luoneet isoa omaisuutta. On vähän tyhmää yleistää omien vanhempiensa tilanne kaikkia koskevaksi ja vielä niin, että tuijottaa VAIN heidän "sukupolvietujaan", huomioimatta vaikeuksia.
Minäkään en sinänsä valita. Sodalta sentään vältyin ja isäni ei ollut sotakokemuksistaan traumatisoitunut, kuten monilla koulukavereilla oli.
Enkä yhtään väitä, etteikö nykyajassa ole omat ongelmansa, pätkätyöt suurimpina. Mutta on moni asia nykyään todella hyvinkin, ja teistä nuoremmista osa ette näe niitä asioita. Toimivaa opintotukea, asumistukea, päivähoitoa, peruskoulua.
Ongelmia kannattaisi yhdessä pyrkiä poistamaan kaunaisen ikärasismin sijasta.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa noi sun horinat koulusta ja opintomenestyksestä. Yliopistoon alettiin ylipäätään karsimaan millään tavoin porukkaa vasta 60-luvun tienoilla, sitä ennen ylioppilas pääsi yliopistoon. Alkuvuosikymmenten karsinta oli tähän tilanteeseen verrattuna aivan läpsyttelyä. Mene muualle valehtelemaan, et saa sympatiaa jauhamalla pskaa.
No eipä tuo sinun paskanjauhamisesi ainakaan sympatiapisteitä kerää. Sinä vuodatat itsekästä ja typerää sontaa.
Probleema on että vanha ikäpolvi on yhä voimissaan suurena ajaen puhtaasti omia etujaan, johon ovat tottuneet. Heidän vanhemmat ajoi heidän etujaan, he ajoivat heidän etujaan, mutta nyt pitäisi lastensakin ajaa heidän etujaan. Huhhuh. Väistykää jo ja antakaa elämälle tilaa.
Eläköityminen ja hoivapommi kohta poksahtaa. Hommasitte jamalit, abdit ja mehmelit tänne, muka sympatiassa että hoivaisivat sitten teidän lapsia vanhoina kun ovat ensin tuhlanneet elämänsä teitä paapoessa. Ei kiitos, saatte pärjätä itse heidän kanssaan laitoksissanne. Minä vien omaisuuteni maahan jossa kivat pirteät neidot ovat hoivaajinani, sitten joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa noi sun horinat koulusta ja opintomenestyksestä. Yliopistoon alettiin ylipäätään karsimaan millään tavoin porukkaa vasta 60-luvun tienoilla, sitä ennen ylioppilas pääsi yliopistoon. Alkuvuosikymmenten karsinta oli tähän tilanteeseen verrattuna aivan läpsyttelyä. Mene muualle valehtelemaan, et saa sympatiaa jauhamalla pskaa.
No eipä tuo sinun paskanjauhamisesi ainakaan sympatiapisteitä kerää. Sinä vuodatat itsekästä ja typerää sontaa.
Täysin merkitysköyhä viesti, halusit selvästi vain päästä haukkumaan kun totuus sattui. Aloittajan horinat eivät monilta osin pidä paikkaansa, se taitaa mennä sinulla aika vahvasti tunteisiin. Miten monta synonyymiä ulosteelle muuten vielä tiedät, hienosti osasit jo kaksi luetella! Hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Probleema on että vanha ikäpolvi on yhä voimissaan suurena ajaen puhtaasti omia etujaan, johon ovat tottuneet. Heidän vanhemmat ajoi heidän etujaan, he ajoivat heidän etujaan, mutta nyt pitäisi lastensakin ajaa heidän etujaan. Huhhuh. Väistykää jo ja antakaa elämälle tilaa.
Eläköityminen ja hoivapommi kohta poksahtaa. Hommasitte jamalit, abdit ja mehmelit tänne, muka sympatiassa että hoivaisivat sitten teidän lapsia vanhoina kun ovat ensin tuhlanneet elämänsä teitä paapoessa. Ei kiitos, saatte pärjätä itse heidän kanssaan laitoksissanne. Minä vien omaisuuteni maahan jossa kivat pirteät neidot ovat hoivaajinani, sitten joskus.
Nyt ei kyllä ihan aukene, miten me hommasimme muka tänne maa.anmuuttajia. Kannattaa muistaa, että sukupolveni on jäänyt eläkkeelle viimeistään vuonna 2015 eli silloin, kun tänne tuli enemmän t.rv.paik.nha.ijoita.
Siir.oll.iset sen sijaan ovat täällä töissä siinä missä sinäkin. Kiva kun ovat.
Ei sellaista maata muuten länsimaissa olekaan, joka ei vanhenisi kovaa vauhtia. Ei kehittyvissä maissakaan kurjimpia ja köyhimpiä lukuunottamatta. Siellä vielä perheet hommaavat paljon lapsia, että edes joku lapsista selviää aikuisiksi ja pitää vanhemmistaan huolta sitten kun he ovat vanhoja ja raihnaisia. Näin siis korkean lapsikuolleisuuden ja puuttuvan sosiaaliturvan maissa. Sellaiseen jos suunnittelet muuttavasti, niin good luck vaan.
Maa.anm..ttovastaisuus ei nyt tietenkään tähän aiheeseen liity mitenkään, mutta ras.ti keksii näämmä aasinsillan tyhjästä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mistä lienet saanut väärät tietosi, mutta siis yliopistoissa alkoi olla pääsykokeita jo ennen sotia. Tässä aiheesta lääketieteellisten osalta, sama tilanne oli monessakin koulutusohjelmassa.
https://www.google.com/amp/s/lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2014/12/09/…
Ja jo aiemmin piti oppikkouluun hakea ja siinä oli ensimmäinen karsinta.
Ap
Näin se on, oppikoulussa oli luokassa melkein 50 oppilasta pahimmillaan.
Ja yliopistoista osa perustettiin vasta 1960-1970-luvuilla. Isojen ikäluokkien ollessa nuoria meillä oli kaupungistuminen ja väki ryntäsi kaupunkeihin.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_yliopistoista
Oli pulaa asunnoista ja opiskelupaikoista.
Kaikki syntyy jälkijunassa kasvavaan tarpeeseen verrattuna. Luulisi nykynuortenkin havainneen saman ilmiön. Jos jonkin yhteiskunnan palvelun tarve - meillä suurten ikäluokkien kansalaisilla asuntojen ja opiskelupaikkojen kysyntä - kasvaa nopeasti, siihen aina vastataan jälkijunassa niin, että jotkut ehtivät kärsiä vähyydestä.
Kannattaa lukea tämä, objektiivista tietoa suurten ikäluokkien elämästä.
https://www.kaleva.fi/suuret-ikaluokat-muuttivat-suomen/1667998
"Esimerkiksi korkeakouluopiskelijoiden määrä lähes kolminkertaistui 1960-luvun aikana. Vuonna 1950 korkeakouluopiskelijoita oli runsaat 14 000, 1960 oli ylitetty 20 000 opiskelijan raja ja 1960-luvun lopulla korkeakouluopiskelijoita oli jo lähes 60 000. Vielä suurempia opiskelijoiden määrien kasvuja nähtiin luonnollisesti peruskoulutuksen tasolla."