Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihaskrampit

Vierailija
09.09.2021 |

Aamuja,
Olen 19-vuotias, mies, jota vaivaa aina välillä kivuliaat suonenvedot jalkaterissä, mitkä kestävät minutin verran. Ajattelin kysyä, mistä nämä kivuliaat krampit johtuvat? Minulla oli niitä muutama viikko sitten saman päivän aikana kolme, mutta nyt niitä ei ole taas ollut hetkeen, onneksi. Luin netistä, että ne tulevat yleensä rasituksessa, mutta minulla niitä esiintyy levossa. Jos teen tietyn liikkeen jalalla, niin se saattaa laukaista tällaisen kivuliaan lihaskrampin? Onko täällä samasta vaivasta kärsiviä? Jos on, niin mistä se voi johtua ja miten ehkäisette niitä?

-J

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin kramppeja aiheuttaa liian alhainen natrium-taso, eli suola-arvot tippuneet alle suositusrajan. Apteekista saa magnesium-poretabletteja, joissa on mukana hyödyllisiä suoloja, auttaa kramppeihin.

Vierailija
2/8 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kramppeja voi aiheuttaa myös liian vähäinen juominen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla suonenvetoja on ollut alle kouluikäisestä asti. Minun krmapit ovat pahempia kuin sinulla. Ensiapuna voit ottaa muutaman merisuolarakeen kielen alle sulamaan ja juoda pari, kolme lasillista vettä. Kramppeja voi aiheuttaa myös magnesiumin puute, joten sitäkin voit kokeilla, sitä löytyy ihan ruokakaupasta.

Minulle tepsi parhaiten kaliumtabletit, kun verikokeessa paljastui, että kalium on alle viitearvojen. Kaliumia saa apteekista ilman reseptiä, mutta on "tiskin alla", sillä liian korkeista arvoista on elimistölle haittaa.

Vierailija
4/8 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi liian vähäinen juominen voi hyvin olla se syy, koska tuntuu, että juon jatuvasti liian vähän.

-J

Vierailija
5/8 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi liian vähäinen juominen voi hyvin olla se syy, koska tuntuu, että juon jatuvasti liian vähän.

-J

Miten paljon juot, urheiletko?

Vierailija
6/8 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-J

Miten paljon juot, urheiletko?

Käyn päivittäin 4-5 kilometrin lenkillä, mutta en usko sen aiheuttavan niitä. Juon aina samalla, kun syön, mutta muuten juon ainoastaan muutaman vesilasin. Pidin yhdessä kohtaa vesipäiväkirjaa, jolloin tuli juotua suositusten mukaisesti. Pitäisi varmaan ottaa sama metodi taas käyttön.

-J

Vierailija
7/8 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut myös ihan teinistä asti suonenvetoja jaloissa, mutta nyt aikuisena ne ovat alkaneet muuttua kivuliaiksi usean minuutin kestäviksi krampeiksi.

Olen kokeillut kaikenlaista; syön magnesiumia säännöllisesti n. 500mg päivässä, koitan muistaa juoda mahdollisimman paljon vettä, syön normaalisuolaista ruokaa, otan merisuolarakeita ensiapuun, hieron jalkoja, levitän kipugeeliä ja käytän villasukkia yöllä.

Näistä on ollut hiukan apua ja krampit ovat vähentyneet jonkin verran. Edelleen, jos yöllä esim. siirrän jalalla peittoa syrjään, alkavat ensin varpaat kramppaamaan ja sitten se siirtyy pohkeisiin. Olen käynyt lääkärilläkin vaivan takia ja tutkimukset ovat vielä kesken. Vaiva on tuskallinen, saan rytmihäiriöitä krampeista.

Vierailija
8/8 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikikramppi kirjoitti:

Minulla on ollut myös ihan teinistä asti suonenvetoja jaloissa, mutta nyt aikuisena ne ovat alkaneet muuttua kivuliaiksi usean minuutin kestäviksi krampeiksi.

Olen kokeillut kaikenlaista; syön magnesiumia säännöllisesti n. 500mg päivässä, koitan muistaa juoda mahdollisimman paljon vettä, syön normaalisuolaista ruokaa, otan merisuolarakeita ensiapuun, hieron jalkoja, levitän kipugeeliä ja käytän villasukkia yöllä.

Näistä on ollut hiukan apua ja krampit ovat vähentyneet jonkin verran. Edelleen, jos yöllä esim. siirrän jalalla peittoa syrjään, alkavat ensin varpaat kramppaamaan ja sitten se siirtyy pohkeisiin. Olen käynyt lääkärilläkin vaivan takia ja tutkimukset ovat vielä kesken. Vaiva on tuskallinen, saan rytmihäiriöitä krampeista.

Aika kivuliaan kuuloisia nuo sinun krámppisi. Minulla ne ovat onneksi hieman lievempiä ja niitä on harvoin. Mietityttää vain, mistä johtuu.

-J

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi