Lääkäri loi minulle masennuksen,siltä ainakin tuntuu!
Varokaa masennuslääkkeitä.
Itse hakeuduin lääkärin vastaanotolle kamalan väsymyksen vuoksi. Verikokeita otettiin, kaikki ok. Määrättiin psykiatrin vastaanotolle, sain masennuslääkkeet. Söin kiltisti kuukauden, kunnes oli pakko lopettaa, kun aloin saada paniikkikohtauksia ja raivostuin mitättömistä asioista! Hakkasin seiniä, heittelin tavaroita, en saanut unta, pelkotiloja...
Sitten aloitettiin uusi lääke. Olo oli pari kuukautta hyvä, väsymystä edelleen ehkä jopa pahempana.
Tulin yllättäen raskaaksi (ehkäisy petti, lapsi kuitenkin toivottu vaikkei yritetty) joten lääkkeen lopetus tuli pian ajankohtaiseksi. Vieroitusoireet ovat kamalia, sähköiskuja, unettomuutta, pelkotiloja iltaisin, hermostuneisuutta, uni ei tule..
Kadun, kun ikinä suostuin mihinkään lääkkeisiin. Ennen lääkkeitä oloni ei ollut mitään tähän oloon verrattuna.
Päivällä olo on siedettävä, hermostun kamalan herkästi. Illat ja yöt ovat järkyttäviä :(
Kyseessä lääke nimeltä Venlafaxin.
Sanokaa pliis että tää menee ohi, eikä lääke oikeasti ole aiheuttanut jotain pysyvää..
Kommentit (7)
En oo mikään lääkäri, mutta tuskin mitään peruuttamatonta on tapahtunut. Noita lääkkeitä tosiaan määräillään sen tarkemmin tutkimatta, liukuhihnalta. Kyllä se olo siitä tasaantuu, vaikkei siltä tuntuiskaan. Se voi kestää pirun kauan, mutta koita kestää, ja muista, että ainakin osa oudosta olosta johtuu juuri lääkkeistä, ei sinusta.
Itsellä vähän samanlainen kokemus. Olin kärsinyt pitkään unettomuudesta, elämä muutoin kunnossa. Olin niin totaalisen väsynyt, että hakeuduin työterveyslääkäriin. Lääkäri kävi läpi jonkinlaisen kaavakkeen ja totesi minun olevan masentunut. No varmasti olin jo allapäin, kun tuntui, että en väsymykseltäni jaksa enää mitään eikä mikään kiinnostaa. Annettua masennuslääkereseptiä en hakenut koskaan. Unilääkkeillä sain kuukaudessa nukuttua paremmin ja elämänhalukin palasi takaisin.
Ei ne lääkkeet autakaan jos et ole oikeasti masentunut. Eikä ne auta kaikkia masentuneitakaan. Tai joku lääke auttaa yhtä, toinen toista. Venlassa on pahimmat viekkarit. Mutta kyllä se siitä.
Mulle lääkäri aina toteaa ettei ne lääkkeet auta kuin oireisiin. Mutta kun auttavat niihin, niin pysyn toimintakuntoisena. Venlaan en kyllä koskis pitkällä tikulla.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 07:01"]
Itsellä vähän samanlainen kokemus. Olin kärsinyt pitkään unettomuudesta, elämä muutoin kunnossa. Olin niin totaalisen väsynyt, että hakeuduin työterveyslääkäriin. Lääkäri kävi läpi jonkinlaisen kaavakkeen ja totesi minun olevan masentunut. No varmasti olin jo allapäin, kun tuntui, että en väsymykseltäni jaksa enää mitään eikä mikään kiinnostaa. Annettua masennuslääkereseptiä en hakenut koskaan. Unilääkkeillä sain kuukaudessa nukuttua paremmin ja elämänhalukin palasi takaisin.
[/quote]
Niin, eihän se lääkäri olekaan mikään ajatustenlukija. Arvannet kuitenkin, miksi ennen unilääkkeitten määräämistä on syytä tarkistaa sairastatko masennusta?
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 08:33"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 07:01"]
[/quote]
Niin, eihän se lääkäri olekaan mikään ajatustenlukija. Arvannet kuitenkin, miksi ennen unilääkkeitten määräämistä on syytä tarkistaa sairastatko masennusta?
Väsymyksen ja masennuksen oireet voi olla samanlaisa. Unettomuutta käytetään kidutuskeinonakin, ei ole siis ihme, jos ilo elämästä tuossa tilanteessa katoaa. Lääkäri olisi voinut kuunnella tarkemmin. Kerroin, miksi en saa nukuttua ja tarvitsen apua vain unirytmin palautuksessa. Unilääkkeiden käytössä on vaaransa, mutta viime aikoina on puhuttu paljon myös siitä, miten herkästi lääkärit työntävät käteen reseptin masennuslääkkeille, mitkä ei myöskään ole täysin vaarattomia. Jokainen tapaus ja ihminen on erilainen, tämä oli minun kokemukseni.
Kiitos kannustavista viesteistä!! Yö meni valvoessa ja aamuyöllä/aamulla tuli niitä sähköiskuja,mutta nyt
ne loppuivat! Mulla on 37,5mg lääkkeitä joita otan jos olo käy sietämättömäksi. Toissailtana otin viimeksi.
Helpottaa kuulla, että johtuu lääkkeestä ja että menee ohi! Pääsen nauttimaan lääkkeettömästä raskaudesta. Onneksi en paria kuukautta pidempään kerennyt venlaa syödä!!
Ap
Lisään vielä, että tämä Venlafaxin määrättiin mulle ilmeisesti edellisen lääkkeen tekemien oireiden perusteella.. Eli nyt jälkeenpäin ajateltuna en alun perin ollut lähellekään masentunut. Ainoastaan väsynyt (ollut niin kauan kun muistan) ja joskus saattoi iltaisin ahdistaa, mikä on käsittääkseni normaalia 1 vuotiaan lapsen äidillä. Kyseessä vielä ensimmäinen lapsi.
Nyt lääkkeiden aiheuttamat oireet sai mut tajuamaan vasta, että en todellakaan ollut masentunut. Kaikki oli niin lievää.
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis :(
Ap