Intuitio = kyky aistia tietoa?
Keskusteluketjussa joku kutsui intuitiota kyvyksi aistia tietoa. Mitä kummaa tuo tarkoittaa?
Kommentit (31)
Meedioilla intuitio on synnynnäistä, mutta joskus taidon voi myös oppia. Minä kuuntelen aina omaa intuitiotani, mutta usein myös soitan meediolle ja kuuntelen hänen intuitiotaan. Meediot luottaa intuitioonsa vahavasti ja olenkin aina saanut johdatusta ja neuvoa omalle polulleni. Mun suosikki meedio on ollut vuosien ajan sama. Jos joku haluaa kokeilla, niin löytyy netistä helposti www.enkeliviesti.fi sivulta. Intuitiosi kyllö kertoo, kuka hän on.
Intuitio on hieno väline, tosin minulla kesti kymmenen vuotta valjastaa se hyvään käyttöön.
Intuitio on helppo sekoittaa tunteeseen. Se ei sitä ole. Intuitio ei ole fiilis, ei siinä tunnu hyvältä eikä pahalta. Eikä intuitio ole pelkoa.
Intuitio on siinä mielessä tieto, että tulee vain olo, että asia on näin. Jos esim. Rokote herättää epäilyksiä ja pelottaa, ei se ole intuitiota. Intuitio sanoo, että ”minun kuuluu /ei kuulu ottaa rokote”. Intuitio ei siis selittele, eikä sille tarvitse perustella asioita. Asia vain on. Ilman. Mitään tunnetta.
Intuitio on aivojen kykyä yhdistellä asioita ja antaa tuloksia ilman, että tietoisesti mietit niitä.
Sei ei ole mitenkään yliluonnollista eikä erehtymätöntä.
Intuitio = ruokavalion päättely omia pieruja haistelemalla sen sijaan, että malttaisi pitää kirjaa menyystään.
Kyky aistia tietoa? No minä aistin tietoa esim. silmilläni, korvillani…
Vierailija kirjoitti:
Mitä intuitionne sanoo ajankohtaisesta taudista, joka nimi alkaa K:lla?
Keliakia? Kolera? Kuppa? Keuhkosyöpä? Mitä voitin?
Ap.: "Intuitio = kyky aistia tietoa?"
Tiedon klassinen määritelmä on "perusteltu tosi uskomus". Tämän määritelmän mukaan intuitio ei voi olla tiedon aistimista, koska intuitiiviset käsitykset nimenomaan eivät ole perusteltuja, vaan ne ovat selittämättömiä voimakkaita tunteita siitä, että asia on tietyllä tavalla.
Minulle olennaista on tuo kohta tosi. Jos intuition on mahdollista mennä hutiin (mitä tapahtuu jatkuvasti), sitä ei voi kutsua tiedon aistimiseksi siltä olennaiseltakaan osin.
Toki intuition voi määritellä siten, että se kattaa vain ne oikeaan osuneet käsitykset; eli jälkeenpäin oikeaan osuneet käsitykset nimetään intuitioksi, ja hutikäsitykset nimetään vaikkapa valeintuitioksi. Mutta mikä arvo tuollaisella olisi...
Olen itse intuitiivinen eli oivallan joskus asioita selittämättömästi, mutta silloin tällöin intuitiivinen tunne ei sittenkään osoittaudu paikkaansapitäväksi. Joten tiedon aistimiseksi en sitä voisi enkä edes kehtaisi kutsua.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Faith kirjoitti:
Ap.: "Intuitio = kyky aistia tietoa?"
Tiedon klassinen määritelmä on "perusteltu tosi uskomus". Tämän määritelmän mukaan intuitio ei voi olla tiedon aistimista, koska intuitiiviset käsitykset nimenomaan eivät ole perusteltuja, vaan ne ovat selittämättömiä voimakkaita tunteita siitä, että asia on tietyllä tavalla.
Minulle olennaista on tuo kohta tosi. Jos intuition on mahdollista mennä hutiin (mitä tapahtuu jatkuvasti), sitä ei voi kutsua tiedon aistimiseksi siltä olennaiseltakaan osin.
Toki intuition voi määritellä siten, että se kattaa vain ne oikeaan osuneet käsitykset; eli jälkeenpäin oikeaan osuneet käsitykset nimetään intuitioksi, ja hutikäsitykset nimetään vaikkapa valeintuitioksi. Mutta mikä arvo tuollaisella olisi...
Olen itse intuitiivinen eli oivallan joskus asioita selittämättömästi, mutta silloin tällöin intuitiivinen tunne ei sittenkään osoittaudu paikkaansapitäväksi. Joten tiedon aistimiseksi en sitä voisi enkä edes kehtaisi kutsua.
Minun intuitioni ei ole koskaan väärässä. Niin voi käydä, ettei intuitio ”kerro” mitään, se on aivan hiljaa, ja sitten järjellä ajattelen jotain.
Itselleni on monesti tullut tunne jostain ihmisestä, että tuossa on jotain kummallista. Vaikka tämä kyseinen ihminen ei olisi vielä sanonut sanaakaan enkä tietäisi hänestä vielä mitään. Jälkeenpäin tämä intuitio on ollut oikeassa ja kyseessä on ollut jollain lailla narsistinen tai paha/kieroutunut ihminen.
Toissa kesänä katsoin Facebookista ystäväni kuvaa ja yhtäkkiä ajattelin, että kohta hän on varmaan raskaana. Hän oli siis alkanut seurustelemaan parin kuukauden sisällä. Syksyllä hän sitten kertoi olevansa raskaana ja lapsi syntyisi keväällä. Eli hän oli varmaan tullut raskaaksi vähän sen jälkeen, kun tätä kuvaa olin katsonut.
Lisäksi näin unta mummoni kuolemasta ja mummoni kuoli 2 päivää tämän unen jälkeen.
Selvätietoisuus, selvätieto. Kanavointi. Maalaisjärki. Intuitio voi olla myös tunne.
Intuitio on herkkyys aistia asioita jotka ovat hieman erilailla kuin normaalisti. Esim jokin pieni ilme tai ele kertoo sulle että toisella ihmisellä ei ole hyvät aikeet, vaikka järjellä et pysty selittämään mikä siinä toisessa vaivaa.