Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Als-tauti

Vierailija
08.09.2021 |

Moi,
Ajattelin tulla kyselemään hieman oireitani täältä, jos täällä olisi vaikka samanlaisten oireiden kanssa painivia henkilöitä. Eli siis, olen 18-vuiotias lukiolainen ja minulla esiintyy aina joskus 10 sekunnin ajan lihasnykäyksiä joko jalassa tai kädessä. Näitä on jo ollut 1-2 vuoden ajan, mutta en ole aikaisemmin vain kiinnittänyt huomiota niihin. Luin sattumalta jokin aika sittn ALS-taudista, jossa esiintyy myös noita lihasnykäyksiä ja olen hieman peloissani, vaikka olenkin vasta 18-vuotias. Kysyin isältäni asiasta, ja hän sanoi, että hänellä on 50 vuoden ajan ollut samanlaisia oireita kuin minulla, joten olen miettinyt, että olisiko minulla vain samaa vaaratonta lihasnykinää kuin isälläni eikä ALSia.

-J

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut niitä koko ikäni, olen 34v. Uskoisin että sinullakin kyse vaarattomasta nykimisestä.

Vierailija
2/16 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut 24-vuotiaasta alkaen, nyt ikää 61. Kahdesti kävin nuorempana peloisssani neurologillakin sen takia, mutta ei mitään vakavaa todettu, stressiä vain. Nytkin alkaa nykiä, kun asiaa ajattelen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa varuilta als-rokote. Se on kamala tauti.

Vierailija
4/16 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Als on sairaus, joka etenee nopeasti. Jos sulla on 1-2 vuotta ollut nykinöitä, niin ne ei suurella todennäköisyydellä johdu als-sairaudesta. Tuossa ajassa sairaus olisi edennyt jo pelkistä nykimisistä esim. käden ja tai jalkojen toimimattomuuteen.

Itselläni noita nykinöitä ollut jo jotain yli viisi vuotta? Olen huomannut stressin lisäävän niitä. Voit kokeilla magnesiumia lisäravinteena, joillakin se helpottaa/lievittää nykinöitä.

Vierailija
5/16 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut 24-vuotiaasta alkaen, nyt ikää 61. Kahdesti kävin nuorempana peloisssani neurologillakin sen takia, mutta ei mitään vakavaa todettu, stressiä vain. Nytkin alkaa nykiä, kun asiaa ajattelen.

Mullakin tuntuu, että on lisääntynyt nyt univajeen ja stressin myötä.

-j

Vierailija
6/16 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäyksenä vielä tuohon, että minulla esiintyy myös aina välillä suonenvetoja jalassa, jotka alkavat jostain vääränlaisesta liikkeestä ja kestävät minuutin verran.

-j

Vierailija
7/16 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venyttele lihaksia. Syö magnesiumia ja kalkkia, nuku riittävästi. vältä stressiä. Syö monipuolisesti. Voi olla joku vitamiinin puutoski.

Vierailija
8/16 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän näitä oireita ole lähes jokaisella jonkin asteisena, minulla myös. Edellä mainittu magnesium saattaa auttaa noihin suonenvetoihin.

Vierailija
9/16 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän näitä oireita ole lähes jokaisella jonkin asteisena, minulla myös. Edellä mainittu magnesium saattaa auttaa noihin suonenvetoihin.

Varmasti on. ALS tulee kuitenkin nopeasti mieleen, koska kun googlaa "Lihasnykäykset", siellä on heti artikkeleita ALSista. 

-j

Vierailija
10/16 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlella ei kannata yrittää 'selvittää oireita'. Jos oikeasti vaivaa, niin lääkäriin. Jos taas pelkkää stressiä tai magnesiuminpuutetta, uni ja lisäravinteet auttavat.

Vierailija
11/16 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti vaarattomia joko esim. magnesiumin puutteesta tai sitten TIC-oireita Googlesta löydät TIC. Ovat vaarattomia.

Vierailija
12/16 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihasnykäyksiä nyt on melkee jokaisella. Ei yhestä lihasnykäys oireesta voi päätellä heti pahimpaa . Kyllä minäki saan ties mitä syöpä yms diagnooseja googlesta jos googletan jotai yksittäistä vaivaa. Chill!

Vierailija
13/16 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihasnykinät liittyy stressiin ja ahdistukseen ja niitä voi olla vaikka ei olisi kumpaakaan. Jos sulla on ollut niitä noin pitkään niin sulla ei ole Alsia.

Vierailija
14/16 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihasnykäyksiä nyt on melkee jokaisella. Ei yhestä lihasnykäys oireesta voi päätellä heti pahimpaa . Kyllä minäki saan ties mitä syöpä yms diagnooseja googlesta jos googletan jotai yksittäistä vaivaa. Chill!

Kyllä tiedän sen ja olen samaa mieltä kanssasi. On vain alkanut mietityttämään, mistä nämä nykinät ja värinät johtuvat.

-J

Vierailija
15/16 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoisen varmasti sanoisin, että ei sulla Ap ALSia ole! Mulle tuli lukion tokalla pitkittynyt elohiiri ikään kuin silmämunan yläosaan. Vipatus näkyi ulospäin, jos nostin leukaa. Ja eikös n. kuukauden kuluttua tullut lähes jatkuvasti nykivä elohiiri myös silmän alle! Silloin kyllä tuli etsittyä kaiken maailman neurologisia diagnooseja, etenkin kun samoihin aikoihin alkoi ilmetä myös pientä puutumista milloin missäkin raajassa. Mutta sitten tuli talviloma, jolloin nukuin pitkään ja lepäsin muutenkin, ja katsos mokomaa: silmän alla ollut hiirulainen katosi, samoin puutumisen tunne. Tulkitsin, että stressistä ja levon puutteesta oli ollut kyse. Silmän yläosassa oleva värve sen sijaan pysyi siellä muutaman vuoden - tai ainakin oli käynnissä aina, kun muistin etsiä sitä!! Yhä harvemmin edes muistinkaan. Ja joskus 20+ iässä huomasin, että sekin oli hävinnyt. Siitäkin on jo parikymmentä vuotta enkä ole sairastunut mihinkään vakavaan ainakaan tietääkseni.

Vierailija
16/16 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoisen varmasti sanoisin, että ei sulla Ap ALSia ole! Mulle tuli lukion tokalla pitkittynyt elohiiri ikään kuin silmämunan yläosaan. Vipatus näkyi ulospäin, jos nostin leukaa. Ja eikös n. kuukauden kuluttua tullut lähes jatkuvasti nykivä elohiiri myös silmän alle! Silloin kyllä tuli etsittyä kaiken maailman neurologisia diagnooseja, etenkin kun samoihin aikoihin alkoi ilmetä myös pientä puutumista milloin missäkin raajassa. Mutta sitten tuli talviloma, jolloin nukuin pitkään ja lepäsin muutenkin, ja katsos mokomaa: silmän alla ollut hiirulainen katosi, samoin puutumisen tunne. Tulkitsin, että stressistä ja levon puutteesta oli ollut kyse. Silmän yläosassa oleva värve sen sijaan pysyi siellä muutaman vuoden - tai ainakin oli käynnissä aina, kun muistin etsiä sitä!! Yhä harvemmin edes muistinkaan. Ja joskus 20+ iässä huomasin, että sekin oli hävinnyt. Siitäkin on jo parikymmentä vuotta enkä ole sairastunut mihinkään vakavaan ainakaan tietääkseni.

Olen pohtinut myös tuota univajeen vaikutusta, koska minulla on kesästä lähtien kertynyt jatkuvasti univelkaa.

-J

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi