Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavat, onko vinkkejä?

Vierailija
17.10.2014 |

Alkaa usko ja toivo mennä paremmasta tulevaisuudesta.
Lääkitykseni on thyroxin. Olo on jatkuvasti huono, enkä ole ehkä kertaakaan koko kolmen vuoden sairastamisaikana tuntenut oloani normaaliksi. Paino joko nousee tai pysyy paikallaan (terveellisestä ruuasta/liikunnasta huolimatta), hiukset lähtevät, palelee, olo on uupunut. ajatus tökkii jne jne jne, kaikki perus oireet.
Viimeisimpien verikokeiden mukaan arvoni ovat kuitenkin jo liikatoiminnan puolella. (t4v 23 ja t3v 6.9) Mitään liikatoiminnan oireita minulla ei kuitenkaan ole, korkeaa sykettä lukuunottamatta. Onko kenelläkään ollut samaa tilannetta, vajaatoiminnan oireet, mutta liikatoiminnan arvot? Ja onko oloa saatu paremmaksi millään keinolla? Voimat alkavat loppumaan tämän asian kanssa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo sinun arvosi eivät täsmää kirjoittamaasi. Katso vielä kerran ne labratulokset ja kirjoita ne tähän oikein ennen kuin aletaan arvailla, mistä voisi olla kyse.

Vierailija
2/11 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sori ajatuskatkos, täsmää, mutta tarvitaan myös TSH, se on olennainen. Monilta, joilla ei ole omaa rauhasta, seurataan pelkkää TSH:ta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lääkityksen määrännyt kilpparivaivoihin erikoistunut endokrinologi

Vierailija
4/11 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisin tsh on otettu kesällä, silloin t4v 14, t3v 4.4 ja tsh 1.4. Lääkärin mukaan ei tarvitse lääkityn kanssa seurata tsh:ta, koska laskee aina mittaamattomaksi..... No, vaihdoin lääkäriä ja nyt sain lähetteen verikokeisiin missä katsotaan kaikki kolme arvoa. Mutta tuntuu joka tapauksessa, arvoista huolimatta, että en saa tarvittavaa apua thyroxinista.

ap

Vierailija
5/11 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisimmän lääkityksen määräsi endokrinologi, kyllä.

ap

Vierailija
6/11 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla masennusta taustalla?

Vierailija
7/11 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla eikä äidilläni lääkitysellä laske TSH mittaamattomaksi. Ja lisäksi kun laskee viitearvon alle, tulee liikatoiminnan oireet: tykytykset, hermostuminen jne. Äidilläni oli kilpirauhassyöpä, minkä vuoksi TSH viitearvo oli normaalia tiukempi, pitää pitää huoli siitä, ettei sinne muodostu mitään omaa toimintaa vaan ottaa kaiken lääkkeestä -> ettei syöpäsolukko lähde uuteen kasvuun.

Vierailija
8/11 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm... En tiedä kuka uskaltaa enää sitä Lioa määrätä. Paljonko syöt Thyroxinia kerta-annoksena? Jos on liikatoiminnan puolella arvot, ei apua Thyroxinista, ja syke korkea, niin kannattaa varmaan laskea sitä annosta. Miksi syödä turhaan lääkettä liikaa? Kolmessa vuodessa pitäisi jo jotain muutosta näkyä. 

Onko muita kokeita otettu? Rauta, B-vitamiini, jodi jne? Tuossahan voi olla taustalla muutakin. Minulla Thyroxin alkoi toimia lähes heti ja olen ollut tyytyväinen siihen. Uusia hiuksia kasvaa ja paino putoaa. Olen virkeämpi. Annosta nostettu kahdesti. 

Jos olo jatkuu samanlaisena, niin pyydä että otetaan laajempi verenkuva. Toivottavasti endosi osaa katsoa sinua kokonaisuutena. 

Vierailija
9/11 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko huolehtinut vitamiinin saannista?
Mä syön jatkuvasti d-vitamiineja,sinkkiä,magnesiumia,kalaöljykapseleita,ym.
Ja viljat ei sovi mulle,aiheuttavat tulehdusta elimistöön,samalla lailla kuin vajaatoiminta.
Suosittelen vähintään D-vitamiinia.

Vierailija
10/11 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitotuotteet ja punainen liha pois. Jo se saattaa auttaa. Millainen ruokavaliosi muuten? Paljon kasviksia ja pähkinöitä, hyviä öljyjyä. 

Vierailija
11/11 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän asti kerta-annokseni on ollut 200mikrog. Nyt sovittiin että lasketaan, kun tosiaan ei tunnu auttavan. Jatkossa syön vuoropäivin 200mikrog ja 150mikrog. Täytyy seurailla oloa, en halua turhaan thyroxinia napsia, jos en apua siitä saa.
Rauta ja B-vitamiini on katsottu ja ne on ok. Jodia ei ole katsottu. Muutenkin on tutkittu melko laajasti, keliakiasta sydämen toimintaan. Mitään erikoista ei ole löytynyt.
Vitamiineja syön kyllä, d-vitamiinia ja sinkkiä erityisesti.
Ruokavalio on katsottu ravitsemusterapeutin kanssa (syömishäiriötaustaa). Paljon kasviksia syön, sekä hyviä rasvoja. Viljoista syön kauraa ja ruista, koska harrastan paljon liikuntaa, sekä ilman niitä ei vatsa toimi ollenkaan. Punaista lihaa ja maitotuotteita syön myös, eli niiden poisjättämistä en ole vielä kokeillutkaan!

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi