Suomen kieli ja kirjallisuus pääaineena?
Onko täällä ketään, jolla oli tai on suomen kieli ja kirjallisuus pääaineena? Kertoisitteko kokemuksianne?
Kommentit (23)
Mitä kokemuksia haluaisit tietää? Teen gradua ja valmistun pian. Tosin minulla on suomen kieli pääaineena ja kirjallisuus sivuaineena. Käytännössä opettajiksihan meistä lähes kaikki pyrkii.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli arvosanasi äidinkielen ja kirjallisuuden ylioppilaskokeessa?
Minulla oli E. Osalla kurssikavereista oli kyllä ihan jotain C:täkin.
Ärsyttäviä on aloitukset, joissa aloituksessa epämääräinen kysymys eikä aloittaja palaa vastaamaan täsmentäviin kysymyksiin siitä, mitä haluaa tietää. Ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli E. Osalla kurssikavereista oli kyllä ihan jotain C:täkin.
No huh! Ei taida olla järin vaikeaa päästä opiskelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Mitä kokemuksia haluaisit tietää? Teen gradua ja valmistun pian. Tosin minulla on suomen kieli pääaineena ja kirjallisuus sivuaineena. Käytännössä opettajiksihan meistä lähes kaikki pyrkii.
Millainen pääsykoe oli? Kuinka paljon valmistautumiseen meni aikaa?
Kiinnostaisi, meneekö lukemisen ja kirjoittamisesta kaikki ilo jos niistä tulee teoreettista.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttäviä on aloitukset, joissa aloituksessa epämääräinen kysymys eikä aloittaja palaa vastaamaan täsmentäviin kysymyksiin siitä, mitä haluaa tietää. Ei jatkoon.
Tästä tuli mieleen, että Maija Vilkkumaa valmistui suomen kieli ja kirjallisuus pääaineenaan.
Onhan noita kaikenlaisia kielenhuolto ja puhtaaksikirjoitushommia, vai koneko ne jo tekee.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttäviä on nillitykset, joiden kirjoittajat kuvittelee että Aa Peet päivystää aloituksensa jälkeen silmä kovana palstalla ja odottavat vastausta minuuttien sisällä, mutteivät itse palaa vastaamaan kärttämiinsä jatkokysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttäviä on nillitykset, joiden kirjoittajat kuvittelee että Aa Peet päivystää aloituksensa jälkeen silmä kovana palstalla ja odottavat vastausta minuuttien sisällä, mutteivät itse palaa vastaamaan kärttämiinsä jatkokysymyksiin.
Oikein!
Yliopistossa ei ole oppiainetta ”suomen kieli JA kirjallisuus”. On erikseen suomen kieli ja sitten yliopistosta riippuen jokin kirjallisuuden oppiaine. Esimerkiksi Helsingin yliopistossa voit lukea kotimaista kirjallisuutta tai yleistä kirjallisuustiedettä. Molempia voi opiskella joko sivu- tai pääaineena.
Hyvin erilaista kuin äidinkielen opiskelu koulussa. Osa tykkää, osa ei.
Äidinkielen opettajista ylitarjontaa, joten et välttämättä työllisty ainakaan haluamallesi alueelle.
Muita suoria työllistymismahdollisuuksia ei oikein ole. Tervetuloa taistelemaan työpaikoista muiden generalistien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen pääsykoe oli? Kuinka paljon valmistautumiseen meni aikaa?
Kiinnostaisi, meneekö lukemisen ja kirjoittamisesta kaikki ilo jos niistä tulee teoreettista.
Ap.
Mitä mahdat tarkoittaa lukemisella ja kirjoittamisella? Suomen kielen opinnot ovat kielitiedettä. Ei sillä ole juuri mitä tekemistä lukion äikän kanssa. Lukemista ja kirjoittamista lienee saman verran kuin minkä tahansa humanistisen alan opinnoissa. Ja kyllä, yliopistossa opiskelu on teoreettista.
Luin kotimaista kirjallisuutta yliopistolla vuoden. Luennot oli ihania, tentit pilasivat hyvän harrastuksen vuosiksi.
Muissa opiskelijoissa oli tosin mielenkiintoisia tyyppejä ja käytiin hyviä keskustdluja.
Minulla oli suomen kieli pääaineena ja kotimainen kirjallisuus sivuaineena, lisäksi monia muitakin sivuaineita. Suomen kielen opiskelusta tykkäsin, kirjallisuus taas oli kamalaa. Valmistuin v. 1985 filosofian kandidaatiksi.
Suomen kieli ja kirjallisuustiede ovat aivan erilaisia aloja. Kielitiede on jossain määrin kovempi tiede. Fonetiikassa, morfologiassa, murteissa jne. asiat ovat niin kuin ne ovat. Kirjallisuuden tutkimus on subjektiivisempaa, vaikka toki siinäkin tulee hallita käsitteistö ja metodologia.
Ihmiset opiskelevat näitä kahta täysin erilaista alaa yhdessä lähinnä vain sen takia, että se tuottaa äikänopettajan pätevyyden.
Tulevaisuuden kaavailusi eivät toistaiseksi näytä perustuvan juuri mihinkään, kun et ole tietoa etsiessäsi (?) havainnut, että mitään suomen kieli ja kirjallisuus - pääainetta ei ole edes olemassa.
Tulen kyselemään tähän vanhaan lankaan, onko kyseisten opintojen ohella mahdollista käydä päivätöissä? Onko mitään osa-aluetta mahdollista suorittaa etäopiskellen?
Vierailija kirjoitti:
Tulen kyselemään tähän vanhaan lankaan, onko kyseisten opintojen ohella mahdollista käydä päivätöissä? Onko mitään osa-aluetta mahdollista suorittaa etäopiskellen?
Suurin osa yliopisto-opinnoista useimmilla aloilla suoritetaan käytännössä essein, kirjatentein jne. Ei se ole mikään peruskoulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tuli mieleen, että Maija Vilkkumaa valmistui suomen kieli ja kirjallisuus pääaineenaan.
Onhan noita kaikenlaisia kielenhuolto ja puhtaaksikirjoitushommia, vai koneko ne jo tekee.
Ei, vaan Vilkkumaan pääaine oli suomen kieli.
Luuleeko joku tosiaan, että akateemiset ihmiset tekevät jotain puhtaaksikirjoitusta?
Opiskelin pääaineena suomen kieltä ja sivuaineena yleistä kirjallisuutta. Kirjallisuuden opiskelu oli ihan sivistävää ja hauskaa, mutta suomen kielessä oli vähän ihmeellisiä kursseja.
Valmistumisen jälkeen aika tavallinen tarina: yläkoulun sijaiseksi korpeen. En pitänyt. Nykyään olen aikuisten S2-opettaja Helsingissä, mikä on oikein ok.