Miksi firmat heittävät digitalisaation takia porukkaa kilometritehtaalle?
Eiväthän nämä työttömiksi jäävät (kaikki eivät tietenkään jää, mutta osa jää kuitenkin) ihmiset pysty silloin ostamaan näiden yritysten tuotteita!
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päättäjät eivät muuten koskaan ota esille digitalisaation varjopuolia. Se tuntuu olevan heille suorastaan tabu.
Aivan selkeästi on sanottu, että on kyseessä teollistumisen alkuaikaa vastaava murros. Entisiä ammatteja katoaa kokonaan ja töitä syntyy koulutetuille suunnittelemaan ja ylläpitämään automatisoitua tuotantoa.
Ammattitaitoisista suunnittelijoista, asentajista, operaattoreista yms on jo nyt pula.
Ne varjopuolet? Oliko tämä joku robottivastaus?
Eivät yhtiöt ajattele asiaa laajemmin. Jos ihmisiä pihalle heittämällä saa enemmän rahaa, niin sitten heitetään.
Yhtiöt toivovat jonkun muun palveluksessa olevan ihmisen jolla on rahaa ostavan heidän tuotteitaan.
Siksi vaatteet tehdään Bangladeshissa alle sadan euron kuukausipalkalla ja myydään kalliilla länsimaissa.
Tämän takia talouselämä toivoo yhä enemmän ihmisiä maailmaan ja jatkuvaa talouskasvua. Kun ihmisiä on paljon, siitä riittää köyhiä valmistamaan tuotteita halvalla ja rikkaita ostamaan. Kunhan vaan saadaan monta monta miljardia ihmistä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta tarvitaan uusia työpaikkoja. Vaikkapa jos markettiin asennetaan itsepalvelukassat, niin joudutaan palkkaamaan vartijoita vartioimaan, ettei tuote lipsahda kassasta ohi.
Siellähän on jo yksi kassahenkilö kyttää.. siis palvelemassa niitä 4-6 itsepalvelukassaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä menetän digitalisaation vuoksi työpaikkani jättäydyn täysin yhteiskunnan tukien varaan. Mä en ole silloin mokannut, se on silloin yhteiskunnan vika!
Ei, vaan sinä et ole pitänyt huolta työmarkkinakelpoisuudestasi.
Enkä aiokaan. Pidän työstäni. Vain sydämettömät itsekeskeiset ihmiset ajaa eteenpäin digitalisaatiota, ihmiset jotka ei ymmärrä ihmiskontakteista ja niiden merkityksestä tuon taivaallista. Multa ei oo kysytty haluanko lisää digitalisaatiota enkä usko olevani ainoa ihminen joka on tätä mieltä.
Ongelmahan tässä sinun kannaltani on se, että normaalit ihmiset hankkivat kontaktinsa ilmaiseksi IR ja tällöin yritysten ei kannata maksaa turhille aspoille yms. Asiat on paljon nopeampi ja kätevämpi hoitaa netissä tai itsepalveluna.
Miksi te yhdistätte digitalisaation ainoastaan nettikauppaan täällä, se on paljon muutakin. Sen on useasti tarkoitus toimia perinteisten tapojen tukena, mutta totta on, että useasti siitä tulee vallitseva muoto, koska se vaan on asiakkaalle helpompi. On helpompi tutkia ja vertailla tuotteita ja hintoja netissa kuin kaupassa, jossa myyjä on heti iholla. Tai hoitaa pankki- ym virallisia asioita sen sijaan et lähettelee jotain kirjeitä tai buukkaa aikaa konttorille. Mieluusti vuokraan elokuvan suoratoistona kuin lähden videovuokraamoon. Ihan toimistotyössä prosessiautomaatio korvaa tylsiä staattisia raportointi ym tietokoneella näpyttelyhommia. Toki maailma on ihan perseestä jos on peukalo keskellä kämmentä tietokoneiden kanssa.
Yritykset päättäjät itse omista digijutuistaan, ei niitä kukaan päättäjä heille määrää.
Ei hallitus eikä voi määrätä jotakuta yksityisen yritystä digitalisoimann hommans.
Kysymys on rahasta ja kilpailusta markkinoilla, ihminen on kallein työväline yrityksille.
Kun kilpailijat niin kotimaassa kuin ulkomaillakin alentavat hintoja ja tuotanto kustannuksia digitaaliolla, on siihen pakko lähteä mukaan, että yleensä pysyy markkinoilla, että oma yrutys pysyy pystyssa, kovan kilpailun keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päättäjät eivät muuten koskaan ota esille digitalisaation varjopuolia. Se tuntuu olevan heille suorastaan tabu.
Aivan selkeästi on sanottu, että on kyseessä teollistumisen alkuaikaa vastaava murros. Entisiä ammatteja katoaa kokonaan ja töitä syntyy koulutetuille suunnittelemaan ja ylläpitämään automatisoitua tuotantoa.
Ammattitaitoisista suunnittelijoista, asentajista, operaattoreista yms on jo nyt pula.
Ne varjopuolet? Oliko tämä joku robottivastaus?
Eikö sinusta kokonaisten ammattikuntien tuleminen tarpeettomaksi ole varjopuoli? Huono homma niille, jotka ei pysty kehittämään itseään uusiin hommiin.
Kun ahneus ja rahan perässä juokseminen voittavat inhimillisyyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä menetän digitalisaation vuoksi työpaikkani jättäydyn täysin yhteiskunnan tukien varaan. Mä en ole silloin mokannut, se on silloin yhteiskunnan vika!
Ei, vaan sinä et ole pitänyt huolta työmarkkinakelpoisuudestasi.
Enkä aiokaan. Pidän työstäni. Vain sydämettömät itsekeskeiset ihmiset ajaa eteenpäin digitalisaatiota, ihmiset jotka ei ymmärrä ihmiskontakteista ja niiden merkityksestä tuon taivaallista. Multa ei oo kysytty haluanko lisää digitalisaatiota enkä usko olevani ainoa ihminen joka on tätä mieltä.
Ongelmahan tässä sinun kannaltasi on se, että normaalit ihmiset hankkivat kontaktinsa ilmaiseksi IR ja tällöin yritysten ei kannata maksaa turhille aspoille yms. Asiat on paljon nopeampi ja kätevämpi hoitaa netissä tai itsepalveluna. Korjattu
Mä oon liian tyhmä mihkään digi ammattiin jotenka kortisto kutsuu
Vierailija kirjoitti:
Kun ahneus ja rahan perässä juokseminen voittavat inhimillisyyden.
Yritysten tehtävä on tuottaa tuloa omistajilleen, ei ylläpitää tarpeettomia työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon liian tyhmä mihkään digi ammattiin jotenka kortisto kutsuu
Kouluttautua hierojaksi, parturiksi tai johonkin vastaavaan palvelualan. Niitä ei ihan heti koneellisteta. Tyhmempikin näihin pystyy.
Esim. Pankkialalta on hävinnyt runsaasti työpaikkoja. Nykyisin lähes kaiken voi hoitaa nettipankin välityksellä ja konttorit ovat auki muutaman tunnin päivässä plus ajanvarauksella. Miehen kanssa oltiin pitkästä aikaa ajelulla kotiseudulla ja tätä kehitystä ihmeteltiin. Matkan varrella oli noin 5 kmn välein joku entinen pankkikonttori, joka ennen työllisti useampia henkilöitä. Se oli sitä aikaa kun panot ja nostot merkittiin käsin pankkikirjaan ja saldo laskettiin nauhalaskimella. Miettimään mikä määrä työtä on ollut esim lainojen kanssa kun on laskettu korot ja lyhennykset käsin, pidetty niistä kirjaa ja lähetetty lippulappuja asiakkaille postin välityksellä.