Luovutatko verta?
Kuinka usein? Jos et, niin miksi et?
T. O- joka tuntee huonoa omatuntoa jos ei käy vähintään kolmesti vuodessa.
Kommentit (55)
En luovuta. En kelpaa niille. Olen liian kevyt.
Luovutin nuorempana, muistaakseni ehdin käydä luovuttamassa 15 kertaa. Nyt minulla on krooninen sairaus, joka estää luovutuksen.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:28"]
En luovuta. En kelpaa niille. Olen liian kevyt.
[/quote]
Sama. Ja sitten kun olen ollut tarpeeksi painava, olen ollut raskaana.
Just aamulla tein nettitestit kelpaanko luovuttajaksi, enkä kelpaa... Harmittaa!!! Haluaisin todella auttaa ja kunnioitan jokaista joka tekee niin.
En tiedä, missä edes luovuttaa, kun verenluovutuspiste täällä suljettiin.
Kyllä. Hieno tunne kun pystyy auttamaan ihmisiä <3
Ei ole ollut koskaan tilaisuutta. Nuorempana olin aina joko liian kevyt tai raskaana. Nyt paino riittää, mutta olen jatkuvasti aneeminen, usein hb 90 luokkaa.
Mäkään en normaalitilanteessa paina tarpeeksi. Pari kertaa olen kuitenkin käynyt, kun paino on hetkellisesti ollut hieman sen vaaditun 50kg yli.
Niin usein kuin mahdollista, eli 3kk:n välein.
Kaksi kertaa olen käynyt. Minulla on matala verenpaine. Viime kerran jälkeen, kun lähdin kävelemään kotiin, niin silmissä alkoi sumeta ja minun piti mennä makaamaan jalat ylhäällä. Kesti aikansa, että pääsin jatkamaan matkaa. Tuon kokemuksen jälkeen en ole käynyt, mutta olen kyllä harkinnut meneväni, jos saan kuskin mukaan.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:36"]Kaksi kertaa olen käynyt. Minulla on matala verenpaine. Viime kerran jälkeen, kun lähdin kävelemään kotiin, niin silmissä alkoi sumeta ja minun piti mennä makaamaan jalat ylhäällä. Kesti aikansa, että pääsin jatkamaan matkaa. Tuon kokemuksen jälkeen en ole käynyt, mutta olen kyllä harkinnut meneväni, jos saan kuskin mukaan.
[/quote]
Mulla kävi kerran myös noin, ei ollut tapahtunut ennen eikä ole tapahtunut sen jälkeen. Pitää oikeasti muistaa makailla/istuksia rauhassa tarpeeksi pitkään ja syödä kunnolla.
Luovutin vuosia suht säännöllisesti, aina kun Hb antoi periksi. Koin sen joten kunnia-asiaksi, kun on vielä niin harvinainen veriryhmäkin (AB-). Kesällä tuli sitten elinikäinen luovutuskielto, kun minulla todettiin harvinainen lihassairaus, tuntuu tylsältä. SPR on vaan niin tarkka (tässä tapauksessa) luovuttajan terveydestä, että siksi tuli merkinnät papereihin. Ärsyttää aivan suunnattomasti kyllä :/ :/
Ja joo, mä olen ihan sinut sairauteni kanssa, joten siksi jaksan murehtiä jostain luovutuskiellosta.
Yritän luovuttaa vuodessa 1-3 krt.verta. Veriryhmäni on A+.
Haluaisin kovati luovuttaa verta ja auttaa sitä kautta apua tarvitsevia. Tein testin netissä ja en kuulemma sovi luovuttajaksi. Johtuu siitä, että harrastin seksiä (kondomin kanssa) muutaman kuukauden sisällä. Eli jos olet sinkku ja sinulla on säännöllinen seksielämä, et voi luovuttaa verta. Kiva.
Mulla on matala verenpaine ja on kroonista anemiaa, ei siis meinaa nousta hemppa. Epäilen siis ettei mun kannata lähteä pyörtyilemään sinne ja sitten taas kuukausien työ saada hemppa takaisin samalle tasolle. .
Ei pysty, elopainoa ei ole tarpeeksi.
En pysty. Kahdesti kokeilin kun sisko sai houkuteltua. Taju lähti molemmilla kerroilla kuten käy myös verikokeissa. Ei ihan mun juttu.