Niskaturvotus 2mm
Hei!
Kävimme juuri niskapoimu-ultrassa. Viikkoja 12+3. Niskaturvotus oli 2mm ja minusta se oli aika paljon, vaikka lääkäri (kokenut alan lääkäri) sanoi sen olen vielä normaalin rajoissa ja jos veriseulan tulos on normaali, ei kuulemma ole syytä jatkotutkimuksiin. Veriseula otettiin kaksi viikkoa sitten, eikä siitä ole soitettu. Olisivat soittaneet, jos olisi riskitulos. Ajattelin kuitenkin huomenna soitaa neuvolaan ja kysyä, mikä tulos on ollut. Minkälaisia lukuja teillä muilla on ollut np-ultrassa? Minua vähän huolestuttaa.
Kommentit (11)
oli niskaturvotusta tiistain ultrassa 1,9mm ja oli kuulema oikein hyvällä mallilla, en usko että teilläkään on mitään hätää :)
Tappert ja Puksu 12+4
Minäkin olin viikolla 12+3 últrassa ja niskaturvotus oli 1.6 ja lääkäri sanoi että niin sen kuuluu ollakkin! Joten uskon ammattilaiseen vaikka alussa huolestuttikin!
kata-72& 13+2
ja lääkäri sanoi rajan olevan 2,6mm, eli teilläkin ihan rajojen puitteissa:)
Meidän esikoisella oli viikoilla 12+6 niskaturvotus 2.0mm. En muistaakseni tajunnut pelätä kun raja tosiaan taisi olla 2.5mm. Eikä silloin otettu vielä veriseulaa. Ihan terve 1,5 v. tyttö on!
Nyt toisessa raskaudessa niskaturvotus oli viikoilla 11+2 1.3mm.
Aika monelle on tosiaan sanottu joku raja-arvo, minkä yli niskaturvotus ei saisi mennä. Meidän lääkäri taas sanoi, ettei mitään rajaa ole olemassa, van riskiin vaikuttaa lähinnä äidin ikä eli jos olisin 40v. tuo 2.0mm olisi hälyttävä, mutta mun ikäisellä (noin 30v.) se on normaalin rajoissa. Hankalia asioita nämä. Täytyy sanoa, että tieto lisää tuskaa. Soitin tänään neuvolaan ja kysyin veriseulan tuloksia. Mun luku oli 1/980. Riskiluku olisi mun ikäisellä ollut 1/250. Nyt vielä lasketaan kuitenkin uusi riskiluku niskapoimuturvotuksen ja veriseulan perusteella. Noin viikko menee. Jännityksellä odotan! Toivottavasti ei kuulu mitään hälyttävää!!!!!!!!
Niskaturvotus 3,3mm..........ja menossa lapsevesitutkimukseen 26.9 kun ennemmin en aikaa saanut.......riski 1/30...joten eipä hymyilytä.
Toivon kovasti onnea sinulle ja tsemppiä lapsivesitutkimuksen odottamiseen! Toivottavasti kaikki olisi kuitenkin hyvin!
niskaturvotus 2,5mm eikä sanottu ultrassa silloin mitään enkä itse edes tajunnut ennen tätä uutta raskautta, että tuo arvo olisi ollut jo raja-arvo. Hyvä niin, olisin murehtinut aivan kauheasti!
Meillä terve ja erittäin ihana tyttö 1v7kk;) Joten ei syytä huoleen, sanoisin minä!
että jos on alle sen, niin on todellakin alle. Ja raja-arvollakin suurin osa on vielä vääriä hälytyksiä. Näin sanottiin ensimmäistä odottaessa, kun turvotuslukema oli lähellä rajaa ja minua huolestutti. Ja terve poikahan tuo onkin.
Nyt se uusi riskiluku eli niskaturvotuksen ja veriseulan yhdistelmäluku tuli ja täytyy kyllä sanoa, että olisin toivonut parempaa lukua. Mun down-riski oli 1/479 ja se raja-arvohan on siis 1/250. Edellisessä raskaudessa mun luku oli jotain 1/2000. Soitin sille yksityiselle lääkärille, jonka luona kävin ultrassa ja hän sanoi, että tuo mun riskiluku on ihan hyvä; onhan se selvästi yli raja-arvon. Lapsivesitutkimukseen ei kannata mennä, koska riski keskenmenoon on suurempi, kuin riski saada vammainen lapsi. Koskaanhan ei kuitenkaan voi tietää, vaikka nuo veriseulan tulokset olisivat miten hyviä tahansa. Eiväthän ne ole varmoja. Aion nyt lakata murehtimasta ja keskittyä nauttimaan raskaudesta. Sitä olisin vielä teiltä kysynyt, että tiedättekö, kuinka paljon ikä vaikuttaa tuohon veriseulan riskilukuun? Ikähän ilmeisesti otetaan huomioon tulosta laskettaessa? Olin edellisessä raskaudessa kolme vuotta nuorempi, jolloin tulokseni olikin reilusti yli raja-arvojen. Jotenkin tuntuu, että ehkä ois ollu parempi, jos ei ois käyny missään tutkimuksissa, niin ei tarvis pähkäillä noiden lukujen kanssa.
Me käytiin 12+1 NP-ultrassa ja turvotusta oli 1.3mm. Lääkäri sanoi, että noilla viikoilla+päivillä sallittu yläraja on 2.5mm eli ihan normaalin rajoissahan tuo teidänkin pikkuisen niskaturvotus on :)
T. Je_Ni 35+4