Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kestää oman lapsen huono koulumenestys?

Vierailija
08.09.2021 |

Vertaistukea ja neuvoja kaipaisin. Tunnen epäonnistuneeni vanhempana koska en kykene auttamaan heitä menestymään koulussa paremmin.
Taustaa sen verran että olemme ihan tavallinen ydinperhe, molemmat vanhemmat olemme älykkäitä (toinen mensatasoa toinen siinä rajalla) ja menestyimme koulussa todella hyvin. Olemme työelämässä ammateissa joista nautimme. Esikoisella on diagnosoituna add ja kuopukselle odotellaan diagnoosiksi adhd:ta. Lapset ovat vielä alakoulussa ja esikoisen arvosanat ovat pääasiassa tyydyttäviä ja muutama hyvä joukossa. Tiedän että lapsistani on parempiin tuloksiin, mutta esikoisen lääkityksestä huolimatta en saa hänestä “täyttä potentiaalia” ulos. Kun toissakeväänä oltiin etäkoulussa pystyin jäämään työstäni vapaalle auttamaan lasta koulussa ja kun teimme koko päivän lapsen kanssa koulutöitä, siis iltaseitsemään, useilla tauoilla, lapsen osaaminen oli todella hyvää. En kuitenkaan tiedä kuinka kestävällä pohjalla olisi että jäisin työstäni pois ja lapseni raataisi aamusta iltaan joka päivä. Puhumattakaan siitä että nyt lapsia on koulussa jo kaksi.
Miten päästä irti tästä epäonnistumisen tunteesta? Muut vanhemmat kehuvat kuinka lapsillaan on mahtava koulumenestys ja saavat valita jatkokoulupaikkansa, minä taas pelkään että minun lapseni joutuvat valitsemaan sen perusteella minne sattuvat pääsemään.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi väkisin repiä "parempaa menestystä"? Että pääsee tulevaisuudessa repimään itsestään enemmän irti kuin jaksaisi jatko-opinnoissa?

Vierailija
2/41 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästä irti, hellitä.

Lapsen elämää ei ole tarkoitettu siihen että hän pakertaa koulutehtäviä aamusta iltaan. Et voi kiskoa lastasi läpi peruskoulun, lukion ja yliopiston. Lapsi riittää juuri sellaisena kuin hän on ja miten hän kohtuullisella työskentelyllä pärjää. Sillä ei ole väliä mitä lähipiirissä tapahtuu. Jos noilla diagnooseilla ja lääkityksellä pärjäävät koulun läpi kohtuullisesti, se on jo enemmän kuin monella.

Elämä voi olla onnellista ja hyvää ihan sillä duunarinkin tutkinnolla. Iloitkaa lapsistanne ja tsempatkaa heitä myös nauttimaan elämästään ikuisen piirtämisen sijaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama surku nähdä, että lapset eivät yritä parastaan.

Vierailija
4/41 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät ole samasta muotista. Joillakin sitä älliä nyt vaan ei ole.

Vierailija
5/41 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sama yläkoululaisen kanssa. Ei vaan pärjää kovin kummoisesti vaikka lukee paljon. Pelottaa, että joutuu johonkin fyysisesti raskaaseen työhön.

Vierailija
6/41 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaapa tämä ketju, niin asiat palaa oikeisiin mittasuhteisiin.

https://www.vauva.fi/keskustelu/4297787/hs-sari-finne-kertoo-millaista-…

Vierailija
7/41 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laittaisi lasta tekemään noin paljon tehtäviä. Kohtuullisesti tehtäviä, meillä koulu ja jkv vanhemman kanssa kertailua ja seuraaviin juttuihin tutustumista etukäteen, saa riittää. Lapsi yrittää parhaansa kuitenkin. Meillä on sama juttu, vanhemmat älykkäitä ja koulu sujui kummallakin helposti, mutta toisella lapsellamme on suuria oppimisvaikeuksia ja hän on tehostetussa opetuksessa (tukiopetusta ja pitäisi olla myös erityisopen tunteja, muttei ole, kun koululla ei ole tarpeeksi resursseja).

Vierailija
8/41 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo alkuperäinen uutinen oli hyvin koskettava, mutta valitettavasti ihmismieli harvemmin toimii niin, että omat huolet unohtuisivat kovin pitkäksi aikaan vain siksi, että on paljon ihmisiä, joille elämä on jakanut vieläkin huonommat valttikortit.

AP:lle hieman pohdintaa: Voisitko yrittää keskittyä kasvattamaan lapsissasi sellaisia ominaisuuksia, joista on muuten hyötyä tulevaisuudessa? Siis sinnikkyyttä, rohkeutta, kekseliäisyyttä. Tällaisten ominaisuuksien ansiosta urapolku tai jatkokoulutusmahdollisuudet voivat hyvinkin avautua tulevaisuudessa, vaikka koulu ei nyt hyvin sujuisikaan. Symppaan kyllä sinua. Kun itselle koulumenestys on ollut tärkeää ja jopa ylpeydenaihe, on vaikeaa katsoa vierästä, kun oma jälkipolvi ei ylläkään samaan. Tästä aiheesta on vaikeaa saada sympatiaa, mutta se on niiden empatiakyvyttömien oma ongelma.

Vierailija
9/41 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päästä irti, hellitä.

Lapsen elämää ei ole tarkoitettu siihen että hän pakertaa koulutehtäviä aamusta iltaan. Et voi kiskoa lastasi läpi peruskoulun, lukion ja yliopiston. Lapsi riittää juuri sellaisena kuin hän on ja miten hän kohtuullisella työskentelyllä pärjää. Sillä ei ole väliä mitä lähipiirissä tapahtuu. Jos noilla diagnooseilla ja lääkityksellä pärjäävät koulun läpi kohtuullisesti, se on jo enemmän kuin monella.

Elämä voi olla onnellista ja hyvää ihan sillä duunarinkin tutkinnolla. Iloitkaa lapsistanne ja tsempatkaa heitä myös nauttimaan elämästään ikuisen piirtämisen sijaan.

Kiitos, olet aivan oikeassa. Itselleni yliopisto ja mieleinen työ on ollut äärimmäisen tärkeää, mutta ovathan ihmisen muunkinlaisella elämällä ihan yhtä onnellisia. Pitäisi vain osata päästää irti varmaan niistä omista toiveistaan, eiväthän ne välttämättä lapsen toiveita ole. Voihan olla että esikoinen ei enää isompana haluakaan eläinlääkäriksi vaan vaikka kampaajaksi. Kai se vanhempana vain tuntuu pahalta että noinkin pienille tulee jo isoja rajoituksia elämään koulumenestyksen puutteen vuoksi. Itsellä oli valinnat auki ja elämässä tuntui kaikki mahdolliselle.

Ap

Vierailija
10/41 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta. Lapset ovat jo varmasti huomanneet, etteivät kelpaa sinulle ja se tekee hallaa itsetunnolle. Jos jatkat tuolla tiellä viet sen vähänkin onnistumisen ilon heiltä. Vaikka olisit mensatason älykäs niin kovin viisas et ole. Auta lapsiasi, kun he pyytävät tai huomaat, ettei muuten onnistu. Muutoin käytä aikasi siihen, että pohdit mikä sinussa pakottaa kaiken potentiaalin ulos puserrukseen lapsien kanssa. 

Vierailija
11/41 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas olen nähnyt, kuinka fyysinen, raskas työ vie terveyden jo vähän yli nelikymppisenä ja olisin toivonut lapselleni parempaa. Mutta kun hän ei kovasta lukemisesta huolimatta koulussa pärjää niin ei voi mitään.

Vierailija
12/41 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan koulu on erilaista kuin ennen. En tiedä, miten hyvin itse menestyisin nykykoulussa. Opettajan aika menee muihin asioihin, luokalla voi olla parikin lasta, joilla on jokin diagnoosi, muutama suomea heikosti osaava jne. Tavislapsen ongelmiin ei silloin ehditä oikein puuttua.

Olen itsekin huomannut, että osaan opettaa omia lapsiani. Kun lapsen tuntee, häntä on helpompaa opettaa. Lapsi myös hyötyy kodin rauhasta, luokan hälinä voi häiritä oppimista. 

Oma ala-asteikäinen lapseni olisi minusta ihan fiksu, mutta koulu ei vain oikein nappaa. Liikuntaharrastuksensa eteen tekee paljon enemmän hommia ja haluaa menestyä siinä.  Tsemppaan kyllä lastani ja tarkistan läksyt. Siinä yhteydessä katson, miten koulussa on sujunut ja autan tarvittaessa. Minusta vanhempi ei voi lähteä siihen, että opettaisi lastaan kokopäiväisesti. Jossain vaiheessa se on kuitenkin lopetettava, ja lapsen pitää oppia myös oma-aloitteisuutta.

Koulumenestys ei korreloi lapsen älykkyyden kanssa. Koulu suosii tiettyjä persoonallisuustyyppejä, esim. ujot saavat usein liian heikkoja arvosanoja osaamiseensa nähden. Tunnen myös useitakin, erittäin hyvin koulussa menestyviä lapsia jotka ovat sosiaalisesti lahjattomia. Osa lapsista lukee läksynsä hyvin ja opettelee ne käytännössä ulkoa, tekee koulussa sen, mtä pitää ja kerää huippuarvosanoja, vaikka eivät sitten pystykään siirtämään opittuja asioita lainkaan käytäntöön tai eivät oikeasti ymmärrä, mistä on kyse.

Vanhin lapseni on lukiossa. Hän päätti peruskoulun n. 8,5 keskiarvolla, joten käytännössä portit huippulukioihin olivat kiinni. Hän meni tavislukioon ja on siellä luokkansa parhaita. Hänellä tuo 8,5 keskiarvo oli oikea, numerot eivät ole laskeneet lukiossa, päinvastoin. Hänellä on tosiaan 8,5 arvoiset pohjatiedot peruskoulusta. Osa tuli tuonne tavislukioon samanlaisila tai paremmilla papereilla, nyt numerot ovat laskeneet ja lähtötiedot eivät oikein ole lukiotasolla (toinen vuosi siis menossa). Eli on myös niin, että eri koulujen arvosanoja ei voi ihan vertailla.

Minusta olisi tärkeää, että lapset löytäisi oman paikkansa maailmassa ja oman työtehtävän. Olen itse akateemisesti koulutettu, mutta ei se mikään itseisarvo ole. Voisin hyvin toimia myös muissa tehtävissä ja olla ihan tyytyväinen. 

Vierailija
13/41 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo alkuperäinen uutinen oli hyvin koskettava, mutta valitettavasti ihmismieli harvemmin toimii niin, että omat huolet unohtuisivat kovin pitkäksi aikaan vain siksi, että on paljon ihmisiä, joille elämä on jakanut vieläkin huonommat valttikortit.

AP:lle hieman pohdintaa: Voisitko yrittää keskittyä kasvattamaan lapsissasi sellaisia ominaisuuksia, joista on muuten hyötyä tulevaisuudessa? Siis sinnikkyyttä, rohkeutta, kekseliäisyyttä. Tällaisten ominaisuuksien ansiosta urapolku tai jatkokoulutusmahdollisuudet voivat hyvinkin avautua tulevaisuudessa, vaikka koulu ei nyt hyvin sujuisikaan. Symppaan kyllä sinua. Kun itselle koulumenestys on ollut tärkeää ja jopa ylpeydenaihe, on vaikeaa katsoa vierästä, kun oma jälkipolvi ei ylläkään samaan. Tästä aiheesta on vaikeaa saada sympatiaa, mutta se on niiden empatiakyvyttömien oma ongelma.

Kai tässä ennen kaikkea huomaa omat rajoituksensa ja sen oman kuplansa. Itselleni on aina ollut tärkeää koulumenestys, uusien asioiden oppiminen nimenomaan kirjoista, lukeminen, yliopisto ja sen antamat uramahdollisuudet… Nyt lasteni kanssa olen tilanteessa jossa minun arvoni eivät olekaan välttämättä samoja kuin lapsillani. He eivät välitä lukemisesta lainkaan (ei auta mitkään houkuttelukirjat, lukeminen epämiellyttävää kummankin lapsen mielestä kun eivät sitä tehokkaasti osaa), dokumentit ovat kauhistus ja tappavan tylsiä, kouluhommat ovat lasten mielestä tehty kun ne on tehty - ihan sama kuinka sutaisten. Toki he ovat vielä pieniä koululaisia. Kumpikin uskoo menestyvänsä koulussa ihan yhtä hyvin kuin muutkin ja siinä missä koen sen toisaalta hyvänä itsetunnon kannalta, pelottaa että mitäs kun totuus selviää.

Elättelen toiveita että kun vain saisivat sen lukutaidon sen verran kohdalleen että jaksaisivat aloittaa kunnolla jonkun kirjan, se siitä lähtisi. Harrastukset ovat kummallekin tärkeitä ja niissä menestyvät hyvin. Jospa sitä olisikin itse uuden haasteen edessä ja keskittyisi ennemmin lasten nykyisyyteen kuin mahdolliseen tulevaisuuteen?

Ap

Vierailija
14/41 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ap on olevinaan viisas, oikein mensan testi ja kaikkea, on käyty kouluja ym.

Taitaa vi#uttaa tyhmät lapset, miehellä tainnut vähän roiskahtaa kusta joukkoon kun on lapsia tehty vai onko tullut vähän polteltua höpöheinäö, naukkailtua viintä ym. Eihän ne mitään haittaa jos vaan vähän.

Ihmispaska ap on.

Vierailija
15/41 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tässä ennen kaikkea huomaa omat rajoituksensa ja sen oman kuplansa. Itselleni on aina ollut tärkeää koulumenestys, uusien asioiden oppiminen nimenomaan kirjoista, lukeminen, yliopisto ja sen antamat uramahdollisuudet… Nyt lasteni kanssa olen tilanteessa jossa minun arvoni eivät olekaan välttämättä samoja kuin lapsillani. He eivät välitä lukemisesta lainkaan (ei auta mitkään houkuttelukirjat, lukeminen epämiellyttävää kummankin lapsen mielestä kun eivät sitä tehokkaasti osaa), dokumentit ovat kauhistus ja tappavan tylsiä, kouluhommat ovat lasten mielestä tehty kun ne on tehty - ihan sama kuinka sutaisten. Toki he ovat vielä pieniä koululaisia. Kumpikin uskoo menestyvänsä koulussa ihan yhtä hyvin kuin muutkin ja siinä missä koen sen toisaalta hyvänä itsetunnon kannalta, pelottaa että mitäs kun totuus selviää.

Elättelen toiveita että kun vain saisivat sen lukutaidon sen verran kohdalleen että jaksaisivat aloittaa kunnolla jonkun kirjan, se siitä lähtisi. Harrastukset ovat kummallekin tärkeitä ja niissä menestyvät hyvin. Jospa sitä olisikin itse uuden haasteen edessä ja keskittyisi ennemmin lasten nykyisyyteen kuin mahdolliseen tulevaisuuteen?

Ap

Kuinka moni alakoululainen oikeasti lukee tai on lukenut kirjoja??

Vähän ämmä valoja päälle nyt.

Vierailija
16/41 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä taas olen pärjännyt koulussa hyvin ja minulla on yliopistotutkinto. Mutta en ole silti "menestynyt", teen nyt matalapalkkatöitä jotka eivät vastaa koulutustani. Tässä asiassa on monia ulottuvuuksia.

Kun lapsesi kasvaa, kannattaa miettiä, mitä kohtaan hänellä on kunnianhimoa.

Vierailija
17/41 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä moni lukee, mutta alakoululainen tekee jo sellaista, mikä häntä kiinnostaa. Minua ja kavereita kyllä kiinnosti lukeminen silloin ja luettiin paljon.

Vierailija
18/41 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Monikin. BTW misogyniasi on melkein yhtä järkyttävää kuin tarve käyttää useampaa kysymysmerkkiä.

Vierailija
19/41 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sama yläkoululaisen kanssa. Ei vaan pärjää kovin kummoisesti vaikka lukee paljon. Pelottaa, että joutuu johonkin fyysisesti raskaaseen työhön.

Fyysinen raskas työ on hyväksi nykykermaperseelle. Tosin nykyään ei sellaisia taida olla muut kuin rakennustyöt kun koneet hoitavat kaiken. Somesukupolvelle tekisi hyvää mestätyöt käsipelillä kuten vielä 70-luvun alussa.

Vierailija
20/41 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fyysinen raskas työ on hyväksi nykykermaperseelle. Tosin nykyään ei sellaisia taida olla muut kuin rakennustyöt kun koneet hoitavat kaiken. Somesukupolvelle tekisi hyvää mestätyöt käsipelillä kuten vielä 70-luvun alussa.

Luuletko että tekee kellekään hyvää hajottaa kroppansa jo päälle nelikymppisenä? Näin käy mm. muurareille joita omassa suvussani useampia ja kaikilta hajonneet selkä ja polvet. Useilla lähihoitajilla hajoaa selkä koska kaikkialla ei ole kunnollisia nostomahdollisuuksia tai niihin ei haluta panostaa työnantajan puolelta. Siinä onkin kiva sitten viettää kovissa kivuissa loppuikä, joka ennen oli paljon lyhyempi.