Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lukio ja yliopisto on ihmisen elämässsä ehdottomasti helpointa aikaa - Todellinen työ alkaa vasta sen jälkeen

Vierailija
08.09.2021 |

Nauttikaa opiskelijat ajstanne opiskelijana sen ikuisen valittamisen suhteen. Ette edes tiedä mikä työmäärä teillä odottaa koulun jälkeen. Kaikki ne teidän keksimät puheet opiskelujen uuvuttavuudesta on naurettavia.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on totta. Sitten se taistelu alkaa.

Vierailija
2/49 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Valitettavasti. Ihmisen elämä on loppujen lopuksi aika ikävää ja turhaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin totta. Ihmettelen miten selvitään, kun jo koulussa ja opinnoissa uuvutaan.

Joo, välivuosi eskarin jälkeen kohta varmaan aiheellinen osalle.

Vierailija
4/49 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa. Itse koen kyllä työelämän helpompana ja stressittömämpänä.

Vierailija
5/49 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon työstä... itse ainakin voin sanoa, että ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tekeminen oli paljon raskaampaa, kuin tämä nykyinen työni. :)

Vierailija
6/49 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nyt työssäkäyvänä paljon onnellisempi. Ei ole nuoruuden myrskyjä, on ihana puoliso ja lapset, kiva työpaikka, vapaus tehdä mitä haluaa, rahaa riittävästi. Kannattaisko valita ammatti ja työpaikka paremmin, jos haikailee lukion penkille aikuisena?

Vierailija
7/49 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lukio ja yliopisto olivat huomattavasti stressaavampia kuin työelämä. Työelämässä menee ehkä enemmän aikaa (pitempiä päiviä), mutta stressaavuus vähäisempää. Teen aika itsenäistä asiantuntijatyötä, pääasiassa etänä. YMMV.

Vierailija
8/49 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lukio on sitä kaikkein stressaavinta ja raskainta aikaa!

Perustan mielipiteeni siihen, että lukiossa pitää opiskella kaikkea mahdollista jota ei voi sietää ja josta ei ymmärrä tuon taivaallista vaikka kuinka lukee.

Yliopistossa voi jo keskittyä siihen omaan mielenkiinnon kohteeseen. Esim. oikeustieteellisissä tiedekunnissa ei tarvitse enää opiskella matematiikkaa ja vääntää fysiikkaa ja kemiaa....

Töissä olosta tekee ihanaa ja vapauttavaa se, että kun työt päättyy (vaikka klo 16) niin sen jälkeen ei todellakaan ole enää mitään läksyjä ja ei tarvitse kokeisiin päntätä.... Vapaa-aika on vapaa-aikaa

Vierailija
9/49 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin 90-luvulla ja se oli elämäni parasta aikaa. Tahti ei ollut niin kiivas kuin nykyään, uusia ystäviä ja hauskoja illanviettoja. Sen jälkeen meni ainakin työelämän osalta päin peetä:).

Vierailija
10/49 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on, jos on it-alalla koodarin hommissa? Sanoisin että opiskelu on tähän verrattuna kuin kävelyä puistossa (walk in the park), kun pitää vääntää koodia vähintään 8h päivässä, joskus enemmänkin kun deadlinet tulevat päälle. Softien pitää toimia, suunnittelu pitää olla hyvää, mutta kun opiskelet, voit palauttaa lähes mitä tahansa roskaa, ja silti päästä läpi kurssin. Toimimattoman roskaan ja toimivaan softaan käytetyn työmäärän erotus voi olla lähes mitä vaan, vaikka 100x.

Vierailija
11/49 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti töissä pärjää puhtaalla rutiinisuorituksella eikä niissä hommissa tarvitse omaksua koko ajan uusia tietoja ja taitoja. Lukiossa joutuu omaksuu uutta tietoa monelta alalta taipumuksista riippumatta, mutta jos on päässyt opiskelemaan yliopistoon mielestään oppiainetta, niin voi keskittyä siihen missä tietää olevansa hyvä.

Vierailija
12/49 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Koulussa ei tarvinnut kuin satunnaisesti näyttää naamaansa tunneilla ja pitää huoli että opettajat sai susta hyvän käsityksen. Sai hyvät numerot ilman duunia ja lopun ajan saatto käyttää bilettämiseen. Toista on työelämässä.

Vierailija
13/49 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Tein lukion ja yliopiston ja nyt on ollut 5v työttömänä aika helppoa. Kun en nääs työmarkkinoille kelpaa. Kaipa minun pitäisi olla tällainen itsenikiduttaja että kelpaisin.

Vierailija
14/49 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ainakin helpottui stressi huomattavasti valmistumisen jälkeen, kun ei tarvinnut enää keskittyä sekä töihin, että opiskeluun.

DI

Vierailija
15/49 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti töissä pärjää puhtaalla rutiinisuorituksella eikä niissä hommissa tarvitse omaksua koko ajan uusia tietoja ja taitoja. Lukiossa joutuu omaksuu uutta tietoa monelta alalta taipumuksista riippumatta, mutta jos on päässyt opiskelemaan yliopistoon mielestään oppiainetta, niin voi keskittyä siihen missä tietää olevansa hyvä.

Monesti ja monesti, it-alalla joutuu jatkuvasti oppimaan uutta, uusia tapoja tehdä sama asia.

Vierailija
16/49 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän oli pakko olla trolli! Et voi olla tosissasi!

Mä tienaan vähän mutta silti työelämä on aina sitä samaa eikä tulee kotiin. Vapaa tehdä mitä haluaa.

Lukio on uskomattoman vaikea koska siinä on vain pakko onnistua.

Vierailija
17/49 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aivan eri mieltä! Komppaan ylempiä, joissa perusteltiin lukion ja yliopiston vaikeutta tuolla, että niissä täytyy jatkuvasti oppia kaikkea uutta. Lisäksi kokeet alkaa helposti stressaamaan ja se tilanne voi helposti eskaloitua, kun yhtäkkiä niitä kokeita pukkaa useampia putkeen ja tuohon päälle kaikki se lukeminen ja tehtävien tekeminen ja opettajilta kysely... Lista jatkuu ja jatkuu. Kyllä tuo työelämä on paljon rennompaa, koska hommat alkaa sujua melko rutiinisti, ei tarvitse stressata mistään tulevasta kokeesta ja osaako jotain asiaa X mikäli työtehtävät on suht samankaltaisia viikosta ja kuukaudesta toiseen.

Vierailija
18/49 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeleminen voi ihan hyvin olla uuvuttavaa, kun se on siihenastisen elämän vaativinta aikaa. Peruskouluaikana ollaan lapsuudenkodissa huolenpidon kohteena, eikä edes luokalle jäämisestä ole pelkoa. Aikataulu tuodaan valmiina nenän eteen, eikä valtavia, vain oman itsen varassa olevia tehtäviä ole. Lukio on usein vain peruskoulun jatke, mutta siitä eteenpäin pitää osata noukkia langat omiin käsiin ja pidellä niitä kunnolla. Vastuuta alkaa tulla joka suunnasta, ja jos aikoo opiskella kunnolla ja puuhata kaikenlaista muuta kivaa entiseen malliin, takuulla alkaa uuvuttaa. Opinnot kuitenkin ovat määräaikainen osa elämästä, ja niistä tietää pääsevänsä vielä eroon.

Minä olen 90-luvun maisteri. Viime vuonna suoritin uuden tutkinnon. Ällistyin siitä, miten helppoa nykyopiskelijoilla on. Opinnot voi suorittaa lähes kokonaan kotisohvalta käsin. Ryhmän saa kokoon muutamalla napinpainalluksella. Kirjalliset työt viuhahtavat omalta koneelta vastaanottajalle noin vain. Miten tämä voi olla uuvuttavaa? Ilmeisesti juuri sen vuoksi, että aiempi elämä on ollut vieläkin helpompaa. Neljännesvuosisadan työrupeaman jälkeen nykyinen opiskelijaelämä on leikkiä vain. :)

Vierailija
19/49 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Tein lukion ja yliopiston ja nyt on ollut 5v työttömänä aika helppoa. Kun en nääs työmarkkinoille kelpaa. Kaipa minun pitäisi olla tällainen itsenikiduttaja että kelpaisin.

Samaistun suhun 100%.  

Vierailija
20/49 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni on yhtä aikaa töissä ja koulussa, kun tienatakin pitää. Mietipä kuinka rankkaa se on...