Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko kiittämätön? Olen lahjakas, mutta en haluaisi olla

Vierailija
08.09.2021 |

Olen töissä nopeutta ja luovuutta vaativalla alalla ja lahjakas työssäni. Minulla ei ole muuten erityislahjoja, olen ihan tavis. Mutta urallani olen edennyt nuorena ja nopeasti korkeaan johtoasemaan. On ollut kilpailevia hyviä työtarjouksia samaan aikaan, on houkuteltu muualle töihin ym. Palaute eri pomoilta on ollut yhteneväisen ylistävää. On povattu kaikenlaisia visioita tulevaisuudelle, kuinka minun kannattaisi lähteä ulkomaille näihin ja näihin superhommiin yms.

En kuitenkaan itse tunne olevani lahjakas. Minut kasvatettiin ajattelemaan, että en ole kummoinen ja itsekehu haisee. Kärsin pahasta huijarisyndroomasta. Koko yliopiston ajankin ajattelin huijaavani, jos sain hyviä numeroita. Graduni uskoin olevan surkea, mutta sain L:n. Ristiriita ulkoisen palautteen ja sisäisen kokemuksen välillä on valtava. En ole koskaan joutunut ns. markkinoimaan itseäni ja rakentamaan itseluottamusta, sillä palaute on aina tullut ulkoa ja olen vain mennyt virran mukana. En kuitenkaan jätä tilaisuuksia käyttämättä sen takia, vaan noudatan mantraa "fake it till you make it".

Sen seurauksena kuitenkin tunnen välillä romahtavani paineiden alla. Saan ahdistuskohtauksia ja herään aamuyöllä hiestä märkänä. En oikein tiedä, kumpaa ääntä pitäisi kuunnella. Sitä, joka kehottaa uskomaan palautteeseen vai sitä, joka sanoo, että mielenrauha on tärkeintä, ei ulkoinen status ja uralla eteneminen.

Olen yleisesti ottaen aika onneton ihminen, sillä en osaa olla koskaan itseeni tyytyväinen. Vaikka olen onnekas ja päässyt hyvään asemaan, en osaa nauttia siitä, sillä pelkään jatkuvasti epäonnistuvani. Tuntuu, että minuun ladataan hirveästi odotuksia, joiden perässä en pysy.

Tämä on varmaan kiittämättömän puhetta, mutta joskus minusta tuntuu, että olisin mieluummin perushyvä suorittava työntekijä. Niin että olisin pidetty, suoriutuisin ihan hyvin ja työpaikkani olisi turvattu, mutta minua ei nostettaisi tikunnokkaan. On tietysti kiva olla omia taipumuksia vastaavassa työssä, mutta ainakin elämä olisi yksinkertaisempaa.

Niin - onko tämä kiittämätöntä puhetta? Vai onko jollakulla samanlaisia ajatuksia?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun "lahjakkuuteesi" kuuluu myös sellainen temperamentti, että teet perfektionistisella vimmalla kaiken mitä käsketään ja pidät itseäsi huonona. Olet varmasti unelmatyöntekijä.

Vierailija
2/2 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun "lahjakkuuteesi" kuuluu myös sellainen temperamentti, että teet perfektionistisella vimmalla kaiken mitä käsketään ja pidät itseäsi huonona. Olet varmasti unelmatyöntekijä.

Olen miettinyt tätä ihan samaa. En ns. osaa tehdä puolivillaisesti vaan haluan aina tietää miksi asiat tehdään niinkuin tehdään ja paneudun sen takia kaikkeen täysillä, että koen valtavaa tarvetta selvittää asiat. Jos päästäisin vähän irti ja ottaisin rennomman asenteen, niin minua ei varmaan kyseltäisi joka paikkaan. Minuun voi luottaa, koska en uskalla jättää töitä hoitamatta. Pidin niistä tai en.  

Toisaalta olen peruslaiska. Koulussakin luin aina vain välttämättömän määrän ja ristiriitaista kyllä, vaadin itseltäni myös sitä, että minun pitää _vähällä vaivalla_ suoriutua hyvin. Todella huono yhdistelmä. Varsinkaan työelämässä se ei oikein toimi. 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla