LOPETTAKAA E-PILLERIT
Oon miettinyt oikeasti jo helvetin kauan, että minkä takia gynet ynnä muut ehdottaa lähes aina ensimmäiseksi e-pillereitä ehkäisymuodoksi. Jopa 16-vuotiaille ilman, että edes ehdotetaan kondomin käyttöä yms.! Kaikki varmaankin tietävät mitä erikoisempia sivuvaikutuksia mitä e-pillereistä voi saada; ärtyneisyyttä, itkuisuutta, mielialan vaihteluita, haluttomuutta, aknea, lihoamista, kohonneet riskit veritulppiin yms. Kaikista pahin on kuitenkin se miten e-pillerit vaikuttavat siihen millaisena maailman koemme. Suurin osa varmaan tuntee suurta inhoa ajatellessaankin menkkojen alkamisen ensimmäistä päivää ja sitä, kuinka kaikki vituttaa ja itkettää ja on ärtynyt olo. Tämä johtuu siitä, että (saa korjata jos menee pieleen, pääajatus kuitenkin täysin oikea) lutropiinin ja follatropiinin määrät kehossa laskevat ja estrogeeni ja progesteronitasot nousevat, milloin menkat alkavat ja sinä päivänä ei voi tulla raskaaksi. E-pillerit saavat meidät elämään ikuista menkkojen ensimmäistä päivää! Monet ovat myös varmaan huomanneet sen, miten menkkakierron eri vaiheissa eri tyyppinen mies miellyttää silmää ja muitakin aisteja. Jätän sen tarkastelun tarkemmin sikseen. Kuitenkin, kuukautiskierrossa korkean estrogeeni- ja prpgesteronitasojen vaihe on lyhyt ja suurimman osan kuukaudesta oletkin "toisenlainen". Kuinka moni palstalainenkin tuntee pareja, jotka ovat eronneet esikoisen ollessa vielä vauva tai sitten lapsettomuuden tuloksena? Uskon ja tiedän, että taustalla on muutakin, mutta tässä erittäin mielenkiintoinen, tällä hetkellä maailmalla tieteilijöiden parissa oleva kuuma tutkimuskohteen hypoteesi; Mitä jos suurin osa eroista johtuukin siitä, että hormonaalinen ehkäisy on jätetty pois ja parien välinen kemia yhtäkkiä "vain lakkaa". Täälläkin kun lukee erilaisista junttimiehistä niin välillä tulee mietittyä, että mikä näitä pareja oikein yhdessä pitää. Välillä kun tuntuu, että on paljon pareja joiden elämän arvot yms. eivät kohtaa yhtään, on vain "sitä jotain", joka kuitenkin pitää lapsettomatkin parit yhdessä (viittaan siis siihen, ettei yhdistävä voima ole lapset). Entä kun lopettaa hormonaalisen ehkäisyn? Herääkö vain yhtäkkiä siihen fiilikseen, että eihän toi tyyppi kiinnosta mua yhtään? Loppuko parien välinen kemia vain siihen, ja syyksi tiedostamatta verhotaan muut vastoinkäymiset?
Itselläni on aurallista migreeniä, eikä muita hormonittomia ehkäisykeinoja ole minulle kuin kondomi ja kuparikierukka. Jos kondomi ei innosta, niin entäs kuparikierukka? Olen itse 19-vuotias synnyttämätön nainen ja minulle asennettiin vuosi sitten kuparikierukka enkä voisi olla tyytyväisempi. Kuparikierukka maksaa n. 100e ja kestää 5vuotta, riippuen pillereiden hinnasta hidasjärkisimpikin tajuaa, että kuparikierukka peittoaa e-pillerit kustannuksissa 6-0! Mitään ei tarvitse muistaa ottaa, senkus elät ja nautit! Ja siitä kivusta, ehkä minulla on mummon paikat tai ei, mutta en edes huomannut itse kierukan asentamisvaihetta! Ja vaikka sattuisikin, niin mielummin yksi suhteellisen lyhyt kivulias hetki, kuin pitkä, hidas ja huomaamaton vaihe kohti elämänhaluttomampaa elämää. Olen itsekin kärsinyt nuorempana niin pahoista kuukautiskivuista, että taju on meinannut lähteä, mutta kuparikierukka ei ole pahentanut niitä yhtään. Tämäkin toki yksilöllistä. Nuoret, vaatikaa, kysykää ja kyseinalaistakaa! Elätte kuitenkin vain kerran.
Kommentit (55)
Boo, en pidä sinusta tai mielipiteistäsi. Kumia ei ehdoteta koska sen osto on ehkä 16v:n mielestä noloa ja sen voi unohtaa helpommin kuin pillerit. Toivon, että synnytät tyttären, jokka tulee olemaan niin runsaat kuukautiset, että kun häntä halaa, se olisi ihan kuin ketsuppipurkki ja niin kivuliaat, että hän joutuu konttailemaan kivusta lattialla. Saatat harkita e-pillereitä silloin uudelleen.
Tarkoitan siis sitä, että jos nainen olisi käyttäyt hormonitonta ehkäisyä, hän ei olisi ehkä ikinä kiinnostunut kumppanistaan, mutta koska kierron alkuvaihe saa naisen miesmaun olemaan erilainen kuin "tavallisesti", valitseekin hän itselleen oikeasti ihan vääränlaisen miehen! Ei ehkä täysin vääränlaisen, mutta sellaisen jossa ei loppujen lopuksi vain ole sitä jotain. AP
En ole käyttänyt enkä tule koskaan käyttämään mtn hormonaalista ehkäisyä.
Samaa mieltä olen että pillerit on perseestä. Minulla on jo kaksi lasta, enempää ei tule. Siispä halusin jonkun pitkäkestoisen ehkäisyn. Kuparikierukkaa en saanut, syynä runsaat kuukautiset. Enkä siis tarkoita että ne olisivat vain vähän runsaat, vaan se on oikeasti helvettiä. Sain sitten hormonikierukan. Perseestä, en tykkää yhtään.
en lopeta. Olen pohtinut eri vaihtoehtoja ja toistaiseksi aion käyttää pillereitä. Saan niiden avulla kehoni omaan hallintaani ja kondominkäytön yhteydessä tuplasuojan. Lisäksi pillereiden otto auttaa minua muistamaan myös muiden lääkkeitteni oton, joten niistä on ollut itselleni tavattomasti hyötyä. Tämä on oma kokemukseni.
Pillerit ja kaikki hormonaaliset ehkäisykeinoja rasittaa ympäristöäkin. En itse ainakaan halua, että naishormoneja päätyy vesistöihin.
Mä käyttäisin varmoja päiviä ja aborttia jos abortti olisi helppo kivuton ja vailla fyysisiä seuraamuksia oleva toimenpide. Hormonit ei vois vähempää kiinnostaa, hirveitä myrkkyjä, tappaa mun halut ja ne ovat muutenkin vaakalaudalla, joten ei käy tosiaankaan.
En lopeta. Vauva olisi katastrofi joten esim kondomi ei ole tarpeeksi varma ehkäisy. Diane novat ovat ainoat joilla saan aknen pois. Roankin jälkeen se tulee aina vain takaisin.
Jos lopettaisin, olisin noin yhden viikon pois töistä joka kuukausi kipujen vuoksi.
En lopeta. Mulla toimii loistavasti, ei ole haluttomuutta, iho on paremmassa kunnossa, epäsäännölliset menkat tasaantui ja menkat ei ole runsaat.
Lopetin e-pillerit ja vuosia vaivannut haluttomuus katosi.
Äitini hankki minulle e-pillerit kun olin 15v. Kärsin niin hirveistä kuukautis kivuista että jouduin aina jäämään koulusta pois kuukautisten alkaessa, kipu oli niin hirveä että muutoman kerran taju lähti. Söin e- pillereitä 2 vuotta ja minipillereitä 4 vuotta, kunnes lopetin niiden syömiset. E- pillerit kielettiin migreenin takia ja minipillereistä kierto meni aivan sekaisin! Menkat saatto kestää jopa kuukauden ja olla pois 4 kk ja naama alkoi kukkimaan. Nyt mennään avokin kanssa pelkällä kumilla, iho on kunnossa ja menkat säännölliset. Kivut ovat onneksi lieventyneet vuosien aikana :)
Se ja sama, mitä muut tekevät, mutta itse tykkään kumista, koska en saa siitä mitään sivuvaikutuksia toisin kuin pillereistä. Pillerit väsyttivät ja aiheuttivat jatkuvat vuodot ja alavatsan jomotuksen, ihan kuin olisi ollut koko ajan kuukautiset. En jaksanut kokeilla muita merkkejä, koska kumi on toiminut niin hyvin eikä se häiritse meitä kumpaakaan. Plus kumin käytön jälkeen ei miehen tuotosta lorahtele loppuiltaa. Ehkä muita ei se haju häiritse, mutta itse en pidä siitä.
Nyt kun mietin niin mulla tulee ainakin muutama pari mieleen. Pitkään näyttivät täydellisiltä ja yhtäkkiä vain erosivat
En jaksanut lukea pitää aloitusta, mutta joo, kannattaa lopettaa pillerit. Minä en tunne ketään jolle pillerit sopisivat. Minulla pillerit aiheuttivat päivittäiset raivokohtaukset ja rajut itkukohtaukset joka ilta. Luulin että olen luonteeltani muuttunut sellaiseksi, enkä tiennyt että pillerit voi tehdä aiheuttaa sellaista, kun lopetin pillerit kuukauden päästä huomasin, että vaikka mies oli yhtä mulkkero ym. elämä ankeaa, en ollut enää itkenyt ja raivonnut, mun "persoona" muuttui lähes yhdessä yössä.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 20:34"]
Tarkoitan siis sitä, että jos nainen olisi käyttäyt hormonitonta ehkäisyä, hän ei olisi ehkä ikinä kiinnostunut kumppanistaan, mutta koska kierron alkuvaihe saa naisen miesmaun olemaan erilainen kuin "tavallisesti", valitseekin hän itselleen oikeasti ihan vääränlaisen miehen! Ei ehkä täysin vääränlaisen, mutta sellaisen jossa ei loppujen lopuksi vain ole sitä jotain. AP
[/quote]
Aivan ja geeneilleen täysin epäsopivan. Nainen kun yleensä tekee suhteessa sen valinnan kenet kelpuuttaa isäksi ja jos tuota sisäänrakennettua immunologiageenistöä huijaa siten, että väärät miehet tuoksuvatkin hyvältä, niin lopputuloksena on sairaita, allergisia ja astmaattisia lapsia. Pillerit saavat naisen hajuaistin sekaisin.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 20:27"]
Boo, en pidä sinusta tai mielipiteistäsi. Kumia ei ehdoteta koska sen osto on ehkä 16v:n mielestä noloa ja sen voi unohtaa helpommin kuin pillerit. Toivon, että synnytät tyttären, jokka tulee olemaan niin runsaat kuukautiset, että kun häntä halaa, se olisi ihan kuin ketsuppipurkki ja niin kivuliaat, että hän joutuu konttailemaan kivusta lattialla. Saatat harkita e-pillereitä silloin uudelleen.
[/quote]
Voi nyyh, jos ihmistä nolottaa ostaa kumeja, niin kyllä on silloin seksi liian aikaisin aloitettu.
En lopeta. Mieluummin hyppään rekan alle kuin saan lapsen. T. steriä odotteleva
Niin. Se on harmi, että abortti on naisen keholla rasitus, muuten varmat päivät ja abortti olisi kätevä hormoniton ehkäisykeino.