Tunnetko ketään koronaan sairastuneita?
Kerron itsestäni lyhyesti ja tuntemieni ihmisten kokemuksista korona tartunnasta. Olen iältäni yli 30-vuotias, normaali painoinen, tupakoimaton ja pidän terveydeydestäni huolta kohtalaisesti.
Olen aikaisemmin suhtautunut koronarokotteeseen kriittisesti, lähinnä huolissani siitä, voiko rokotteesta tulla mitään pitkäaikais vaikutuksia.
Mitä tulee tuntemiini koronaan sairastuneisiin, niin siskoni, hänen miehensä ja alle kuukauden ikäinen vauva sairastuivat viime vuoden lokakuussa koronaan ja kaikki selvisivät lievillä oireilla. Mutta nyt sain kuulla, että puolisoni opiskelija ryhmästä koulussa oli kesällä eräs oppilas sairastunut koronaan ja kuollut. Muuta en tiedä tästä oppilaasta, kuin että hän oli reilu 20-vuotias, normaalin painorajan ylärajoilla ja ehkä ei niin terveelliset elämäntavat kuin vaikka minulla.
Tämän lisäksi puolisoni luokkalainen kertoi puolisolleni, että joku hänen tuttavansa reilu kaksikymppinen mies, jääkiekkoa harrastava (eli voisi olettaa tämän tuttavan olevan ihan hyvä kuntoinen) oli sairastanut koronan ja joutuneen tehohoitoon.
Voisitteko kertoa omista, tai tuntemienne henkilöiden korona sairastumisista, minkälaiset oireet ja mikä oli sairastuneen ikä, sukupuoli + mitä perussairauksia jne.
Kuulisin mielelläni näistä kokemuksista, koska harkitsen vakavasti rokotteen ottamista, niin tämä olisi hyödyllinen tieto, joka sinetöisi päätökseni.
Kommentit (71)
Itse sairastin. Olen 26 vuotias perusterve nainen. Elämäni vaikein flunssa, oudot rintakivut ja yskä joka jatkui 4kk. Astmalääkitys päälle mutta mikään ei auta. Kunto romahti. Pyöräilin ennen päivittäin ja koronan jälkeen en päässyt edes pyörällä mäkeä ylös. Edelleen kunto ei entisensä. Ekat 3 viikkoa vointi oli niin huono ja yskä niin raju että pelkäsin ihan tosissani.
Yksi ystäväni sairasti koronan ja kuoli. Nuori, perusterve nainen eikä mitään ollut tehtävissä….
Itse olen kiitollinen ja koen olevani etuoikeutettu kun sain rokotteen. En ole hetkeäkään katunut. Kuolleisuusluvut ovat merkittävästi suurempia verrattuna esim. Influenssaan. Miljoonia ihmisiä on jo kuollut.
Pari kaverin kaveria, kolmekymppisiä helsinkiläisiä, molemmilla lieviä flunssaoireita.
Eräs lähisukulaiseni taistelee parhaillaan hengestään. Koomassa ollut jo 4 viikkoa. Perusterve ja työikäinen ihminen kyseessä. Keuhkojen toiminta 0 ja koneet pitää hengissä tällä hetkellä.
Olen rokottamaton 23v hoikka ja urheilullinen nainen. Aluksi raju flunssa mikä ei mennyt millään ohi. Sitten katosi haju ja makuaisti ja tuli hengenahdistusta mikä ei ohittunut millään.
Nyt 8kk kulunut ja edelleen hengästyn kävellessä. Outo aivosumu mikä ei katoa vaikka mitä tekisi. Nukun noin. 12 h päivässä. Olen oudon muistamaton ja arkiset tehtävät eivät suju. Nyt pystyn sentään keikkailemaan pätkätöitä, mutta en kyllä töissäkään ole oikein kartalla.
Kaksi hoikkaa-normaalipainoista keski-ikäistä naista, toinen 40+ ja toinen 50+. Työelämässä, en tiedä sairauksista joita mahdollisesti olisi taustalla mutta liikunnallisia ja työkykyisiä. Toinen sairasti keuhkokuumee liitännäissairautena kotona, oli jälkioireita unettomuutena ja lihaskipuina vielä kuukausia jälkeenpäin - nyt en ole kysynyt. Sairasti eka aallossa. Toinen oli teho-osastolla useita päiviä. En ole tarkemmin haastatellut kun on puolituttu mutta teho kertonee paljon. Rokotustilanteesta en tiedä jälkimmäisen kohdalla. Ensimmäinen ei varmaan ollut rokotettu koska tämä tapahtui yli vuosi sitten.
Lisäksi on yksi henkilö joka epäili työtovereineen sairastaneensa koronan juuri kun se oli tullut maahan. Kaikilla sama sairaus, jäi jälkioireita. Saattoi toki olla influenssakin.
Tunnen useita, joukossa aikuinen lapseni. Kaikilla melko lieviä oireita. Muu perhe ei sairastunut, vaikka tyttäreni oli meillä viikonloppua viettämässä kun sairastui. Tämä oli viime syksynä, joten ei vielä deltaa. Vähän aika sitten sairastui kerran rokotettu ystävä. Sai heinänuhamaisia oireita, ei muuta. Tiedän kaksi ( tutun tutun kautta) tautiin kuollutta vanhusta. Olivat kyllä vielä kotona asuvia ja pärjääviä, joten noutaja tuli heille etuajassa😞
Hyväkuntoinen tuttava perheeni. Vanhemmat noin 30v ja pieni lapsi, aikuisilla lievä muutaman päivän flunssa ja lapsella yhden vrk:n kestävä lievä kuume, mutta ei nuhaoireita. Tämä ennen deltaa ja rokotuksia.
Oma aikuinen 25v hyväkuntoinen lapseni. Lievää kuumetta pari päivää, kovaa hikoilua ja vähän nuhaa. Delta oli ja ei rokotuksia.
Tunnen useita, tiedän myös useita. Taudinkuva vaihdellut paljon, osalla hyvin lievä, osalla kuin rankka influenssa, yksi jolla long covid kestänyt maaliskuusta 2020 ja on alle 40 v urheilullinen nainen. Yhden teidän olleen teholla useamman viikon (keski-ikäinen mies), yhdellä lähti vain haju- ja makuaisti. Naapurin kollega kuoli. Eli täysin arpapeliä.
Työpaikalla jokunen sairastunut. Kaikilla joko oireeton tai erittäin lieväoireinen flunssa. Ei oikein herätä pelkoa tai kunnioitusta tää tauti, jonka olemassaoloa ei edes tajua ilman testiä. Normaali influenssa on paljon pahempi.
Korona rokote kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korona rokote kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus ei taida täsmätä koska noin nuoria ei Suomessa ole Koronaan kuollut.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007657709.html
Uutinen viime joulukuulta, silloin oli jo koronaan kuolleita 20-30 vuotiaita.
Mutta lisätkää viestiin myös mitkä oli sairastuneiden koronarokote status.
Joulukuussa vielä merkittiin virheellisesti koronakuolemiksi kaikki kuolemat, jos vainaja oli sairastanut covidin kuukauden sisäön kuolemasta. Myöhemmin THL tarkensi tilastointitapaansa ja tilastoista poistui 50 kuolemaa ml. nuo nuorten kuolemat. Yhtään alle 29v ei ole koronaan kuollut Suomessa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/uusi-tutkimus-myos-lapset-voivat-sa…
"Suomessa koronaviruksen aiheuttamaan tautiin ei ole kuollut yhtäkään alle 29-vuotiasta."
Minun puoliso sai kuulla tästä uutisesta kaksi päivää sitten. Tuo linkattu uutinen on elokuun 9. päivä., ja puolisoni sanoi käsittäneensä että hän oli kuollut parin viikon sisään. Eli silloin se ei olisi vielä kerennyt tuohon linkattuun uutiseen mukaan.
Kuolemasta puolisoni oli kuullut omalta luokkalaiseltaan, joka oli tämän kuolleen kuulemma tuntenut paremmin.
Mutta tuon uutisen valossa alkaa ihmetyttämään itseänikin, että onko puolisoni rinnakkais luokkalaisen kuolema sittenkään korona kuolema. Olisiko mahdollisesti huhut nyt pettäneet pahemman kerran? Toki on mahdollista, että tämä opiskelija olisi kuollut koronaan, mutta sitten se olisi ensimmäinen alle 29-vuotiaan koronaan kuollut Suomessa.
Ohis: nää koronakuolemat rekisteröityy THL:n tilastoihin noin kuukauden myöhässä. Eli ei tosiaan ole ajantasaista tietoa.
Lähipiirissä yksi. Ikää 85v, iälleen tyypillisiä perussairauksia. Ei osannut itse edes epäillä koronaa, noita vaivoja kun riittää muutenkin. Kävi kuitenkin lääkärissä ja positiivinenhan se oli, voi kuitenkin niin hyvin, että ihan kotonaan pärjäsi ja oli muutamassa päivässä ohi. Nyttemmin on sitten hänetkin jo rokotettu, josta ei myöskään sen kummempia oireita tullut.