Vierailija

Ja monta ongelmaa, mutta pitää vaan jaksaa. Mukavaa päivää!

  • ylös 4
  • alas 0

Kommentit (5)

Vierailija

Stressin pitkittyessä alkaa kärsiä moninaisista terveysongelmista. Stressi on työkalu jonka avulla ihminen virittyy vaikeassa tilanteessa parhaimmilleen ja skarpimmilleen mutta samalla se on elimistön varoitusmerkki siitä että kohtelee itseään väärin. Etenkin pitkittyessä. Sen ei ikinä pitäisi olla pitkäkestoinen olotila.

Alkaa tulla hermostokipuoireita, aineenvaihdunnan häiriöitä. Paino lisääntyy, vatsa turpoaa, ummettaa, hiukset irtoilee, pahimmillaan ihminen kaljuunuu. Voi puhjeta masennus ja ahdistuneisuushäiriö. Keskittyminen häiriintyy. Tukee kognitiivisia ongelmia, aivosumua ja riski muistirairauksiin jopa jo nuoremmalla iällä lisääntyy. Moni piilevä sairaus saattaa puhjeta, etenkin autoimmuunivaivat, migreeni, astma, refluksi ja allergiat. Iäkkäämmällä stressistä johtuva sydänoireilu voi johtaa jo sydäninfarktiin tai pysyviin sydänsairauksiin. Monien eri syöpäsairauksien riski kasvaa.

Älä siis stressaa! Kannattaa ihan oikeasti pysähtyä miettimään omia defenssejä ja käyttäytymismalleja, työ ja elämäntilannetta jos se stressi meinaa tulla pysyväksi vieraaksi. Työelämä vaatii kaikilta jo cähän liikaa. Tähän pitäisi herätä ja pitäisi ottaa joku yhteinen kansanterveysliike jossa panostetaan oikeasti ihmisten terveyteen - ihan meidän itsemme toimesta jos ei työelämä siihen enää pysty.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Stressin pitkittyessä alkaa kärsiä moninaisista terveysongelmista. Stressi on työkalu jonka avulla ihminen virittyy vaikeassa tilanteessa parhaimmilleen ja skarpimmilleen mutta samalla se on elimistön varoitusmerkki siitä että kohtelee itseään väärin. Etenkin pitkittyessä. Sen ei ikinä pitäisi olla pitkäkestoinen olotila.

Alkaa tulla hermostokipuoireita, aineenvaihdunnan häiriöitä. Paino lisääntyy, vatsa turpoaa, ummettaa, hiukset irtoilee, pahimmillaan ihminen kaljuunuu. Voi puhjeta masennus ja ahdistuneisuushäiriö. Keskittyminen häiriintyy. Tukee kognitiivisia ongelmia, aivosumua ja riski muistirairauksiin jopa jo nuoremmalla iällä lisääntyy. Moni piilevä sairaus saattaa puhjeta, etenkin autoimmuunivaivat, migreeni, astma, refluksi ja allergiat. Iäkkäämmällä stressistä johtuva sydänoireilu voi johtaa jo sydäninfarktiin tai pysyviin sydänsairauksiin. Monien eri syöpäsairauksien riski kasvaa.

Älä siis stressaa! Kannattaa ihan oikeasti pysähtyä miettimään omia defenssejä ja käyttäytymismalleja, työ ja elämäntilannetta jos se stressi meinaa tulla pysyväksi vieraaksi. Työelämä vaatii kaikilta jo cähän liikaa. Tähän pitäisi herätä ja pitäisi ottaa joku yhteinen kansanterveysliike jossa panostetaan oikeasti ihmisten terveyteen - ihan meidän itsemme toimesta jos ei työelämä siihen enää pysty.


Mä olen sairauksieni takia eläkkeellä. Stressaan mm lapsen asioita, mutta ei niistä sen enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stressin pitkittyessä alkaa kärsiä moninaisista terveysongelmista. Stressi on työkalu jonka avulla ihminen virittyy vaikeassa tilanteessa parhaimmilleen ja skarpimmilleen mutta samalla se on elimistön varoitusmerkki siitä että kohtelee itseään väärin. Etenkin pitkittyessä. Sen ei ikinä pitäisi olla pitkäkestoinen olotila.

Alkaa tulla hermostokipuoireita, aineenvaihdunnan häiriöitä. Paino lisääntyy, vatsa turpoaa, ummettaa, hiukset irtoilee, pahimmillaan ihminen kaljuunuu. Voi puhjeta masennus ja ahdistuneisuushäiriö. Keskittyminen häiriintyy. Tukee kognitiivisia ongelmia, aivosumua ja riski muistirairauksiin jopa jo nuoremmalla iällä lisääntyy. Moni piilevä sairaus saattaa puhjeta, etenkin autoimmuunivaivat, migreeni, astma, refluksi ja allergiat. Iäkkäämmällä stressistä johtuva sydänoireilu voi johtaa jo sydäninfarktiin tai pysyviin sydänsairauksiin. Monien eri syöpäsairauksien riski kasvaa.

Älä siis stressaa! Kannattaa ihan oikeasti pysähtyä miettimään omia defenssejä ja käyttäytymismalleja, työ ja elämäntilannetta jos se stressi meinaa tulla pysyväksi vieraaksi. Työelämä vaatii kaikilta jo cähän liikaa. Tähän pitäisi herätä ja pitäisi ottaa joku yhteinen kansanterveysliike jossa panostetaan oikeasti ihmisten terveyteen - ihan meidän itsemme toimesta jos ei työelämä siihen enää pysty.


Mä olen sairauksieni takia eläkkeellä. Stressaan mm lapsen asioita, mutta ei niistä sen enempää.

Ei tarvitsekaan eritellä. Mutta ei se muuta tilannetta mihinkään. Ei siihen stressiin pidä jäädä vellomaan.

Terapiassa käydään nimenomaan oppimassa stressinsietokykyä myös. Työkaluja ja keinoja kuinka oppia muuttamaan omaa ajattelua ja olemaan stressaamatta ja ahdistumatta vaikeissa tilanteissa. Tapoja käsitellä niitä omia tunteita. Ja jos kokee ettei ole vielä niin jumissa että olisi terapian tarpeessa tai edes onnistuisi sitä saamaan, ja jos ei terapia tunnu omalta asialta siinä muodossa että varaa aikaa ja käy vieraalle vuodattamassa elämäänsä, on olemassa erilaisia ihan oikeita virallisia itseohoito ohjemia tai oppaita, mielenterveystalon ym organisaatioiden laatimia kirjoja jopa joita voi vaikka lainata kirjastosta. Irti murehtimisesta esimerkiksi oli mielestäni hyvä. Oikeasti silmiä avaava. Jatkuva huoli ja huolenpito on ainakin minulla ihan syvältä suvin naisilta luultavasti vuosikymmenten takaa peritty ja opittu asia, joka ahdistaa usein turhaan. Ja huolehtiminenkaan ei ole väärin. Siihen pitää vaan osata suhtautua itse oikein, mutta yleensä emme osaa tai edes tajua yrittää.

Entinen stressaaja

Nykyihmisen ongelma. Liikaa virikkeitö ja monia asioita pitää hallita.

Hellitä hieman. Älä usko ajatuksiasi kuten "en pysty", "en onnistu", "taas varmaan menee pieleen", "jotain kauheeta voi tapahtua" jne. Kaikkea ei voi hallita eikä tarvitse, hoida vaan oma tonttisi.

Rentoutus- ja hengitysharjoitukset osana arkea, stressihormonitaso laskee ja elimistön hälytystila lakkaa.

Jos et itse saa stressiä kuriin, hae tukea. Ei kannata elämäänsä ja tervyttään pilata liialla stressillä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla