Refluksista kärsivät, paljonko käytätte alkoholia?
Ja muutenkin kysyisin, että onko sellainen optimaalinen refluksiruokavalio auttanut oireisiin? Oletteko jättäneet tupakoinnin/alkoholin kokonaan pois? Syöttekö losecia/somacia ja jos syötte, niin kuureissa vai jatkuvasti ja kuinka kauan olette syöneet?
Kommentit (19)
Ennen lääkitystä vähän alkoa, jälkeen enemmän. Kuuri jatkuva jo vuosia. Toimii. Parantaa elämänlaatua valtavasti. Älä mieti, hommaa lääkitys.
Käytän alkoholia runsaasti, tupakoin ja tulinen ruoka on yksi pahe lisää. Stressi ei myöskään oireita auta. Jos illanvietossa paha närästys, en juo väkeviä. Somac-kuuri kerran kuukaudessa tai parissa. Rennie helpottaa ehkä puoleksi tunniksi, sitten alkaa taas. Tulista ruokaa yrittänyt vähentää, närästäessä voi mennä kokonaiset pari päivää ilman tupakointia.
Syön jatkuvasti Somackia, en juo väkeviä ollenkaan. Tärkeimmät asiat ovat: pienet ruoka-annokset, ei paljon mausteita, ei ruokaa ennen nukkumaanmenoa.
Tupakoin satunnaisesti ja ei tee hyvää. Myös kahvi on pahasta mutta juon silti sitä pari kuppia per päivä.
Olen vasta 10 vuotta. Letkuruokinta vatsan kautta. En koskaan tule tietämään tarkkaan mitä on tupakka, alkoholista puhumattakaan. Toivon että kukaan ei alkoholia ruiskuta vatsaani. Te aikuiset käytätte paheita vaikka minulla on oikea ongelma. En koskaan ole kuin te muut.
Kiitos vastauksista ja linkistä refluksi-sivustolle. :) Hyvää ja närästysvapaata yötä myös!
t. ap
Nexium ollut käytössä 9 vuotta lähes jatkuvasti pl.raskaus-ja imetysaika. En syö mausteisia ruokia (tulisia), sitrushedelmiä ja välttelen iltasyömistä ennen nukkumaanmenoa. Refluksi ollut varmaan aina, mutta 2005 äityi tosi pahaksi, jolloin tähystys-diagnoosina löysä mahaportti ja lääkitys. Hyviä ja huonoja kausia, lääkityksellä oireet pysyvät kurissa ja ruokavalio auttaa. Suklaa suht ok, mutta ruisleipä ei ja liian rasvaiset juustot yms.pahentavat. Väkeviä en juo, en polta mutta valkoviini yms.ok. Punaviini joskus. Jos syö kökösti, niin sittenpä kärsii seuraukset.
Juon alkoholia aika vähän, kahvia en ollenkaan, enkä polta. Lääkitystä en käytä ollenkaan, joskus närästys vaivaa, mutta kyllä sen kestää.
Tuntuu että refluksisivuilla kirjoittavat ne joilla tauti vaivaa todella ja rajoittaa elämää. Itse en ole kokenut tätä tautia niin pahaksi ja näitä positiivisempia kokemuksia kuulee ehkä sitten täällä muilla sivuilla enemmän.
Hyvin vähän. Ei valkkaria tai skumppaa kuin lasillinen alkuiltapäivästä. Siideriä tms hapollista ei koskaan. Punaviiniä menee ruuan kanssa lasillinen. Mulle kun nuo oireet voi tulla vedestäkin pahimmillaan!!
Mulla ei niinkään ole polttelua päivällä mutta usein yöllä herään siihen että olen oksentanut/oksentamassa ja vedän oksennuksen keuhkoihin. Pelkään suunnattomasti tukehtuvani tuohon jonain päivänä!! Sattuu niin s-tanasti monta päivää.
Lääkäri sanoi, että makeahkoa valkoviiniä voi juoda, ei punaviiniä eikä kuohuviiniä.
Nykyisin en paljon yhtään. Minulla refluksiin ei tunnu käytännössä vaikuttavan yhtään mitä syön tai juon, se vaihtelee aika satunnaisesti. Somacia käytän jatkuvasti. Harmi että lykkäsin lääkkeen haun niin myöhään, että hampaat ehti jo vähän tuhoutua mahahappojen takia, ja muutenkin yli 10 vuotta ihan turhaa kärsimystä.
Vesi on mulle pahinta, jos illalla juon oksennann sen yöllä ulos!
Valkkaria ja skumppaa vain päivällä, illalla voin ottaa lasin punaviiniä. Viiniä menee lasi viikossa.
Somacia otan kuurina muutaman kerran vuodessa mutta muuten gavisconia kun on illalla syöty myöhemmin tai tiettyjä ruoka-aineita.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 08:30"]
Hyvin vähän. Ei valkkaria tai skumppaa kuin lasillinen alkuiltapäivästä. Siideriä tms hapollista ei koskaan. Punaviiniä menee ruuan kanssa lasillinen. Mulle kun nuo oireet voi tulla vedestäkin pahimmillaan!!
Mulla ei niinkään ole polttelua päivällä mutta usein yöllä herään siihen että olen oksentanut/oksentamassa ja vedän oksennuksen keuhkoihin. Pelkään suunnattomasti tukehtuvani tuohon jonain päivänä!! Sattuu niin s-tanasti monta päivää.
[/quote]
Hassua... luulin että olin laittanut vastaukseni tuplana:)
15
Syön jatkuvasti Losecia, mutta närästää silti. Pidin tossa vähän aikaa sellaisen hyvin tiukan kahden viikon ruokakuurin, närästi silti. Alkoholia en ole ottanut sen jälkeen ollenkaan, kun tämä närästys on lähtenyt aivan käsistä.
En juo ollenkaan alkoholia. En tupakoi. En juo limsoja, enkä mehuja. En syö rasvaista, käristettyä ruokaa. Eikä närästä.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 00:19"]Ja muutenkin kysyisin, että onko sellainen optimaalinen refluksiruokavalio auttanut oireisiin? Oletteko jättäneet tupakoinnin/alkoholin kokonaan pois? Syöttekö losecia/somacia ja jos syötte, niin kuureissa vai jatkuvasti ja kuinka kauan olette syöneet?
[/quote]
Lääkekuurit kuten antibiootit pahentaa refluksia. Vältän kahvia, alkoholia, mausteisia ruokia, en polta. Iltasyöminen on paheeni josta pitäis päästä eroon.
Syön Somacia jatkuvasti. Jos yhtenä aamuna sen unohtaa, menee seuraavat kaksi päivää pilalle.
Ruokana syön mitä tykkään, joskin tosi rasvainen ruoka (pizza ym) aiheuttaa oireita.
Alkoholia juon noin kuukaiden-kahden välein. Siidereitä voin juoda mutta sitruksisia drinkkejä (caipirosca tms) vältän. Ja Gavisconia otan jos vähänkään alkaa alkoholin takia tuntua ruokatorvessa.
Hyvin vähän käytän alkoholia, vähentynyt huomattavasti refluksin toteamisen jälkeen. Ruokavalio kasvispainotteinen ja vähähiilarinen. Kyllä joskus herkuttelenkin, mutta heti sen sitten huomaa.