Miten tehdä jalan- / kädenjälkitaulu
Eli miten ikuistaisin vauvan jalan- tai kädenjäljen tauluksi? Kipsitaulusettiä myy ainakin bebesin nettikauppa, mutta hinta on 47¿... Eli jos hiukan halvemmalla saisi :) Kipsinen on varmasti hieno, saako vastaavia settejä halvemmalla? Tai mitä muita konsteja olisi taulun tekoon?
Suippo ja poitsu
Kommentit (5)
Eli irtoaako tuo rautakaupan kipsitahnakin vauvan jalasta ihan ok?
Terkuin, Mangolia
Hei,
etsin keväällä Tiimarista kultatussia, jolla sain jalan & kädenjäljen ikuistettua Vauvakirjaan. Myyjä intoutui kauppaamaan minulle kipsisettiä, ja siellä oli mallinakin (Hkin keskustan iso Tiimari) sellainen ihan kiva kehystetty kipsijalanjälki. Hinta ei muistaakseni ollut paha. En tosin ostanut, kun ei ollut tarvetta.
Eli Tiimarista kannattaisi kysellä, jos vielä olisi myynnissä!
-mangolia-:
Eli irtoaako tuo rautakaupan kipsitahnakin vauvan jalasta ihan ok?Terkuin, Mangolia
Olen tehnyt itse kipsitaulun tuolla rautakaupan kipsijauheella. Pesin vauvan jalan heti painamisen jälkeen lämpimällä vedellä ja " kipsivelli" irtosi jalasta ihan hyvin ;o)
Siis ihan taulun muotoon taikinan muoilin ja sitten painoin sekä jalan että käden jäljet. Kirjotin vielä nimen ja päivämääränkin =)
Paistamisen jälkeen maalasin vielä jäljen sormiväreillä niin tuli vielä paremmin esille.
Hienosti onnistuivat, oli helppoa ja ennen kaikkea halpa ratkaisu.
Osta rautakaupasta kipsijauhoa, sekoita veteen ja kaada seos esim. muovilautaselle tai muoviseen karkkirasiaan. Kun seos alkaa hieman jähmettyä, painat vauvan käden/jalan siihen.
Toinen vaihtoehto on laittaa ensin astian pohjalle pehmeää muovailuvahaa ja painaa käden/jalan kuva siihen. Sen jälkeen päälle kaadetaan kipsiseos.