Vierailija

Olen nyt reilun vuoden pätkäpaastoillut niin, että syön päivällisen klo 17-18 hujakoilla, iltapalan ennen klo 20 jos on nälkä (tätä yritän välttää) ja sitten seuraavan kerran seuraavana päivänä klo 12 lounaan. Tämä on toiminut tosi hyvin, migreenit ovat taaksejäänyttä elämää, samoin hammaskivi.

Liikuin kyllä aikaisemminkin kohtalaisesti, mutta nyt vaihdoin työpaikkaa, mikä tarkoittaa että pyöräilen päivittäin 14 km (työmatkat siis) ja työ sisältää enemmän liikkumista. Joudun monta kertaa päivässä hyppäämään pyörän päälle ja polkaisemaan puolisen kilometriä alueen toiselle laidalle ja taas takaisin.

Ja nyt on alkanut tuntua siltä, että syömishommat ns. kusee. Viime talvena jaksoin kyllä vapaapäivinä ihan hyvin, vaikka olisin ollut koko aamupäivän koiran kanssa metsässä syömättä. Mutta nyt tuo työmatkapyöräily+työn aikainen liikunta tuntuvat siltä, että en saa tarpeeksi energiaa, en palaudu, jotain.

Tänään koitin sitten syödä sekä aamupalan kotona, että töissä aamupäivällä, ja se vasta huono idea oli.

Lueskelin artikkeleita, joissa neuvottiin että jos on fyysinen työ, pitää se syömisikkuna pitää työpäivän aikana, että jaksaa. Minusta tuo ensinnäkin kuulostaa tosi oudolta, koska jos on rasvapolttoinen kroppa, eihän sen energian pitäisi kesken työpäivän loppua. Meidän kaikkien kropassa on riittävästi rasvaa vaikka Murmanskiin kävelyyn, hoikimmallakin.

Toisekseen inhoan töissä syömistä. Meillä on tunnin ruokatunti, joka on omaa aikaa, joten paaston lopettaminen lounaaseen sopii minulle, kun saan syödä rauhassa reilusti. Mutta mikään nopea välipalastelu aamupäiväkahvilla ei.

Tiedän että liian pitkä, ette jaksaneet lukea enkä kysynyt selkeästi mitään. Mutta ehkä jollakulla tulee jotain mieleen kumminkin?

  • ylös 0
  • alas 1

Kommentit (8)

Vierailija

Korostan vielä, että tähän saakka pätkistely on sopinut minulle loistavasti, myös liikunnan suhteen. Kesälomalla käytin ensin koiran aamulla lenkillä, kävelin 11 km lähimpään pyöräliikkeeseen ja ajoin sieltä uuden pyöräni kotiin. Paastoten. Olen tehnyt paastoten ylämäkitreenejä ym.

Mutta nyt, kun tuli nuo työmatkapyöräilyt ja liikkuvampi työ, homma ei yhtäkkiä tunnukaan toimivan.

Toki uuden työn aloittaminen lisää kokonaiskuormitusta, koska henkinen stressi, joten sekin varmaan vaikuttaa jonkin aikaa.

-ap-

Vierailija

Mene ketjuun, jossa käsitellään pätkäpaastoa, löytyy pominnoista. Turha avata uutta ketjua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minulla on suurinpiirtein sama aikaikkuna kuin sinulla, mutta syön suurimman aterian illalla viimeisenä ja jaksan sillä ihan hyvin vaikka kuinka olisi juoksemista aamupäivä. Ehkä sinun kannattaa jatkossa aina kuitenkin syödä se iltapala, ja tehdä siitä vähän tuhdimpi?

Vierailija

Ensinnäkin oletko nostanut syömisiäsi nykyistä kulutusta vastaavalle tasolle, eli syötkö tarpeeksi?

Toiseksi puhut rasvapolttoisesta kropasta eli oletko ketolla? Jos syöt normaalisti hiilareita, silloin keho ei ole rasvapolttoinen vaikka pätkäpaastoa noudatatkin.

Yksi vaihtoehto on yksinkertaisesti muuttaa syömisikkunaa niin, että katkaiset paaston kunnon aamupalalla ja vastaavasti aikaistat paaston alkamisen iltapäivälle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin oletko nostanut syömisiäsi nykyistä kulutusta vastaavalle tasolle, eli syötkö tarpeeksi?

Toiseksi puhut rasvapolttoisesta kropasta eli oletko ketolla? Jos syöt normaalisti hiilareita, silloin keho ei ole rasvapolttoinen vaikka pätkäpaastoa noudatatkin.

Yksi vaihtoehto on yksinkertaisesti muuttaa syömisikkunaa niin, että katkaiset paaston kunnon aamupalalla ja vastaavasti aikaistat paaston alkamisen iltapäivälle.

Mistä luulet kehon vetävän energiaa 16 tunnin paaston jälkeen glykogeenivarastojen ollessa tyhjät?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin oletko nostanut syömisiäsi nykyistä kulutusta vastaavalle tasolle, eli syötkö tarpeeksi?

Toiseksi puhut rasvapolttoisesta kropasta eli oletko ketolla? Jos syöt normaalisti hiilareita, silloin keho ei ole rasvapolttoinen vaikka pätkäpaastoa noudatatkin.

Yksi vaihtoehto on yksinkertaisesti muuttaa syömisikkunaa niin, että katkaiset paaston kunnon aamupalalla ja vastaavasti aikaistat paaston alkamisen iltapäivälle.

Et ole tainnut koskaan kuulla metabolisesta joustavuudesta? Joka on itse asiassa ihmisen normaali tila. Käytetään sitä energianlähdettä, mitä on saatavilla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla on suurinpiirtein sama aikaikkuna kuin sinulla, mutta syön suurimman aterian illalla viimeisenä ja jaksan sillä ihan hyvin vaikka kuinka olisi juoksemista aamupäivä. Ehkä sinun kannattaa jatkossa aina kuitenkin syödä se iltapala, ja tehdä siitä vähän tuhdimpi?

Kaikkein parhaiten toimisi ehkä, jos söisin tukevan lounaan, sitten jonkun töistätulovälipalan ja sitten iltasella mannermaisen päivällisen. Sellaisesta syömisestä itse tykkäisin. Mutta miehellä on aina päivällisnälkä heti töiden jälkeen.

Joku kysyi olenko ketolla. En. Rasvapolttoisuus ei vaadi ketoosia. Ja koska pystyn olemaan ongelmitta 20 h syömättä tarvittaessa ilman mitään seinää, siitä tietää että kroppa osaa heittää rasvalle kun glykogeenivarastot loppuu.

Yksi pätkäpaastoilun suurimpia hyötyjä on se, että saadaan tiettyjä "keton" etuja ilman sen ruokavalion rajoituksia.

-ap-

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin oletko nostanut syömisiäsi nykyistä kulutusta vastaavalle tasolle, eli syötkö tarpeeksi?

Toiseksi puhut rasvapolttoisesta kropasta eli oletko ketolla? Jos syöt normaalisti hiilareita, silloin keho ei ole rasvapolttoinen vaikka pätkäpaastoa noudatatkin.

Yksi vaihtoehto on yksinkertaisesti muuttaa syömisikkunaa niin, että katkaiset paaston kunnon aamupalalla ja vastaavasti aikaistat paaston alkamisen iltapäivälle.

Mistä luulet kehon vetävän energiaa 16 tunnin paaston jälkeen glykogeenivarastojen ollessa tyhjät?


Oletko koskaan kuullut rasva-adaptaatiosta? Se vie jopa kuukausia, että keho sopeutuu tehokkaasti käyttämäään rasvaa ravinnokseen hiilareitten sijaan. Se ei tapahdu 16 tunnissa. Jos syö normisti hiilareita, niin tottakai keho on silloin hyvin pitkälti hiilaripolttoinen, eikä rasvapolttoinen. Vasta noin 12 tunnin paaston jälkeen keho alkaa vasta mennä ketoosiin.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla