Iso muljahteleva patti alapäässä!?
Ällötysvaroitus, huom..
Äsken sen huomasin kun vessassa kävin, ei ole vaivannut enkä ole tajunnut koko asian olemassaoloa, mutta pyyhkiessä sen huomasin. Vasemmalla puolella alapäässäni, häpyhuulten ja ja peräaukon vieressä/lähellä on iso, ihonalainen patti joka muljahtelee kun sitä liikuttaa. Aika syvällä se tuntuu olevan, ja nyt arka kun sitä koettelin. Toki olen tästä lääkäriin menossa, mutta osaisko kukaan vinkata mikä voisi olla kyseessä. Heti tietysti alkoi kehittää skenariota jostain alapääsyöpäkasvaimesta.
Mulla on pari kertaa (viimeisen parin kuukauden aikana) tullut tuohon saman puolen häppäreiden etuosaan saman tyyppinen, syvällä oleva patti joka ollut tosi kipeäkin. Sitten kun sitä on puristanut tosi kovaa se on "räjähtänyt" ja sisältä tullut verta/valkoista nestettä ihan sairaalla voimalla. Sen jälkeen patti on kadonnut, kun on tyhjentynyt. Mikä ihmeen patti tää tämmönen on, kyseessä vois toki olla samanlainen mutta uudessa osoitteessa. Tuntuu kyllä jotenkin "irrallisemmalta" kun muljahtelee, ja on reilusti isokokoisempi.
Yäääkkkk...
Kommentit (22)
Mulki on ollu välillä ja häviivät itestään. Jos niitä sörkkii ni kipeytyvät. Luulin että joku karvatuppi tulehtunut, vaik isoin onki ollu joku peukalon pään kokonen. Ei näy oikein päällepäin vaan tuntuu vaan sellasena molluskana. Joskus sellanen poksahti kun puristin kovaa (ekalla kertaa ku olin paniikissa sellasen suhteen, ei ehkä kaikista fiksuin lähestymistapa? tein saman punkille kun sain ekan kerran "hyyyyi yääääääk hetipoishetipois!!").
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 19:34"]
Bartholinin rauhasen tukkeuma. Kvg.
[/quote]
Taudin toteaminen
Normaalisti Bartholinin rauhanen ei ole tunnusteltavissa. Pieni Bartholinin rauhasen kysta on usein oireeton sattumalöydös gynekologin tutkimuksessa.
[/quote]
Mulla oli ap:n kuvauksen mukainen patti alapäässä ja se oli kyllä bartholinin rauhasena tukkeuma. Ne voi kasvaa aika isoiksi. Mulla oli jotain miniluumutoomatin kokoluokkaa se patti ja lääkäri sanoi sen olevan bartholinin kysta.
Sain siihen bartholinin kystaan siis ab-kuurin. Ja käytännössä se siis on aivan jättimäinen finni. Oli vaan niin kipeä ettei sitä todella voinut puristaa niin kovaa. Ab-kuurin aikana se ikään kuin kiristyi ja oli jossain vaiheessa itekseen puhjennut.
Minulla myös ollut tuon "tyyppinen" patti alapäässä.
Lääkärissä todettiin sen olevan juurikin tuo Bartholinin rauhasen tukkeutuma.
Itselläni tuo patti oli kai sen verran kookas, että se leikattiin pois. Nukutuksessa ja kättärillä.
Ja ihan vaaraton on. Se on periaatteessa tukkeutunut rauhanen.
Ja nro15 jatkaa.
Menin ensin näyttämään ko.pattia naisgynelle. Hänen mielestään sille ei olisi tarvinnut tehdä mitään, koska on siis vaaraton. Noh, mielestäni se oli jo aikas epämiellyttävä ja jopa esteettinen haitta.
Menin sitten miesgynelle ja hän ymmärsi heti asian. Lähete ja leikkaukseen. Minulle ei asiaan esitetty edes ab-kuuria.
Ja se patti, ainakin minulla, vain jatkoi hidasta kasvamistaan.
Leikkauksen jälkeen saatavassa patologin raportissa kerrottiin kyseessä olleen juurikin tuo Bartholiini peijakas.
Muljahteleva patti, nestettä purkautuu paineella... penis?
Kuulostaa samanlaiselta mikä mulla oli ihan vähän aikaa sitten. Jossain vaiheessa oli tosi kipeäkin, mutta itsestään se kuitenkin hävisi n. viikossa (no tais mennä 9 päivää). Mikä lie ollut:O
Imusolmuke?
Mulla oli noin kaks kuukautta sitten sama ongelma. Tietenkin mietitittiin eka syöpää.
Tää kuulostaa nyt hieman ällöttävälle, mutta jos koitat ns. liikutella pattia, liikkuuko se helposti?
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 19:34"]
[/quote]
Taudin toteaminen
Normaalisti Bartholinin rauhanen ei ole tunnusteltavissa. Pieni Bartholinin rauhasen kysta on usein oireeton sattumalöydös gynekologin tutkimuksessa.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 19:41"]
Imusolmuke?
Mulla oli noin kaks kuukautta sitten sama ongelma. Tietenkin mietitittiin eka syöpää.
Tää kuulostaa nyt hieman ällöttävälle, mutta jos koitat ns. liikutella pattia, liikkuuko se helposti?
[/quote]
Ap vastaa: joo, liikkuu helposti. Siksi kiinnitinkin huomiota tossa pesulla ollessa. Yäääk. Ihan jäätävä ressi nyt iski päälle että mikä tää on!
Ja penis-heitolle: ei, ei ole penis, olen nainen.
Mulla oli kerran samalta kuulostava bikinrajassa. Ajattelin etta sisaanpain kasvanut karva mutta kun patti oli niin iso menin kuitenkin laakarille. Sanoi etta tulehtunut rauhanen jolle ei tarvitse tehda mitaan, laskeutui itsestaan lopulta.
Mulla oli pitkään pieni patti jossain sisäpakarassa, välilihan ja reisitaipeen alueella, ja se kasvoi kohisten muutaman päivän sisällä kirsikkatomaatin kokoiseksi, ei ollut kipeä tai mitään mutta menin sitä sorkkimaan ja sieltä tuli valkoistamätää ulos.
Itse tuli roikuttua keskustelupalstoilla kolmisen yötä ennenkuin ryhdistäydyin ja otin yhteyttä lääkäriin, jolta ihan suoraan pyysin antibioottikuuria koska olin jo mennyt puhkomaan pattia neulalla ja käsitellyt sitä varsin kovakouraisesti hädissäni. Nyt vasta eka kuuripäivä takana mutta tilanne on helpottunut huomattavasti. Patti on käytännössä palautunut takaisin alkuperäiseen kokoonsa mutta toivottavasti se häviää tässä kuurin aikana kokonaan (: Vaikka omaa pattia tyhjentelen aktiivisesti en kyllä lähtökohtaisesti suosittele tätä kenellekkään. Diagnoosin sain paiseeseen mutta se jäi vielä auki, kuitenkin koska lääke selkeästi tehoaa niin kyse oli varmaan elämäni ensimmäisestä paiseesta.
Älä mene sorkkimaan patteja itseksesi, se ei kannata ja rohkeasti yhteyttä lääkäriin. Tilanteen pitkittäminen ei ole tarkoituksenmukaista ja ainakin omalla kohdallani patti aiheutti myös muita elämää haittaavia vaivoja kuten huolta, stressiä ja unettomuutta. nolo vaiva mutta jos täältä etsit vastauksia diagnosoit kohta itsellesi vähintäänkin superbakteerin tai suolistosyövän.
Jos kuitenkin päätät toimia niinkuin minä niin muista desinfioida ja pitää sekä välineet että paikat puhtaina ja mennä patin armoilla; välivaltainen viharikos pattia kohtaan ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Onko jollain oikeasti Barthollin rauhanen ollut tuollainen, vai googlellako se aina putkahtaa, kun on kyse alapään pateista. Luulisin tulehtuneeksi karvatupeksi tai rauhaseksi.
Barthollin rauhanen voi tukkeutua ja sen sisälle alkaa kertyä mönjää. Yleensä rauhanen ei tunnu minnekään koska ”putki” on olematon.
Mulla kans tommonen ja ei oo kipeä. En uskalla lääkäriin koska hävettää :( . Peukalonpn kokoinen ja aikalailla samassa kohdassa kuin aapeella. Ollu ainaki viikon pari nyt. Tarkkailen sitä kokoajan et kasvaako tai kipeytyykö. Iho siinä kohtaa ehkä aavistuksen verran tummempi/punaisempi kuin muu iho. Kipeä ei tosiaan oo yhtään kun puristaa/koskee.
Ekaa kertaa elämässä tämmönen vaiva. Oon 35v
Ne on finnejä!! Minullakin pullahtelee niitä aina juuri ennen kuukautisia. Mieheni tykkää puristella ne tyhjäksi,lentää möhnöt niin kivasti... onneksi eivät tule keskelle naamaa.
Katso sitä tv kanava 11. dokumenttia tohtori paise vai paise plk, vai Tohtori poksauttelija? Näet mitä patit sisältää ja miten ne poistetaan.
Onko jollain oikeasti Barthollin rauhanen ollut tuollainen, vai googlellako se aina putkahtaa, kun on kyse alapään pateista. Luulisin tulehtuneeksi karvatupeksi tai rauhaseksi.