Minkälaista palautetta olette saaneet työpaikka/ opiskelupaikan ryhmätilanteesta?
Muistan itse ikuisesti kun hain töihin muinaiselle radiolinjalle ja pääsin ekasta vaiheesta eteenpäin ryhmähaastatteluun, jota seurasi kaksi jotakin arvioijaa taikka psykologia.
Olin samassa tilanteessa miespuolisen koulukaverini kanssa, joka on tosi voimakas persoona ja kova puhumaan. Ottaa ns. tilan haltuunsa välittömästi. Itse olin nuorena tyttönä 23-vuotiaana vielä melko ujo, kova jännittämään esiintymistä, mutta kuitenkin jollain lailla sosiaalinen ja taitava ihmisten kanssa kun en jännittänyt liikaa.
Tuossa ryhmätilanteessa jokin meni kuitenkin aivan kauhistuttavalla tavalla vikaan. Mielestäni se meni suhteellisen hyvin, kun sain edes suuni auki ja ilmaistua mielipiteeni. Miespuolinen kaverini johti keskutelua äänekkäästi alusta saakka, otti puheenjohtajan roolin eikä meinannut antaa muille suunvuoroa. Itse yritin kohteliaasti sanoa väliin, että anteeksi saanko sanoa tähän väliin tästä asiasta, että *mielpide* kunnes hän taas jatkoi passaamista.
Palaute tilanteesta oli järkyttävä: psykologit olivat arvioineet minut, että olin puhunut agressiivisesti toisten puheen päälle, ollut mielipiteissäni joustamaton, hyökkäävä ja yksioikoinen. En ollut kuunnellut toisten näkemystä asiasta. Olin käyttäytynyt hallitsevasti ja määräilevästi, jonka takia en ole sopiva asiakaspalvelutehtäviin.
Muistan kun tästä soitettiin ja nämä tulokset kerrotiin. Olin aivan järkyttynyt ja olen jokseenkin vieläkin 20 vuotta tapahtuneen jälkeenkin, koska olin luullut että tilanne meni minulta hyvin ja onnistuin edes puhumaan jotakin.
Sanomattakin selvää, että puhetta johtanut äänekäs mieskaverini sai paikan. Sekä muutama muu ryhmätilanteeseen osallistunut, joka ei sanonut koko aikana sanaakaan.
Mitä ihmettä tässäkin taas tapahtui. Olisi pitänyt vaan pysyä hiljaa. Onko teillä vastaavia kokemuksia?
Kommentit (2)
Nykyisin nuo on korvattu videopalavereilla ja aina voi syyttää huonoja yhteyksiä.
Onko haastatteluissa vielä ryhmätilanteita?