Sokerirsituksessa käyneet;millaisia paastosokereita teillä on?
Eli onko mahdollista,että oliskin joku piilevä sokeritauti tai mahdollisuus sairastua siihen,jos paastosokeri on ok,eli jotain 5 luokkaa? Vai pitääkö aina sen paastosokerinkin olla jo koholla?
Minulla on aikaisemmin ollut sokerit 5 luokkaa,sit viime vuonna kahdessa mittauksessa 6,1-6,3 ja nyt taas viimeisin mittaus oli 5,1.Niin kannattaako minun mennä sinne sokerirasitukseen,vai onko se ns.turhaa.
Olen 90-luvulla synnyttänyt 4600 g painavan lapsen(pituus 53 cm),taitaa tämäkin kertoa jo jotain.
Kommentit (4)
Kaikilla on mahdollisuus sairastua, oli sokeri ollut ennen mitä vaan. Minullakin oli ennen paastosokeri 4-6 ja sitten kerran olikin 22
Kiitos vastauksista,eli vaara sairastua voi siis olla,vaikka paastosokerit olisivatkin suht ok.Mietin vaan,että onko hätävarjelun liioittelua,jos käyn.En siis ole raskaana,ikää jo yli 50 v ja yksityinen lääkäri tätä suositteli.Taidanpa käydä :)
Mä oon käynyt rasituksessa jokaisessa raskaudessa, jolloin paastot olleet aina normaalit ja joko toinen tai molemmat jälkimmäiset arvot olleet koholla. Raskausdiabetes on siis ollut, vauvat silti pieniä. Raskauden jälkeisessä kontrollissa on olleet kaikki arvot aina normaalit. Silti useampi terveydenhoitaja on sanonut, että rasituksessa kannattaisi käydä aina silloin tällöin, koska riski diabetekseen on selvästi kohonnut. Näin saadaan ehkä ajoissa diagnosoitua. Testi vie vain muutaman tunnin elämästä, joten oman terveytensä puolesta kannattaa ehkä sen verran aikaa tuhlata, vaikka se osoittautuisikin turhaksi.