Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viranomaistoiminta viskikohussa - joku tässä nyt pakostakin valehtelee!

Vierailija
13.10.2014 |

Hesari kertoo, että heillä on hallussaan sähköpostivaihtoa, jossa selviää että AVI on vaatinut bloggaajia poistamaan viski-sanan blogeista, jotka liittyy viski- ja olutexpo-tapahtumaan. AVI:n ylitarkastaja Jarmo Oresmaa väitti, ettei ole tällaista muka vaatinut.

Patentti- ja rekisterihallitus antoi jo keväällä virallisen luvan käyttää Olut- ja viskiexpo Finland- nimeä. Nyt siis toinen viranomainen on sen kieltänyt.

YLE puolestaan uutisoi just äsken, että koko kohu on vaan yksi iso kasa väärinkäsityksiä. YLE siis jättää täysin huomiotta Hesarin hallussa olevat sähköpostit ja niistä selviävän valehtelun. Lisäksi YLE nosti uutisensa keskiöön sen, että suurin rikollinen tässä tapauksessa onkin itse asiassa alkoholiteollisuus, joka pitää tätä kiinnostavaa kohua yllä (ja saa sillä myydyksi lisää viinaa).

Kaiken lisäksi vielä AVIn ylijohtaja Anneli Taina ei tiedä mitä virastonsa tarkastajat ovat kieltäneet. Taina vaatii nyt selvitystä omilta virkamiehiltään. Ja jottei asia olisi tarpeeksi sekava, niin Taina haluaisi itse asiassa koko alkoholimainonnan vapauttamista. Se olisi siis siirto vapaampaan suuntaan tästä nykyisestä tilanteesta, vaikka uuden ja tiukemman lain myötä ollaan menossa ihan päinvastaiseen suuntaan jo ensi vuoden alussa...

Eihän tässä ole taaskaan mitään järkeä..!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs me näille tölkeille sit tehdään? Nämähän tuhoavat viattoman nuoren mielen loppuiäksi, jos joku alaikäinen näitä vahingossa joutuu näkemään!!! Aivan kauheaa!!

http://yle.fi/uutiset/laitilan_kukko-tolkki_pois_nakyvilta__lainvastainen_vuodenvaihteessa/7492103

Vierailija
2/19 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://glenmorangie.com/en/restricted

Mitä tänään kiellettäisiin? :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko ollut koko uutisoinnissa tarkoitus viedä kansan huomio pois Helsinkin pesäpallo peleistä, mamut Vst:alaikäiset kantasuomalaiset.

Vierailija
4/19 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 23:25"]

https://glenmorangie.com/en/restricted

Mitä tänään kiellettäisiin? :D

[/quote]

No mikä tuo linkki nyt on? Ei nyt oikeasti tuota ole voitu kieltää. Joku läppä vai?

Vierailija
5/19 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 23:19"]

Mitäs me näille tölkeille sit tehdään? Nämähän tuhoavat viattoman nuoren mielen loppuiäksi, jos joku alaikäinen näitä vahingossa joutuu näkemään!!! Aivan kauheaa!!

http://yle.fi/uutiset/laitilan_kukko-tolkki_pois_nakyvilta__lainvastainen_vuodenvaihteessa/7492103

[/quote]

Tuosta voisi saada tosi helposti sellaisen iiison keskisormen sojottamaan kasitielle.

Vierailija
6/19 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri kysymys lienee se, että miksi HS ei julkaise kirjeenvaihtoa, jonka se väittää olevan hallussaan ja johon uutisointi ja "syytteet" perustuu?

Vierailija
7/19 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletettavasti se valehtelee, jolle tästä kohusta on eniten hyötyä.

En ollu kuullutkaan koko viski-tahatumasta ennen kuin tämä "kohu" alkoi. Ilmaista mainosta järjestäjille.

Arvaan että IP-lehtien toimittajile on toimitettu VIP-lippuja maistelutilaisuuksiin.

Vierailija
8/19 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon Anneli Tainan toiminta tässä asiassa on kyllä todella ala-arvoista. Millainen johtaja ei tue tuossa tilanteessa alaistaan? Tai jos ei halua suoranaisesti puolustaa, niin ainakin voisi olla kommentoimatta mitään medialle ennen kuin on keskustellut asian selväksi alaisensa kanssa.

Vierailija
9/19 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tää ollut taas median aikaansaama kohu, jolla kerättiin klikkauksia. Ja kansaan upposi kuin häkä, eli vieläkään ei ole opittu että kaikkea ei kannata uskoa, ei vaikka se lukisi hesarissa.

Vierailija
10/19 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarilla voi olla festareitten ja blogistien välinen kirjeenvaihto, jolla ei välttämättä ole mitään tekemistä virkamiehen tekstin kanssa. Kannattaa muistaa, että AVI valvoo alkoholinmainontaa, patentti- ja rekisterihallitus ei. Tällöin toinen viranomainen myöntää festariluvan, toinen ottaa kantaa viinamainontaan.

Lisäksi viraston johtaja ei todellakaan voi olla tietoinen alaistensa päätöksistä, päivässä niitä voi olla muutama sata.

Vierailija
11/19 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käsittänyt sen niin, että epäselvyys on ollut siitä, ovatko nämä bloggaajat yksityishenkilöitä vaiko firman palkkaamia mainostajia. Ja jo siihen liittyen on ollut jotain kirjeenvaihtoa, että blogeissa tehdään mainontaa jne, niin jommalla kummalla tai molemmilla osapuolilla on mennyt sekaisin, että kyse on yksityishenkilöistä.

Vaikka tässä tuo alkoholilainsäädännön järjettömyys tuleekin esille. Yksinkertaisinta olisi se, että kiellettäisiin alkoholi alaikäisiltä kuten tähänkin asti ja lisäksi mainontaa ei saisi tehdä tapahtumissa, jotka on selkeästi suunnattu alaikäisille, tyyliin ikärajattomat keikat. Aikuiset nyt juovat tai ovat juomatta mainonnasta huolimatta.

Vierailija
12/19 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 21:43"]

Eiköhän tää ollut taas median aikaansaama kohu, jolla kerättiin klikkauksia. Ja kansaan upposi kuin häkä, eli vieläkään ei ole opittu että kaikkea ei kannata uskoa, ei vaikka se lukisi hesarissa.

[/quote]

Hankaluus onkin siinä, että Suomen kaksi suurinta valtamediaa YLE ja Hesari (Sanoma) kertoo samasta asiasta ihan eri tavalla. Kumpaako siinä sitten uskoo vai ei kumpaakaan. Joku siis jättää nyt jotain kertomatta.

Vierailija
13/19 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostakin syystä Hesarilla on ollut tässä intressi mustamaalata viranomaista ja saada sen toiminta naurettavaan valoon. Tapahtumanjärjestäjä itse sanoo yrittäneensä korjata Hesarin juttua, mutta toimittaja oli halunnut jättää sen harhaanjohtavaan muotoon. Järjestäjä myös kiittelee saaneensa asiantuntevaa palvelua avin ylitarkastajalta.

http://m.iltalehti.fi/uutiset/2014101218739090_uu.shtml

Vierailija
14/19 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ainakaan tämmöset kohut haittaa ollenkaan. Kyllä naurettavaa kieltolakia kuuluukin herjata ja luoda tämmöisiä pikkuskandaaleja.

Olisi kiva saada itse lukea bloggaajien s-postivaihtelu virkamiehen kanssa, niin saisi selville, että kuka oikeasti on mokannut.

Vierailija
15/19 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 21:56"]

Jostakin syystä Hesarilla on ollut tässä intressi mustamaalata viranomaista ja saada sen toiminta naurettavaan valoon. Tapahtumanjärjestäjä itse sanoo yrittäneensä korjata Hesarin juttua, mutta toimittaja oli halunnut jättää sen harhaanjohtavaan muotoon. Järjestäjä myös kiittelee saaneensa asiantuntevaa palvelua avin ylitarkastajalta. http://m.iltalehti.fi/uutiset/2014101218739090_uu.shtml

[/quote]

Tuskin ketään enää yllättää, että korjaus kerrotaan Iltalehdessä (Alma Media), mutta ei vielä sanaakaan Ilta-Sanomissa (Sanoma).

Vierailija
16/19 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 21:57"]Mua ei ainakaan tämmöset kohut haittaa ollenkaan. Kyllä naurettavaa kieltolakia kuuluukin herjata ja luoda tämmöisiä pikkuskandaaleja.

Olisi kiva saada itse lukea bloggaajien s-postivaihtelu virkamiehen kanssa, niin saisi selville, että kuka oikeasti on mokannut.
[/quote]

No lähetä sähköpostia avin ylitarkastajalle ja pyydä häneltä juttuun liittyvät asiakirjat.

Kannattaa muuten pitää mielessä, että tämän "naurettavan kieltolain" ovat säätäneet kansanedustajat, jotka ovat myös säätäneet lain valvonnan mm. avien tehtäväksi. Mielestäni on todella ikävää, että yksittäinen virkamies joutuu tällaisen kohun keskelle, kun tekee vain työtään (ja on ilmeisesti tehnyt täysin lain rajoissa olevia tulkintoja).

Vierailija
17/19 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:12"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 21:57"]Mua ei ainakaan tämmöset kohut haittaa ollenkaan. Kyllä naurettavaa kieltolakia kuuluukin herjata ja luoda tämmöisiä pikkuskandaaleja. Olisi kiva saada itse lukea bloggaajien s-postivaihtelu virkamiehen kanssa, niin saisi selville, että kuka oikeasti on mokannut. [/quote] No lähetä sähköpostia avin ylitarkastajalle ja pyydä häneltä juttuun liittyvät asiakirjat. Kannattaa muuten pitää mielessä, että tämän "naurettavan kieltolain" ovat säätäneet kansanedustajat, jotka ovat myös säätäneet lain valvonnan mm. avien tehtäväksi. Mielestäni on todella ikävää, että yksittäinen virkamies joutuu tällaisen kohun keskelle, kun tekee vain työtään (ja on ilmeisesti tehnyt täysin lain rajoissa olevia tulkintoja).

[/quote]

eipä eduskuntaan pääsyt sellainen ihminen, jota äänestin.

Vierailija
18/19 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä HS halusi vaan lopettaa väkivaltaisen maahanmuuttajajengin ympärillä vellovan kansalaiskohun. Mikä olisikaan parempi aihe siihe, kuin alkoholi.

Vierailija
19/19 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:12"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 21:57"]Mua ei ainakaan tämmöset kohut haittaa ollenkaan. Kyllä naurettavaa kieltolakia kuuluukin herjata ja luoda tämmöisiä pikkuskandaaleja. Olisi kiva saada itse lukea bloggaajien s-postivaihtelu virkamiehen kanssa, niin saisi selville, että kuka oikeasti on mokannut. [/quote] No lähetä sähköpostia avin ylitarkastajalle ja pyydä häneltä juttuun liittyvät asiakirjat. Kannattaa muuten pitää mielessä, että tämän "naurettavan kieltolain" ovat säätäneet kansanedustajat, jotka ovat myös säätäneet lain valvonnan mm. avien tehtäväksi. Mielestäni on todella ikävää, että yksittäinen virkamies joutuu tällaisen kohun keskelle, kun tekee vain työtään (ja on ilmeisesti tehnyt täysin lain rajoissa olevia tulkintoja).

[/quote]

Se materiaali täytyy pyytää AVI:n kirjaamosta ja siitä pitää maksaa, ei ne ilmaiseksi asiakirjoja kansalaisille jakele.  Ilmaiseksi pääset katsomaan ne paperit ja sähköpostistakin joudutaan käymään keskustelua, milloin siitä tulee asiakirja.