Ehkäisykapseli ja kierukka kokemuksia
Hei vaan ja kaikille jotka tätä jaksaa tulla lukamaan.
Haluaisin nyt kuulla ihmisiltä omakohtaisia kokemuksia ehkäisykapselista.
Miten se teille on sopinut ja onko tullut sen myötä teille lisää painoa? Iho-ongelmia? Ihan kaikki kokemukset kehiin vaan.
Minulla kapseli jo on, on ollut viimeiset reilu kolme vuotta ja olen nyt alkanut miettimään kierukan vaihtoa. Painoa on viimeisten vuosien aikana tullut eikä millään meinaa pudota alaspäin. Ihan on ammattilaisen apuakin yritetty mutta ei mitään muutaman sentin ja kilon muutosta enempää. Turhauttaa todellakin asia.
Toinen asia. Ensimmäisen vuoden olin tyytyväinen mutta sitten menkat pukkasi kapseli läpi järkyttävät menkat joka kuukausi ja niiden välillä oli lähes aina pientä tiputtelua. Koitahan siitä alkaa harrastamaan spontaania seksiä kun pillu näyttää turpaan saaneelta maja alta ja haisee kunnon menkkamössöhieltä. Kapseli vauhdettiinkin kerran tuossa välillä koska epäiltiin sen olevan jotenkin viallinen mutta ei, sama homma jatkuu.
Nyt olen alkanut miettimään kierukkaa tähän kapseli tilalle.
Kertokaa omia kokemuksia aiheesta ja varsinkin jos tilanne on auttanut tai liittyy tuohon painoon!
Kommentit (31)
Meilläkin aikoinaan ne langanpäät osuvat kaluun ja se tuntui molemmista karmeelta.
Vasektomia on ihanin ja helpoin tapa.
Mulle on tehty 8 vuotta sitten sektiossa sterilisaatio. Ihan jees, ei mitään vikaa sinällään. Ehkäisy on lopullinen ja kunnossa.
Ongelmana on törkeät kk vuodot. Minulla on kuukautiskuppi jonka vetoisuus on 30 ml.
3 ensimmäisenä vuotopäivänä tyhjennän kupin 5-6 kertaa päivässä. Kolmen päivän aikana vuodan noin 4,5-5,4 desilitraa vertaa. Ja kuukautiset kestävät 6-7 päivää.
Ja tämä sama veren ja raudan menetys tapahtuu joka helveti* kuukausi. Ja itselläni tuota raudan ja veren menetystä joka kuukausi on ollut jo 29 vuotta! Aiheuttaen väsymystä, päänsärkyä, hartiajumitusta/hartia kipua, ahdistusoireilua, paniikkikohtauksia yms yms.
Sterilisaatio naiselle on ihan jees ja vasektomia miehelle on ihan jees.
Mutta jos kärsii vähänkään reippaammanlaisista menkoista ( enemmän kuin 1 rkl per/vrk), niin täältä lämmin suositus mirena kierukasta.
Aivan huikea kapine. Niin kuin olisi elämän saanut takaisin.
Muistoissa on, kun menkat 12-vuotiaana pikkulikkana alkoivat ja lukkiuduin jumppasalin takana olevaan vessaan. Ja istuin vessan lattialla verilammikossa, niin että pitkien lettieni kärjet osuivat vereen. Ei kiva. Sitten toppatakki lantiolla solmittuna kävelin 20 asteen pakkasessa kotiin.
Tuntui että siihen loppui lapsuus. Naisen kehoa ei ole suunniteltu vuotamaan joka kuukausi. Näin sanoi minulle naistenklinikan osastonlääkäri, joka nyt pisti minulle kierukan.
Iso kiitos!!! Kierukka pelasti elämäni.
Ei satu niin paljoa kuin on peloteltu. Ei se mukavaa ole ja kipua jonkin verran mutta kuitenkin ei kannata pelätä. Samantien ei tietenkään mahdolliset erot kapselin näy joten kärsivällisyyttä
Kuparikierukan ei pitäisi mielestäni haitata seksielämää. Muutamassa kommentissa kuitenkin valitettiin kierukan lankojen aiheuttamaa kipua miehellä. On ilmeisesti varottava tiettyjä asentoja ja syviä yhdyntöjä?
Ei tarvitse varoa. Kuparikierukka lisää vuotoja ja kipuja. Hormonikierukka vähentää tai lopettaa vuodot kokonaan ja vähentää kipuja.
Onko niin, että jos kapselin kanssa menkat jää kokonaan pois, niin hormonikierukankin kanssa sitten luultavasti jäisi? Samaa hormoniahan niissä kai on.
Onko halut säilyneet kierukan asennuksen jälkeen? Mulla lähti kaikki seksihalut minipillereistä, siksi mietin vaihtoa kierukkaan. Mutta tämä asia kiinnostaa. Muuten minipillerit sopineet hyvin.
Halut on kierukan asennuksen jälkeen lisääntyneet.
Menkat jää suurimmalla osalla kierukan laittaneista pois koska vaikutus on paikallinen.
Ihon alaisen kapseli vaikutus systeeminen eli vaikuttaa koko kroppaan, tällöin saattaa vuotoa tulla useammin. Esim ylipitkiä tuhruvuotoja.
Omat "menkat" kierukan kanssa on lähinnä sellaiset, että yhden päivän aikana paperiin pyyhkiessä jää aavistus rusehtavaa.
Lähinnä kirkasta valkovuotoa jossa kalpea aavistus rusehtavaa. Eli siinäpä ne menkat. Tuota ei edes joka kuukausi tapahdu.
Olen ruvennut kulkemaan täysin ilman alkkareita,. koska alapäästä ei vuoda mitään. Ihanan vapauttavaa. Tai no kiimalimaa, koska panettaa enempi vähempi koko ajan, mutta se ei minua haittaa. Askel on vaan nopeampaa kun luistoa löytyy😉
Vieläkö aiheellinen asia? Minua kiinnostaisi myös kuulla tästä aiheesta. Vähän sama tilanne
Hyh ajatus siitä kui vois kierukka tarttua tuohon omaan sauvaan on kyllä sellanen että oman muijan kohalla vähän alkuun sitä varo.