Onko tämä normaalia toimintaa lapsen isältä?
12v lapsi joutui isänsä luona siivoamaan monta tuntia ja käymään yksin kaupassa, koska isä oli päättänyt että sukulaiset kutsutaan juhlimaan lapsen synttäreitä. Oikeat synttärit oli jo viime kuussa, jolloin lapsi sai kutsua kavereita kylään luonani. Minusta on ajatuksena kiva, että isäkin halusi niitä juhlistaa, mutta pitääkö tuon ikäisen todella järjestää synttärinsä itse? Lapsi siis ei olisi halunnut, mutta isä pakotti.
Ja siis syy, miksi joutui siivoamaan, oli se että isän viikonloppu oli mennyt golfatessa ja äitipuoli ei ollut kotona. Lapsi on usein ahdistunut, kun tulee isältään ja nyt eilen sanoi, ettei haluaisi enää mennä sinne. Mitä teen?
Kommentit (42)
Tämä kuulostaa ihan klassiselta tilanteelta, jossa lapsi muuntelee totuutta oman etunsa mukaisesti manipuloidakseen toista vanhempaansa. Todennäköisesti tilanne on tosiasiassa se, että lapsen on pitänyt tehdä sovitut kotityöt, isä muistuttanut tästä ehkä vielä lähtiessään itse ulos että tässä on parituntia hyvin aikaa, tullessaan sitten vähän hoputtanut sohvalla lojuvaa muksua että pyyhipäs nyt ne pölyt kun on se mummikin tulossa syntymäpäivien kunniaksi käymään. Lapsen versiossa sitten isä pakotti pitämään syntymäpäiväjuhlat joita ei missään nimessä halunnut ja pakotti vielä siivoamaan sen takia tuntitolkulla vaikka oli läksyjä ja kädet kipeänä, ihan vaan kun ei itse ehtinyt kun oli vain pelaamassa golfia! Kamalan epäreilua!
Lähes kaikki lapset tekevät tätä ihan ydinperheissäkin, siellä vain onnistumismahdollisuudet tällä taktiikalla ovat huonommat, kun vanhemmat noin lähtökohtaisesti ovat samalla aaltopituudella ja keskustelevat muutoinkin kuin lapsen kautta.
Taitaa lapsi manipuloida äitiään, itkeä tirauttaa että isä kohtelee kaltoin ja laittaa tekemään normaaleja kotitöitä ja äitipä hälyttää sossut ja poliisin paikalle.