Tupakoinnin vähentyminen saattaa olla yksi syy lisääntyneen tulehduksellisten suolistosairauksien (IBS) määrään. Onko teillä tuttavapiirissä...
Oma mieheni on tällainen tapaus, sattumaa tai ei. Nikotiini on ilmeisesti tämä kyseinen vaikuttava hyväntekijä-pahantekijä.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/03/25/suolistosairaudet-yleistyvat
Kommentit (94)
Miksei tätä tabuaihetta mainita koskaan, kun uutisoidaan lisääntyneistä suolistosairauksista??
Kyllä. Itselläni suolistosairaus puhkesi tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Aloitin tupakoinnin uudelleen ja oireet hävisivät. Useampaan kerran olen lopettanut, mutta joutunut aloittamaan uudelleen n. 3 kk kuluttua lopettamisesta. Muutaman kerran olen syönyt kortisonia oireiden hillitsemiseksi, mutta ei vaan auta. Tai auttaa, jos annokset ovat ihan jäätävän suuria. Lopulta lääkärikin on todennut, että helpommalla pääsen, jos aloitan tupakoinnin uudelleen. Valittavana siis vessaelämä ja työkyvyttömyys tai tupakointi. Eli tupakan savussa se salaisuus. Enkä haluaisi polttaa.
Mielenkiintoista! En ole tällaisesta kuullutkaan. Onkohan tupakointi samalla myös syy suolistosairauteen, vai olisiko sairaus puhjennut juuri teille vaikkei olisikaan tupakointitaustaa. No, sitähän ei voi tietää.
Mitäs jos vain laittaisitte elämäntapanne (lisäaineeton ruoka ja juoma, uni, liikunta, stressi) kuntoon, niin ei tarvitsisi kasvattaa syöpäriskiä polttamalla ja suolikin paranisi.
Nikotiini ilmeisesti rauhoittaa yliaktiivisena käyvää immuunipuolustusjärjestelmää (tulehdukselliset suolistosairaudet ovat autoimmuunisairauksia, jossa puolustusjärjestelmä hyökkää omaa suolistoa kohtaan)
Lisäksi nikotiini aktivoi suolen limakalvon pintakerroksen (musiini) uudistumista
https://www.sun-sentinel.com/health/fl-xpm-2010-06-08-fl-jjps-nicotine-…
"Nicotine patch may benefit those with ulcerative colitis"
Dr. Jonathan Leighton
https://www.google.fi/amp/s/www.sun-sentinel.com/health/fl-xpm-2010-06-…
Tässä siis toimiva linkki
IBS ei ole tulehduksellinen suolistosairaus. Erittäin ikävä vaiva kylläkin, ja voi joskus oireilla jopa vaikeammin kuin varsinaiset vakavammat suolistosairaudet.
Tupakasta vieroittautuminen on stressaavaa puuhaa. Yhtään ihmettele jos puhkeaa jokin vaiva vieroituskärvistelyn seurauksena, voi olla se viimeinen tikki elimistölle varsinkin jos on paljon stressiä muutenkin. Enkä nyt tarkoita että sitä röökaamista kannattaisi jatkaa 😃
No nikotiiniahan voidaan käyttää muutoinkin, kuin polttamalla tupakkaa.
Jos kerran nikotiin on se, joka saattaisi estää vakavavampankin taudin suolistossa puhkeamasta.
Nikotiin tupakan kautta on kaikken vaarallisin muoto. Koska tupakan savu vaurioittaa sekä keuhkoputkia että keuhkoja. Ja tupakka sisältää myös sisältää myös tervaa, ja muita elimistölle ja etenkin hengityselimistölle vaarallisia aineita.
Ainoa tupakan merkitys tuossa asiasa on se, että tupakointi vähentää stressiä tietyiltä osin.
Kun menee töiden välissä tupakalle, se on pikku tauko joka rentouttaa, samoin tupakka rentouttaa ja antaa tietyksi ajaksi euforisen tunteen, hyvän olon tunteen.
Nikotiinia saa nikotiini purukumimista, nikotiinityynyistä jotka asetaan ylähuulen alle, sekä nikotiini laastareista.
Nikotiinia saa siis elimistöönsä, ilman että vetää kaksikymmnetä savuketta päivässä, rentoutuakseen.
Sillä nikotiinihan se on tupakassa se aineosa. joka riippuvuuden aiheuttaa.
Onko tässä otettu kansanterveydellinen hyss hyss linja, ettei kasvava veriripuloitsijoiden joukko ryntää Norttihyllylle ja saa keuhkosyöpää.
Kuitenkin jo ihan kohtuullinen muutama savuke/vko tuntuu kokemuksen mukaan pitävän taudin piilossa.
CU kirjoitti:
Kyllä. Itselläni suolistosairaus puhkesi tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Aloitin tupakoinnin uudelleen ja oireet hävisivät. Useampaan kerran olen lopettanut, mutta joutunut aloittamaan uudelleen n. 3 kk kuluttua lopettamisesta. Muutaman kerran olen syönyt kortisonia oireiden hillitsemiseksi, mutta ei vaan auta. Tai auttaa, jos annokset ovat ihan jäätävän suuria. Lopulta lääkärikin on todennut, että helpommalla pääsen, jos aloitan tupakoinnin uudelleen. Valittavana siis vessaelämä ja työkyvyttömyys tai tupakointi. Eli tupakan savussa se salaisuus. Enkä haluaisi polttaa.
onhan niitä muitaki tapoja saada nikotiinia kuin tervata keuhkoja.
Riippurinnat
Ihon roikkuminen ei muuta vain kasvoja ja ihon ulkonäköä. Se vaikuttaa koko vartalon muotoon. Tupakka nopeuttaa ennen kiinteiden ruumiinosien rappiota: rinnat ja käsivarren iho alkaa roikkua. Tupakka on suurin yksittäinen riippurintojen aiheuttaja.
https://www.terve.fi/artikkelit/nain-tupakointi-rapistuttaa-ihmisen
Vierailija kirjoitti:
IBS ei ole tulehduksellinen suolistosairaus. Erittäin ikävä vaiva kylläkin, ja voi joskus oireilla jopa vaikeammin kuin varsinaiset vakavammat suolistosairaudet.
Tupakasta vieroittautuminen on stressaavaa puuhaa. Yhtään ihmettele jos puhkeaa jokin vaiva vieroituskärvistelyn seurauksena, voi olla se viimeinen tikki elimistölle varsinkin jos on paljon stressiä muutenkin. Enkä nyt tarkoita että sitä röökaamista kannattaisi jatkaa 😃
IBD (=inflammatory bowel disease) piti kirjoittaman aloitukseen. Typo.
Ap
Mielenkiintoinen havainto. Olen tässä miettinytkin miksi tupakoimattomalle veljelleni puhkesi keliakia mutta minulle tupakoivana ei. Luulisi että tuo jotenkin on myös geneettistä, ollaan samoissa oloissa kasvaneetkin samalla ruokavaliolla. Keliakia testi ei näyttänyt mitään kun verestäni testattiin, veljeni lisäksi nuorempi.
Vierailija kirjoitti:
CU kirjoitti:
Keuhkojen kautta nikotiini imeytyy tehokkaasti verenkiertoon. Sen sijaan korvaustuotteista nikotiinin imeytyminen on huonompaa.
Vierailija kirjoitti:
Nikotiini ilmeisesti rauhoittaa yliaktiivisena käyvää immuunipuolustusjärjestelmää (tulehdukselliset suolistosairaudet ovat autoimmuunisairauksia, jossa puolustusjärjestelmä hyökkää omaa suolistoa kohtaan)
Lisäksi nikotiini aktivoi suolen limakalvon pintakerroksen (musiini) uudistumista
Eikös tuosta koronankin alkuvaiheessa ollut juttua, että nikotiini on tehokas estolääke. Mutta sitten torpattiin tutkimus väittäen, että se oli tupakkateollisuuden maksama juttu. En tiedä, mikä on lopullinen totuus. Tunnen yhden, jonka suolistosairaus lähtee käsistä heti, jos lopettaa tupakoinnin.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos vain laittaisitte elämäntapanne (lisäaineeton ruoka ja juoma, uni, liikunta, stressi) kuntoon, niin ei tarvitsisi kasvattaa syöpäriskiä polttamalla ja suolikin paranisi.
Suoliongelmat eivät näytä riippuvan elintavoista. Suoliongelmaisia löytyy myös terveellisesti elävistä.
Te olette ihan tööt 😵🤯!
Tupakansavu on vahvasti immunosuppressiivista, ja estää immuunipuolustusta haivaitsemasta piileviä infektioita elimistössä. Mikä vähentää tukehdusta suolistossa,mutta saa ingektiot leviämään kahtakin kauhemmin (lue: jossain vaiheesa tupakointi ei enää autakaan, eikä myöskään kortisoni, kun infektionne on kasvannut tarpeeksi isoksi!). Tarvitsette pitkät antibioottikuurit tuhoamaan infektioitanne. Crohnin tauti on vakavin, sitten tulee haavainen paksusuolentulehdus (CU), ja lievin infektioista on ärtyvän suolen oireyhtymä.
Crohnin tautia tuskin pystyy parantamaan edes antibiooteilla, koska siinä immuunipuolustus on geneettisesti heikko, ja infektio on mennyt läpi koko suolistonseinämän. CU:ssa on infektio pinnallisempi ja rajautuu usein peräsuoleen, ja sen suhteen voi jo sanoa että antibioottihoito johtaa merkittävään parantumiseen. IBS, eli ärtyvän suolen oireyhtymä paranee myös antibiooteilla, verta voi tulla (samalla tavalla kuin ikenet vuotavat verta), mutta ei ole koskaan kuumetta tai muuta vakavaa, ja se paranee aina pitkillä antibioottikuureilla ilman isompia komplikaatioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CU kirjoitti:
Keuhkojen kautta nikotiini imeytyy tehokkaasti verenkiertoon. Sen sijaan korvaustuotteista nikotiinin imeytyminen on huonompaa.
nuuskaajat sanoo että nikotiini pärinät paljon kovemmat mitä tupakalla
Minulla puhkesi cu, kun lopetin tupakoinnin 26v jälkeen. Täytyy sanoa, että harmittaa. 4v aikana olen oppinut hyväksymään sairauteni.