Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tupakoinnin vähentyminen saattaa olla yksi syy lisääntyneen tulehduksellisten suolistosairauksien (IBS) määrään. Onko teillä tuttavapiirissä...

Vierailija
05.09.2021 |

Oma mieheni on tällainen tapaus, sattumaa tai ei. Nikotiini on ilmeisesti tämä kyseinen vaikuttava hyväntekijä-pahantekijä.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/03/25/suolistosairaudet-yleistyvat

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla CU diagnosoitiin 3 vuotta tupakanpolton lopettamisen jälkeen. Pahatkin oireet poistuivat kun aloitin tupakoinnin uudelleen. Oli muuten iso kynnys aloittaa. Päädyin tähän ratkaisuun kun olin kaivanut netistä tietoa asiasta.

Diagnoosin saamisen jälkeen kaikki minua hoitaneet lääkärit melkein ensimmäisenä kysyivät tupakoinnistani. Eivät kommentoineet vastaustani lopettamisesta mitenkään.

Vierailija
42/94 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Crohnin tauti ja helvetilliset oireet helpottivat (valitettavasti) tupakoinnin myötä.

Lääkäri antoi vinkin, muuten. Kiitos hänelle elän suht mormaalia elämää ilman kouristuksia ja äkillisiä kramppeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkekannabistakin on hyvällä menestyksellä käytetty Chronin taudin hoitoon. Voisi olla tupakkaa terveellisempi vaihtoehto. Sääli, että Suomessa sitä ei kuitenkaan määrätä

Vierailija
44/94 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, itsekkin mietin tätä asiaa pitkään. Minulla todettiin ibs jo 2000 mutta vasta tupakoinnin lopettamisen jälkeen se todella rupesi vaivaamaan. Lopettamisen jälkeen josta on jo vuosia jäi pysyvä vatsan turvotus päälle, suolistoni ei ole "normaalia" päivää sen jälkeen nähnyt vaikka mitä tekisi. 

En enää koskaan aio polttaa mutta olisi hyvä jos näistä pysyvistäkin lopettamisoireista(kropan hajoamisista) puhuttaisiin enemmän..

Vierailija
45/94 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko savuton ympäristö yksi nykyajan ylihygienisyystekijä yliherkkyyksien taustalla maaperäkontaktin puutteen ohella? Ennan vanhaa elettiin savun keskellä savupirteissä. Sairaudet lisääntyy, kun tupakointia julkisessa tilassa rajoitetaan. Sattumaako?

Vierailija
46/94 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä kerroin lääkärille suoraan, että tupakointi tuntuu pitävän vanhan kansan kielellä "stressivatsani" kurissa ja lääkäri totesi, että hänen pitäisi  saarnata minulle tupakan vaaroista mutta jos se kerran toimii..

Vierailija
47/94 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippurinnat

Ihon roikkuminen ei muuta vain kasvoja ja ihon ulkonäköä. Se vaikuttaa koko vartalon muotoon. Tupakka nopeuttaa ennen kiinteiden ruumiinosien rappiota: rinnat ja käsivarren iho alkaa roikkua. Tupakka on suurin yksittäinen riippurintojen aiheuttaja.

https://www.terve.fi/artikkelit/nain-tupakointi-rapistuttaa-ihmisen

Ennen riipputissit kuin paskat housuissa mutta jokainen valitkoon itse. Käsittääkseni esim kaalissa on myös nikotiinia mutta toki paljon vähemmän.

Vierailija
48/94 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläköhän kirjaa "Nainen ja tupakka" saa jostain?? Siinä selkeästi kerrottiin tupakoinnin auttavan IBD-vaivoissa! 

Väitänpä, että tämä IBD-tautien lisääntyminen on suoraa seurausta Savuton Suomi -kampanjoista ja tupakoinnin vähenemisestä!

Vierailija
49/94 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

CU kirjoitti:

Kyllä. Itselläni suolistosairaus puhkesi tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Aloitin tupakoinnin uudelleen ja oireet hävisivät. Useampaan kerran olen lopettanut, mutta joutunut aloittamaan uudelleen n. 3 kk kuluttua lopettamisesta. Muutaman kerran olen syönyt kortisonia oireiden hillitsemiseksi, mutta ei vaan auta. Tai auttaa, jos annokset ovat ihan jäätävän suuria. Lopulta lääkärikin on todennut, että helpommalla pääsen, jos aloitan tupakoinnin uudelleen. Valittavana siis vessaelämä ja työkyvyttömyys tai tupakointi. Eli tupakan savussa se salaisuus. Enkä haluaisi polttaa.

Oletko kokeillut pelkkiä nikotiinituotteita? Ei tulisi keuhkosyöpä niin herkästi?

Vierailija
50/94 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

:DDDDDDDDD huhhhu

Taitaapa olla ainut syy valmisruokien ja muovien yleistyminen eli se että jokainen ihminen syö kymmenittäin erilaisia lisäaineta päivittäin ja pankkikortillisen muovia viikossa.

Vierailija
51/94 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Off topic, mutta nikotiini on oikeasti ainoa toimiva aine, josta olen saanut apua masennukseen ja ahdistukseen. En polta, mutta muita nikotiinivalmisteita käytän, koska niistä on apua.

Vierailija
52/94 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä paskaa koko juttu. Veljeni on polttanut tupakkaa yli 30 vuotta ja sairastui Chronin tautiin. Siinä yksi pahimmista riskitekijöistä on tupakointi.

Ovatkohan tämän ketjun ekspertit samoja kuin koronarokotteesta kieltäytyvät hörhöt?!

Vierailija
53/94 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla CU diagnosoitiin 3 vuotta tupakanpolton lopettamisen jälkeen. Pahatkin oireet poistuivat kun aloitin tupakoinnin uudelleen. Oli muuten iso kynnys aloittaa. Päädyin tähän ratkaisuun kun olin kaivanut netistä tietoa asiasta.

Diagnoosin saamisen jälkeen kaikki minua hoitaneet lääkärit melkein ensimmäisenä kysyivät tupakoinnistani. Eivät kommentoineet vastaustani lopettamisesta mitenkään.

Mikset aloittanut vaikka nikotiinipurkan syömistä?

Vierailija
54/94 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aavistustakaan, mutta voin kirjoittaa tänne tekstin jossa ilmenee mielipeeni, jota pidän faktana. En tajua mistään mitään, mutta haluan silti viisastella täällä.

Vierailija
55/94 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kaksi, jolla tosiaankin alkoi IBS tupakoinnin lopettamisen aikaan. Molemmat pitkään polttaneita.

Onko tämä nyt siis niin, että tauti olisi luultavasti jäänyt puhkeamatta, jos tupakointia ei olisi koskaan aloittanutkaan?

Vierailija
56/94 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täyttä paskaa koko juttu. Veljeni on polttanut tupakkaa yli 30 vuotta ja sairastui Chronin tautiin. Siinä yksi pahimmista riskitekijöistä on tupakointi.

Ovatkohan tämän ketjun ekspertit samoja kuin koronarokotteesta kieltäytyvät hörhöt?!

Crohnin tauti ja colitis ulcerosa ovat aivan eri tauteja! Uskon kyllä tupakoinnin aiheuttavan Crohnia. Mutta oma CU:ni ilmaantui tupakkalakon aikana.

Ja kaikki rokotteet olen ottanut ja aion edelleenkin ottaa, eli en ole koronarokotteesta kieltäytyvä hörhö!

Vierailija
57/94 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen kaksi, jolla tosiaankin alkoi IBS tupakoinnin lopettamisen aikaan. Molemmat pitkään polttaneita.

Onko tämä nyt siis niin, että tauti olisi luultavasti jäänyt puhkeamatta, jos tupakointia ei olisi koskaan aloittanutkaan?

Hei, IBS ja IBD ovat aivan eri asioita!! Miksi niin moni sekoittaa ne keskenään?

Vierailija
58/94 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku vinkki: Sähkötupakka. Ei terveellistä missään nimessä, mutta paljon paljon tupakkaa vähemmän haitallista. Briteissä terveysviranomaiset suosittelevat sähköröökiä tavallisen tilalle. Suomessa sitä taas demonisoidaan.

Vierailija
59/94 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy myös muistaa, että tupakoiva maksaa 2 prosenttia valtion vuosimenoista pelkän tupakointinsa puolesta, ja tietysti muut veronsa päälle. Tupakoivia on monin verroin vähemmän kuin narkomaaneja Suomessa, mutta mitä narkomaani maksaa? Tupakoiva maksaa lasten koulutukset, mutta hän ei kelpaa uimarannalle, mutta narkomaani kelpaa mainiosti.

Vierailija
60/94 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy myös muistaa, että tupakoiva maksaa 2 prosenttia valtion vuosimenoista pelkän tupakointinsa puolesta, ja tietysti muut veronsa päälle. Tupakoivia on monin verroin vähemmän kuin narkomaaneja Suomessa, mutta mitä narkomaani maksaa? Tupakoiva maksaa lasten koulutukset, mutta hän ei kelpaa uimarannalle, mutta narkomaani kelpaa mainiosti.

Koliittikansa vain truuttaa lasten kahluualtaaseen.