Tupakoinnin vähentyminen saattaa olla yksi syy lisääntyneen tulehduksellisten suolistosairauksien (IBS) määrään. Onko teillä tuttavapiirissä...
Oma mieheni on tällainen tapaus, sattumaa tai ei. Nikotiini on ilmeisesti tämä kyseinen vaikuttava hyväntekijä-pahantekijä.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/03/25/suolistosairaudet-yleistyvat
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Crohnin tautia sairastavan tuttavan (diagnoosi jo vuosikausia sitten) oireet pahentuivat sairaalakuntoon hänen lopetettuaan tupakoinnin. Tupakka siis piti oireet aisoissa.
Crohnin tautiin paras lääke on kannabis mutta sitä on suomessa erittäin vaikea saada. Tutulle lääkäri oli yllättäen siitä sanonut. Hän ei jostain syystä haluaisi käyttää kannabista. Syö ainakin kahta lääkettä säännöllisesti ja joutuu käyttämään kuureina muitakin.
Taudin suurimmiksi syyllisiksi on aikaisemmin todettu sokeri, stressi ja univaje. Olisi mielenkiintoista tietää, paljonko armeija vaikuttaa taudin syntyy. Armeijassa useimmat syövät valtavat määrät karkkia.
Vierailija kirjoitti:
Hei, itsekkin mietin tätä asiaa pitkään. Minulla todettiin ibs jo 2000 mutta vasta tupakoinnin lopettamisen jälkeen se todella rupesi vaivaamaan. Lopettamisen jälkeen josta on jo vuosia jäi pysyvä vatsan turvotus päälle, suolistoni ei ole "normaalia" päivää sen jälkeen nähnyt vaikka mitä tekisi.
En enää koskaan aio polttaa mutta olisi hyvä jos näistä pysyvistäkin lopettamisoireista(kropan hajoamisista) puhuttaisiin enemmän..
Varmaankin hiilitabletit (Carbo medicinalis) tulleet kokeilluksi? Itselläni ne tuntuvat auttavan parhaiten nivustyräin pitämisenä mahdollisimman pieninä ja pingoittumattomina, eli vähentänevat tehokkaasti turvotusta? Olen viime aikoina ottanut neljä tablettia illalla, jotta tyrät saavat "levätä" maksimaalisesti yön aikana kuin päivisin ne tuppaavat gravitaation ansiosta suurenemaan. Cuplaton'illa taas ei näytä olevan mitään vaikutusta tyräin pinkeyteen ja kokoon. Apteekissa suositeltiin niitä hiilitabletteja modernimpana valmisteena...
Minulla on ibs ja tupakointi auttaa oireisiin. Eihän tämä terveellistä ole, mutta pitää valita kahdesta pahasta pienempi.
Mustat keuhkot vai pas""t housussa?
Itse lopetin tupakoinnin 7 vuotta sitten ja myönnettäköön että jotain kroonisia suoliongelmia on tullut sen jälkeen 🤔
Vierailija kirjoitti:
Höpsis! Hyvin monilla on ibs lapsesta asti, se on suoliston synnynnäinen ominaisuus.
On toki kaikenlaisia suolistovaivoja joita ei osata miksikään muuksikaan diagnosoida niin sanotaan että varmaan ibs. Kaikkia suolistovaivoja ei ole osattu vielä erotella ja nimetä. En usko että ibs niin vaan puhkeaa syystä tai toisesta, vaan se on sitten joku bakteerikannan epätasapaino tms. joka tulee aikuisena yks kaks, poltti tai ei.
Minä tiedän monia jotka polttaa joilla on ibs, itse en ole polttanut koskaan, ja ensimmäinen varsinainen kohtaus tuli 13-vuotiaana ihan yllättäen, ilman mitään syytä. Mutta kohtauksia on siitä asti tullut jo yli 30 vuotta, ja syitä on joskus liike, joskus asento, joskus se mitä syö, joskus henkinen syy ja joskus tulee vaan yks kaks, ilman että tietää mistä se johtuu. Mulla ei esimerkiksi ole sellasta turvotusta ja piereskelyä jota monet pitää keskeisenä ibs oireena, luulen että se on oma "tautinsa".
Aloituksessa tuli olla IBD (inflammatory bowel disease, ei IBS (irritable bowel syndrome, ärtyvä suoli). Aloittaja on kommentissa korjannut.
Tupakoinnilla ehkäisevä yhteys nimenomaan tulehduksellisiin suolistosairauksiin, ei IBS ään.
Ap
En ole käyttänyt nikotiinituotteita eikä lapsenikaan, meillä kummallakin IBD
Tuossa puhuttiin ibd:stä eikä ibs:stä. Niillä on eroa, vaikka molemmat saattavatkin nykytiedon valossa olla bakteeri- ja virusperäisiä sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Crohnin tautia sairastavan tuttavan (diagnoosi jo vuosikausia sitten) oireet pahentuivat sairaalakuntoon hänen lopetettuaan tupakoinnin. Tupakka siis piti oireet aisoissa.
Piti mahdollisesti siitä syystä että immuniteetti alkoi toimia normaalisti, mutta alkoikin liian nopeasti.
Lactobacillus reuteri voisi auttaa monen karvaisiin suolisto vaivoihin:
Jos oikein ymmärsin, tuo heppu käyttää ruotsalaista lapsille tarkoitettua valmistetta, mutta lisää roitterien määrää jogurtissa muutaman vuorokauden kasvattamalla?
Tupakoiva tekee paljon enemmän töitä työpaikalla, kun muuta vain istuvat vessassa kaikki päivät!
Mulla ei ole ollut tupakoinnilla tai sen lopettamisella vaikutusta suuntaan taikka toiseen. Hampun polttaminen kyllä selvästi pahensi oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos vain laittaisitte elämäntapanne (lisäaineeton ruoka ja juoma, uni, liikunta, stressi) kuntoon, niin ei tarvitsisi kasvattaa syöpäriskiä polttamalla ja suolikin paranisi.
Suoliongelmat eivät näytä riippuvan elintavoista. Suoliongelmaisia löytyy myös terveellisesti elävistä.
Tuossa linkatussa artikkelissa sanottiin, että mm. kasviöljyjen käyttö ja sian liha kasvattavat riskiä merkittävästi.
Lähipiirissäni on suolistosairastuneita muutama. Kaikki tupakoivia eivätkä ole yrittäneet lopettaa ennen sairauden puhkeamista. Eikös tupakointikin löysennä vatsaa? Muistan lapsuudestani selittelyt, ettei voi lopettaa kun muuten ei vatsa toimi.