Mies ei valmis kihloihin
Hei, olen vähän päälle 20-vuotias nainen ja seurustellut jo yli 5 vuotta poikaystäväni kanssa ja 2 vuotta olemme myöskin eläneet avoliitossa. Itse olen hyvin onnellinen ja rakastan miestäni kovasti ja hänkin kuulema minua. Nyt onkin jo alkanut tuntua siltä, että haluisin mahdollisesti ottaa seuraavan askeleen suhteessamme ja kihlautua. Olen keskustellut kihloista pariin otteeseen mieheni kanssa, ja ensimmäisellä kerralla hän lähes tulkoon tukehtui sylkeensä. Ainakin vaikutti silmin nähden hieman järkyttyneeltä. Noh, jätin asian muhimaan ja kun aikaa oli jo jonkin aikaa ehtinyt kulua, otin asian uudelleen pöydälle ja edelleenkin aiheesta tuli harvinaisen tahmea keskustelu. Itse selitin miehelle oman käsitykseni kihlautumisesta, joka on että kihlaus on suhteen virallistaminen - en missään nimessä oleta että minun kanssani pitäisi mennä naimisiin edes 10 vuoden sisällä, en välttämättä edes halua koskaan naimisiin. Se vain on kun kahdella ihmisellä on hyvä olla, miksi ei ns. virallistaisi suhdetta kihloilla, se olisi enemmänkin sellainen kaunis ele kahden rakastavaisen välillä.
Olen kaikkeni koittanut onkia miehestä ulos mitä hän asiasta ajattelee, mutta mitään hän ei kuitenkaan oikein osaa selittää. Muuta kuin että kihlat tuntuu hänestä niin isolta jutulta. Olen kysynyt eikö hän sitten rakasta minua tarpeeksi vai mitä tästä suhteesta vielä puuttuu. Hän sanoo että rakastaa minua paljon, mutta ei osaa sitten muuten enempää perustella. En voi sille mitään, että olen hyvin pettynyt ja surullinen kun emme tunne samoin. Rakastan häntä kovasti ja mietinkin olenko ihan kohtuuton kun otan näin henkilökohtaisesti sen, että hän ei selkeästi ole vielä valmis kanssani kihlautumaan? Mitä minä nyt teen? Rakastan miestäni hyvin paljon, mutta olen kieltämättä myös loukkaantunut siitä ettei miekkonen voi minulle paremmin selittää mistä kenkä sitten puristaa. En tiedä kelpaanko koskaan.
Kommentit (53)
Olen seurustellut itse kahdeksan vuoden ajan avomieheni kanssa, eikä kihlat tai lapset tule hänelle kysymykseenkään. Olen pariin otteeseen pahoittanut mieleni kun on pitänyt alkaa harkitsemaan kihloihin menoa paremmin tai lasten tekoa ja mies on aina perunut.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 13:24"]
Mieheni kysyi minulta 15 vuotta sitten, että mentäisiinkö kihloihin. Vastasin, että en halua naimisiin, en halua kihloihin. En ymmärrä, miksi pitää olla joku siirtymäriitti kahdelle aikuiselle ihmiselle.
Emme ole vieläkään naimisissa, lapsia 3. Naimisiinmenosta ei ole ollut puhetta, koska nimenomaan minä en näe sitä itselleni mukavaksi. Taloudellisesti ero tai puolisonkuolema ei merkitsisi mitään (en aio periä miestäni ja vaatia testamenttia, perikööt lapset)
[/quote]
Aika reilua että ajattelet vain itseäsi, eikö miehesi mielipiteellä ole mitään väliä? Harkitsiko asiaa edes, kun tiesit miehesi haluavan kihlata sinut?
[/quote]
Jos nainen haluaa kihloihin/naimisiin, niin vastaus on "Ajattelisit miestäsi".
Jos nainen ei halua kihloihin/naimisiin, niin vastaus on "Ajattelisit miestäsi".
Olen myös 20-vuotias ja kihloissa. En ymmärrä tuota pointtiasi, että haluat kihloihin, muttet tiedä haluatko koskaan naimisiin, kun se kihlaus nyt vain on lupaus avioliitosta. Meillä ei ole kiirettä naimisiin eikä olla vielä varsinaisesti päivää sovittu, mutta haluamme molemmat pienen hääjuhlan ja naimisiin maistraatissa. Ehkä muutaman vuoden päästä ajankohta olisi oikea.
Mutta AP:lle älä painosta poikaystävääsi, ja älkää menkö kihloihin ellette halua naimisiin.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 17:02"]Mies pelkää että se tarkoittaa lasten siittämistä. Mies voi tehdä ne lapsensa 50-60v uuden rakkansa kanssa toisin kuin naiset
[/quote]
Tätä minäkin olen miettinyt.
12 vuotta yhdessä, eikä mies ole vieläkään valmis kihloihin eikä avioliittoon.
Pakko nyt vielä kommentoida sen verran kun kieltämättä tuosta tekstistäni saa osittain väärän kuvan tuosta naimisiin menosta. Elikäs, ollaan keskusteltu naimisiin menosta ja molemmille se on selkeää että mennään sitten joskus naimisiin. Mutta tarkoitukseni oli sanoa, että sillä naimisiin menolla ei ole mikään kiire, sitten mennään jos siltä joskus tuntuu. Lähinnä sanoin tuon että "välttämättä ei ole pakko mennä naimisiin ollenkaan" koska yritin sillä selittää konkreettisesti tuon että ei sillä naimisiin menolla ole todellakaan kiire, en sen tähden tahdo kihloihin että pääsisin astelemaan jo vuoden sisällä alttarille. Sitten joskus hamassa tulevaisuudessa. Missään nimessä ei siis ole vastaan naimisiinmenoa. Tulipas taas sekaista tekstiä, mutta ehkä joku ymmärsi pointtini.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 13:09"]
Ei se tule olemaankaan valmis, yleensä tuon ajattelutavan omaavat miehet "aikuistuvat" todella myöhään ja ovat vielä yli kolmekymppisenäkin sitä mieltä että ovat "vielä liian nuoria avioliittoon".
Eli kyse ei ole iästä, vaan siitä että ajatusmaailmanne ovat täysin erilaiset.
Mua todella ihmetyttäisi, jos ollaan oltu 5v yhdessä, 2v asuttu yhdessä, eikä mies vieläkään tiedä haluaako olla sun kanssasi loppuelämänsä?
Ehkä se ei vaan ole varma että sä olet "se oikea".
[/quote]
Sormusko on merkki siitä oikeasta ja tahdosta olla loppuelämänsä toisen kanssa.
[/quote]
Just näin. Eikö ne sano että harakat on kiiltävän perään. Vai hyeenako se oli ?
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 17:39"]
Pakko nyt vielä kommentoida sen verran kun kieltämättä tuosta tekstistäni saa osittain väärän kuvan tuosta naimisiin menosta. Elikäs, ollaan keskusteltu naimisiin menosta ja molemmille se on selkeää että mennään sitten joskus naimisiin. Mutta tarkoitukseni oli sanoa, että sillä naimisiin menolla ei ole mikään kiire, sitten mennään jos siltä joskus tuntuu. Lähinnä sanoin tuon että "välttämättä ei ole pakko mennä naimisiin ollenkaan" koska yritin sillä selittää konkreettisesti tuon että ei sillä naimisiin menolla ole todellakaan kiire, en sen tähden tahdo kihloihin että pääsisin astelemaan jo vuoden sisällä alttarille. Sitten joskus hamassa tulevaisuudessa. Missään nimessä ei siis ole vastaan naimisiinmenoa. Tulipas taas sekaista tekstiä, mutta ehkä joku ymmärsi pointtini.
[/quote]
No mutta jos kerran olette asiasta keskustelleet ja kummallakin on avioitumisesta yhteinen käsitys "sitten joskus", niin miksi siihen tarvitaan sormukset sormiin sitä asiaa jotenkin vakuuttamaan?
Moni "kihlapari" eroaa monen vuoden kihlauksen jälkeen, ehtimättä koskaan naimisiin. Eli ei se sormus sormessa tuo takuuta siitä, etteikö eroa tulisi ennen avioliittoa. Se on kiinni ihan muista asioista.
Ja todellakaan ketään en ole painostamassa mihinkään ja ollaan asiat nyt saatu lopulta keskusteltua halkipoikki, ei siitä sen enmpää. Elikäs näillä eväillä mennään ja katsotaan mitä tuo elämä tuo sitten myöhemmin tullessaan. Kiitos kuitenkin vielä kaikille mielipiteistään.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 13:24"]
Mieheni kysyi minulta 15 vuotta sitten, että mentäisiinkö kihloihin. Vastasin, että en halua naimisiin, en halua kihloihin. En ymmärrä, miksi pitää olla joku siirtymäriitti kahdelle aikuiselle ihmiselle.
Emme ole vieläkään naimisissa, lapsia 3. Naimisiinmenosta ei ole ollut puhetta, koska nimenomaan minä en näe sitä itselleni mukavaksi. Taloudellisesti ero tai puolisonkuolema ei merkitsisi mitään (en aio periä miestäni ja vaatia testamenttia, perikööt lapset)
[/quote]
Voiko näin järkevä teksti olla ihan oikeasti naisen kirjoittama, jos on hattua nostan. Terv. kihlausta vinkuviiin muijiin elämänsä aikana perinjuurin kyllästynyt mies.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 13:19"]Kiitos kaikille kommenteista. Tiedän, että ollaan vielä nuoria eikä meillä sinänsä ole minnekään kiire. Kuitenkin minusta tällaisista tärkeistä asioista tulisi voida keskustella etukäteen, enhän muuten millään voi tietää mitä asia toiselle merkitsee - sillä kyllä jokaisella meillä on hyvinkin eriäviä käsityksiä monesta asiasta. Mutta kovinkaan tasokasta keskustelua ei kyllä ole kun haukkuu toista anonyyminä esim. urpoksi. No nuo tyhjät kommentit jätän ihan omaan arvoonsa. Kaikki toki tyylillään.
[/quote]
Olet nuori ja kypsä nainen. Sinun kanssa samanikäiset miehet ovat monesti vielä poikia, eivätkä valitettavasti valmiita sitoutumiseen. Joudut vielä odottamaan muutaman vuoden poikaystäväsi kasvamista aikuiseksi, jolloin hän ehkä itse tietää, mitä tulevaisuudelta toivoo.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 17:39"]
[/quote]
No mutta jos kerran olette asiasta keskustelleet ja kummallakin on avioitumisesta yhteinen käsitys "sitten joskus", niin miksi siihen tarvitaan sormukset sormiin sitä asiaa jotenkin vakuuttamaan?
Moni "kihlapari" eroaa monen vuoden kihlauksen jälkeen, ehtimättä koskaan naimisiin. Eli ei se sormus sormessa tuo takuuta siitä, etteikö eroa tulisi ennen avioliittoa. Se on kiinni ihan muista asioista.
[/quote]
Totta puhut. No mutta nyt kuitenkin jatketaan ihan niin kuin ennenkin ja katsellaan nitten myöhemmin tulevaisuudessa mitä tapahtuu!
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 16:20"]Olen 21-vuotias nainen ja minusta olisi nyt noloa mennä kihloihin. Kihloihin mennään minun mielestäni sitten, kun mietitään avioliittoa.
En muuten suostuisi tekemään lasta ennen vähintään kihloja, kuten tuolla tuo yksi. Nyt funtsii, että on vauva-aika niin rankkaa, ettei tiedä, kestääkö suhde sellaista. Ehkä kannattaisi pukata niitä kakaroita vakaaseen suhteeseen.
[/quote]
Mistä ihmeestä sait sen käsityksen ettei avomieheni ja minun suhde ole vakava? Meidän suhde voi harvinaisen hyvin ennen lasta, mutta kun vauva on vaativa ja yöt katkonaisia, saa olosuhteet kenet tahansa tiuskimaan toiselle. Täydellisessä maailmassa se kihlasormus on lupaus avioliitosta ja suhde on sen ansiosta pyhä, mutta valitettavasti elämme kaukana siitä. Tulet huomaamaan sen itsekin joskus.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 17:05"]
Todennäköistä on että teinisuhteenne ei kestä. Varsinkin jos mies ei halua sitoutua.
[/quote] ja mikähän sinäkin olet mitään ennustamaan? eiköhän ap'n tapauksessa heillä jo sitoutumista ole kun kerran yhdessä jo asuvat