Maskeista hirveät määrät jätettä
Alan luopua maskin käytöstä. Siitä on tavattoman vähän hyötyä muille ja itse olen saanut kaksi rokotetta enkä pelkää. Sen sijaan hirvittää kertakäyttömaskien valtava jätemäärä.
Kommentit (29)
Perheenjäsenellä syöpä. En luovu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa katkoa korvanauhat ennen roskiin laittamista!!!
---
Miksi? Olen heittänyt roskiin sellaisenaan
Niistä on kiva askarrella vaikka hiuspompuloita joululahjaksi..
Vierailija kirjoitti:
Perheenjäsenellä syöpä. En luovu.
Sama. Nyt saa sitten ilmeisesti paheksuvia katseita, kun yrittää pitää ffp-maskia käyttämällä lastensa isän hengissä.Kehtaakin tuolla tavoin tuottaa maailmaan jätettä.
Maskeille olisi jo aika laittaa kunnon haittavero tai kieltää ne kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa katkoa korvanauhat ennen roskiin laittamista!!!
Miksi?
Ajatuksena on vissiin, että roskat heivataan metsään eikä viedä asiallisesti jätteenkäsittelylaitokselle, esim. poltettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lakannut lajittelemasta kotona jätteitä. Pistän kaiken sekajätteeseen, kunnes maskisuositus poistetaan eikä teiden reunustat ole enää maskeilla koristeltuja.
Ooh. Sinähän oikea anarkisti olet.
Kotikunnassani menee sekajätteet jätteenpolttolaitokseen. Ei siinä paljon haittaa vaikka pahvit ja paperit heittäisi samaan paikkaan. Isommat metalliromut voivat vähän aiheuttaa ylimääräistä vaivaa.
Toki kierrätykseen vieminen on ilmaista ja sekajätteestä pitää maksaa. Jätefirmaa tuskin hirveästi haittaa se että sulta tulee enemmän roskaa. Saavat vastaavasti laskuttaa enemmän.
Jätemäärä on todellakin ihan järjetön. Jo yksi koululuokka tuottaa viikossa hirveän määrän maskijätettä. Vaikka tunnit olisivat kaksoistunteja ja maskien määrä laskettaisiin yhtä henkilöä kohden vain muutamaksi /päivä, tarkoittaisi se vaikka kolmen maskin päivätahdilla sitä, että 25 oppilaan luokka käyttäisi 2100 maskia kuukaudessa. Jos yläasteella on vaikka viisi tällaista luokkaa kullakin luokka-asteella, tarkoittaisi se sitä, että kyseisen yläasteen kuukausittaisen maskijätteen määrä olisi 31 500 maskia. Ja tässä vain oppilaiden maskit. En osaa arvioida, kuinka monta jätresäkillistä maskeja tämä käytännössä olisi, mutta määrä on aivan järjetön. Ja tässä siis vain yhden yläasteen käyttämät maskit kuukaudessa. Kun tätä jatkuu kukaudesta toiseen ja maassa on tuhansia yläasteita, ala-asteita, työpaikkoja, ja lisäksi ihmiset käyttävät maskia vapaa-ajallaan, niin tämähän on suorastaan vastuutonta.
Vaikka maskeilla olisi jotain tehoakin ja merkitystä koronan hoidossa, on silti näin valtavan jätekuorman tuottaminen miltei ympäristörikos.
Takertuvat eläinten jalkoihin ja nokkiin esimerkiksi. Ja muutenkin kun ajattelee kuinka monia miljardeja noita jo on väärissä paikoissa, luonnossa, merissä... kyllä pitäis valita ja nimetä koko maailman vuoden turhakkeeksi.