Mitä hyvää on kerrostaloasumisessa?
Olen asunut elämäni aikana kerrostalossa, rivitalossa sekä omakotitalossa. En vielä tähän päivään mennessä ole ymmärtänyt, miksi joku haluaa asua kerrostalossa. Ja huom, kerrostaloasunnot voivat olla hyvinkin kalliita, joten en puhu nyt rahasta tai sen puutteesta asumismuotoa valittaessa.
Kerrostaloasumisesta en itselle jäänyt muita hyviä puolia mieleen, paitsi lasten laaja kaveripiiri.
Mutta muuten se oli:
-Muualta kuuluvia asumisen ääniä tai sitten oman elämän rajoittamista niin, ettei häiritse muita.
-Pyörävarastoja (ja -varkauksia)
-Pelottavia kellareita ja vinttejä
-Varattuja hissejä
Jne
MIKSI kerrostalo olisi parempi kuin rivi- tai omakotitalo?
Kommentit (641)
Mun ei tarvitse enää tehdä näillä kymmenillä pihatöitä eikä mitään muutakaan, jota joutui tekemään omakotitalossa.
Olen sinkku ja ostaisin mielelläni rivarin. Tampereella on myytävänä vajaa 2000 asuntoa tällä hetkellä ja niistä 94 rivareita, ilman uudiskohteita 60. Uudiskohteet voi jättää pois, koska ne rakennetaan nykyään kaksikerroksiksi enkä halua kahta pientä yksiötä. Näistä kooltaan 2-3 huoneen rivareita on 27. Näistä kuusi kappaletta on rakennettu 2000-luvun puolella mutta vain kaksi on yhdessä kerroksessa. Ja näin asuntovalikoima on pudounnut tuhannesosaan alkuperäisestä. Molemmat näistä ovat alueilla joihin en halua ja toinen muutenkin turhan suuri 85m2.
Valtaosa rivareista on rakennettu 70 tai 80-luvun puolella ja muutamassa lukenut ihan suoraan, että kengityksiä tulossa, tutkitaan tai jostain kämpästä vähintään korjattu ellei sitten tapella radonin kanssa. Muutenkin remppoja on tulossa paljon. Koen siis rivarin ostamisen hankalana eikä sopivia ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein kerrostalossa opiskelija sammuu suihkuun, jolloin taloon tulee laaja ja kallis vesivahinko. Opiskelijoilta ei juuri saa ulosotossa mitään, joten vahinko jää kerrostalon muiden asukkaiden kontolle.
Tämä on ehkä typerin ikinä kuulemani syy sille miksi ei kannattaisi asua kerrostalossa. Yhtä hyvin voisi sanoa että usein omakotitaloissa joutuu pihalla pelkäämään susia, siksi en halua asua sellaisessa.
Vaikka kuinka vikiset niin kyllä tuo suihkuun sammuminen on erittäin iso harmin aiheuttaja. Rivarissa niitä ei satu, en muista yhtään 40 vuoden isännöintiuran aikana, kerrostalossa lähentelee sataa.
Rivarissa asuu varakkaampaa porukkaa ja ne on fiksumpia. Kerrostaloihin pesiytyy laiskurit (täälläkin moni sanoo, ettei jaksa sitä eikä tätä) ja tyhmät.
Muutin omasta halustani rivitalosta kerrostaloon, tarkoittaako se siis että tuolla muuttomatkalla jotenkin köyhdyin, tyhmenin ja laiskistuin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein kerrostalossa opiskelija sammuu suihkuun, jolloin taloon tulee laaja ja kallis vesivahinko. Opiskelijoilta ei juuri saa ulosotossa mitään, joten vahinko jää kerrostalon muiden asukkaiden kontolle.
Tämä on ehkä typerin ikinä kuulemani syy sille miksi ei kannattaisi asua kerrostalossa. Yhtä hyvin voisi sanoa että usein omakotitaloissa joutuu pihalla pelkäämään susia, siksi en halua asua sellaisessa.
Vaikka kuinka vikiset niin kyllä tuo suihkuun sammuminen on erittäin iso harmin aiheuttaja. Rivarissa niitä ei satu, en muista yhtään 40 vuoden isännöintiuran aikana, kerrostalossa lähentelee sataa.
Rivarissa asuu varakkaampaa porukkaa ja ne on fiksumpia. Kerrostaloihin pesiytyy laiskurit (täälläkin moni sanoo, ettei jaksa sitä eikä tätä) ja tyhmät.
Ilmeisesti asut itse kerrostalossa, vink vink
Mä tykkään asua kerrostalossa, sijainti miljoonakaupungin keskustassa, ei pihatöitä, kävelymatka kaikkialle, huoltofirma hoitaa kaiken, musta on kivaa että on naapureita ja oudoille äänille löytyy sitä lautta selitys eikä tarvitse heti pelätä murhaajaa….
Olen asunut myös omakotitalossa ja rivarissa, en tykännyt.
Vierailija kirjoitti:
Edullisuus, ei tarvitse hoitaa. Kt on n. 200€/kk halvempi ratkaisu kuin rivitalo ja omakotitaloon verrattuna veikkaisin, että kulut ovat noin 400-500€/kk pienemmät.
No ei kyllä ole ollut kerrostalo edullisempi kuin rivitalo. Useammassa on tullut asuttua, joten kokemusta on.
Se että voi asua korkeammalla maasta, joskus on jopa näköaloja jos osuu sellainen asunto ja ei tule maanpinnan hyönteisinvaasioita pihalta samoin kuin 1. kerroksessa.
Kerrostalo on laiskan ihmisen valinta. Lisänä tulee lehmän hermot tai mulkun maine.
Kerrostalossa on jännää.
Okt tylsä. Ei väriä elämäs
Tuli asuttua yli 25 vuotta kerrostalossa isossa kaupungissa. Nyt ok-talossa pikkukaupungin syrjäseudulla, jossa lähimpään naapuriin satoja metrejä, paljon piha- ja lumitöitä, remonttihommia ja 700 metriä tietä itse ylläpidettävänä ympäri vuoden. Tykkään niistä kaikista. En voisi viihtyä paremmin, ikinä en enää palaa kerrostaloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei huoltotöitä läheskään samassa mittakaavassa. Ei tarvitse asua maan tasalla, jossa kaikki näkee sisään. Voi olla pesutupa, jolloin ei tarvitse omaa konetta. Vintti tai kellari ei ole pelottavia.
Eli kerrostalojen annetaan rapistua ja niitä ei huolleta kuten rivareita ja ok-taloja? Kaikki kerrostalossa eivät mahdu ykköskerrosta korkeammalle joten jonkun on pakko asua siellä maantasolla toisten töllisteltävinä.
Kyllä tuo tahallaan väärin ymmärtäminen saa sinut vaikuttamaan tosi fiksulta 👍🏻👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Tuli asuttua yli 25 vuotta kerrostalossa isossa kaupungissa. Nyt ok-talossa pikkukaupungin syrjäseudulla, jossa lähimpään naapuriin satoja metrejä, paljon piha- ja lumitöitä, remonttihommia ja 700 metriä tietä itse ylläpidettävänä ympäri vuoden. Tykkään niistä kaikista. En voisi viihtyä paremmin, ikinä en enää palaa kerrostaloon.
Niin tässä siis kysyttiin, mitä hyvää kerrostaloissa on, ei millaista työleiriä omakotitalossa vedetään.
No itse vastaan, että helppous, rauhallisuus, hyvät maisemat, hyvä sijainti, paljon lämmintä varastotilaa.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo on laiskan ihmisen valinta. Lisänä tulee lehmän hermot tai mulkun maine.
Se ei ole automaattisesti laiskuutta jos haluaa käyttää rajallisen aikansa johonkin tuottavampaan kuin nurmikon leikkaamiseen tai lumien kolaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Sori, jos olet mulkku.
Itse en ollut laiska vaan raadoin paljon omakotitaloni isolla tontilla. Siltikään mikään ei kasvanut. Perunoiden varret oli kaksimetrisiä, mutta perunoita ei tullut. Ruoho sen sijaan kasvoi. Tontilla oli monta Terijoen salavaa ja lehtiä piisasi haravoitavaksi.
Viidessä omenapuussa oli väkeviä omenoita. Marjapensaatkin vitutti.
Oli mulla ruohosipulikin, mutta ukko ajoi sen juurta myöten leikkurilla.
Talvella oli vyötäröä myöden lunta ja sen kelkkominen tontilta otti päähän raskaasti.
Ei tule ikävä.
Sijainti ja hinta, lisäksi jos asuu korkealla niin näkymät. Hissiä en käytä, mutta jos joskus joudun käyttämään niin se on kyllä ärsyttävää minustakin. Aina varattu ja saattaa mennäkin väärään suuntaan yms.
Mutta joo, sijainti ja hinta on itselle ne tärkeimmät. Toki jos on kamalat naapurit niin ei silloin auta nuo hyvät puolet, eli pitää käydä tuuri ja/tai olla hyvä äänieristys. Itse asun ns. Levottomassa talossa tällä hetkellä, mutta lähinaapurit onneksi suht hiljaisia, tai sitten täällä on ihan ok eristys.
Mä halusin kerrostaloon rivarista. Tämä on mummotalo, mutta silti ihmettelen, onko täällä ollenkaan naapureita kotona. Niin hiljaista on. Rivariin kuului paremmin naapurin äänet, varsinkin kun lapset juoksivat portaita ja kesäisin kailottivat pihallaan. Yllättäen kerrostalossa voi olla hiljaisempaa kuin rivarissa! Tämä on uusi kerrostalo, joten äänieristys on ihan eri luokkaa kuin 50-80-luvun taloissa, joissa olen ennen asunut.
Muita hyviä puolia: vaivattomuus (puuhastelen pihatöitä mökillä, en kaipaa toisia nurmikonleikkuita kotona), anonyymiys (riittää, kun naapuria tervehtii), ei maantasaa sisällekyttääjineen, alaovi on aina lukossa, joten ovella ei käy pimpottelijoita myymässä hälytinjärjestelmiä tai muita rahanruinaajia. Saan siis olla rauhassa. Eikä keskiyön pimpottelijoita tai muita hassunhauskoja keppostelijoita oven takana. Minä ja lapset koetaan olomme myös turvallisemmaksi em. syistä.
Sijainti: kaikki päivittäinen asiointi on lähellä ja hyvät liikenneyhteydet isommalle kirkolle.
Meille täydellinen ratkaisu!
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse tehdä pihatöitä, se on itselleni yksi suurimmista plussista. Lisäksi kerrostalossa on jotenkin turvallisempi olo kuin rivi- tai omakotitalossa.
Huonoina puolina on toki samat kuin nuo sinun luettelemasi.
Suurin osa asuntomurroista tehdään kerrostaloasuntoihin.
Sopii hyvin erakkoluonteiselle. Naapureita ei tarvitse tuntea eikä tavata elleivät vahingossa satu samaan hissiin. Mun painajaiseni olisi asua uudella trendikkäällä omakotialueella joissa talot ovat isoja mutta omaa pihaa vain pieni kaistale. Mitä rentouttavaa on olla omalla pihalla jos naapuri on omallaan samaan aikaan. Koko ajan mietit pitäiskö sille jutella jotain. Ja on pakko pitää piha vimpan päälle siistinä ja hoidettuna tai tulee sanomista.
Näköalat korkealla asuessa tosiaan ovat hienot, omakotialueella ei ole sellaista.
Asuin lapsuuteni maalla ja mua ahdisti pimeys ja sellainen pelottava yksinäisyys ja erillään oleminen. Kerrostalossa yksinäisyys on turvallista. Jos muita ihmisiä tarvitsee, ne ovat lähellä.
Kerrostaloasumisen hyviä puolia: sijainti esim. kantakaupungissa, tietty anonymiteetti kun on paljon ihmisiä, turvallisuus, laadukas pesukone ja hyvät oleskelutilat kuten kattoterassi, pienimuotoinen kierrätys. Tämä siis hyvässä talossa hyvällä paikalla.
Rivarin hyviä puolia: oma piha, isompi asunto, yhteisöllisyys naapurien kesken, pientä puuhailua tarjolla, viehättävä pientaloympäristö.
Omakotitalosta ei ole kokemusta, mutta varmaan nauttisin siitä reviiristäkin. Rahkeet ei kuitenkaan riitä ylläpitoon ja iltaisin pelottaisi jos olisi syrjässä.