Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika ei osaa tehdä matikan läksyjä eikä anna auttaa. Teini raivona. Tekisi mieli vaan luovuttaa..

Vierailija
05.09.2021 |

Ei ymmärrä, miten nuo tehtävät ratkaistaan eikä suostu edes kuuntelemaan, kun neuvotaan. Vetää hupun päähän ja lysähtää pöydälle. Ei suostu ottamaan kynää edes käteen ja karjuu että ei osaa ja koulu on p@sk@@. Huusin, että lähtee sitten huoneeseensa ja takaisin ei tarvitse tulla ennen kuin on rauhoittunut.

Harmittaa kun menin tunteeseen mukaan ja huusin takaisin. Olin vaan niin turhautunut, kun toinen ei suostu edes yrittämään. Tässä keittiön pöydällä kummittelee edelleen nuo tekemättömät läksyt. Tällä hetkellä en tosiaan tiedä yritänkö vääntää niistä koko illan vai annanko vain olla. Oon niin väsynyt tuohon jatkuvaan vastustamiseen. Yritä tässä tukea koulunkäyntiä kun toinen ei suostu edes yrittämään.

Koulunkäynti on ollut muutenkin pojalle aina todella haastavaa lukihäiriön takia, kun ei edelleenkään osaa lukea kovin sujuvasti ja ymmärrä lukemaansa. Ei siis välttämättä edes ymmärrä mitä hänen pitäisi tehtävässä tehdä. Nytkin katsoin vihkosta niin melkein kaikki tehtävät on laskettu ihan väärin tai jätetty kesken.. Motivaatio koulunkäyntiin on hukassa ja kokee ettei osaa mitään ja se näkyy meillä jatkuvina riitoina kotitehtävistä. En tykkää yhtään.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoit lapsellesi jalkapallon lapsena ja nyt kaduttta? Voi voi. Oisit antanut älypuhelimen ja ruudun niin olisi tullut parempaa jälkeä. Olet huono äiti / isä.

Vierailija
2/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hänellä mahdollisuus erityisopetukseen ? Pitäisi ainakin olla, jos lukihäiriö löytyy taustalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla tältä päivältä. Huomenna soitat opettajalle ja kerrot tuon ihan kaiken. Käyt juttelemassa pojan kanssa ja pyydä anteeksi että huusit. Sano, että harmistuit kun yritit auttaa, mutta sinusta tuntui, että hän ei halunnut ottaa sitä vastaan. Murrosikä on teinillekin raskasta aikaa, hormonit heittelee ja se haastaa lisää. Jaksamista ap, älä jää yksin.

Vierailija
4/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekana pitäisi totuttaa ajatukseen, että kaikkea ei heti ymmärrä. Ei moni muukaan heti ymmärrä kaikkea.

Vierailija
5/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei kannata luovuttaa, jos noita ongelmia ei ratkaista nyt niin ongelmat kasautuvat ja myöhemmin niille on hyvin vaikea tehdä enää mitään. Ehkä ensimmäisenä alkaisin katsomaan jonkinlaisia oppimispelejä ja appeja, jotka voisivat tukea opiskelua. Muistan omasta lapsuudestani miten vanhempien neuvoista läksyjen teossa ei ollut mitään apua, koska se meni juuri tuollaiseksi dramaattiseksi raivoamiseksi. Jonkun pelin kanssa voi olla helpompaa, koska jos sellaisessa "mokaa" niin siinä ei ole ketään muuta ihmistä katsomassa, eikä tilanne tunnu samalla tavalla häpeälliseltä. Se on juuri tuo tyhmyyden kokemus joka iskee päälle, ja tekee oppimisesta vielä entisestäänkin vaikeampaa.

Vierailija
6/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hänellä mahdollisuus erityisopetukseen ? Pitäisi ainakin olla, jos lukihäiriö löytyy taustalta.

On jo erityisopetuksessa. Ei muuten varmasti olisi selvinnyt tännekään asti. Ap

Vierailija
7/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin. Opettajille maksetaan siitä että opettavat siellä koulussa miten tehtävät tehdään. Se ei ole vanhempien tehtävä.

Toiseksi. Jos on noin paha lukihäiriö, hänen pitäisi saada erityistä apua koulussa. Sekään ei ole vanhempien tehtävä. Ammattilaiset jotka ovat korkeasti koulutettuja tietävät mitä tehdä, vanhemmat ei.

Vierailija
8/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko rahaa hankkia yksityisopetusta? 

Hyvä yksityisopettaja voisi avittaa paljon. Tosi paljon riippuu myös opettajan taidoista.

Vierailija
9/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista tukea hän on saanut oppimiseen?

Vierailija
10/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä että aina syytetään diagnooseja. Munkin tyttärellä on lievä lukihäiriö, mutta pärjää loistavasti eikä riehu tuolla tavalla...

Vierailija
11/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on jännä että aina syytetään diagnooseja. Munkin tyttärellä on lievä lukihäiriö, mutta pärjää loistavasti eikä riehu tuolla tavalla...

Jännä, jos sulla ei ole vielä mitään diagnoosia, esim. epäempaattisuuden diagnoosi.

Vierailija
12/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tyypillinen nykypäivän pilalle lellitty kakara kyseessä.

Vierailija
13/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika on erityisluokalla ja kaikki lukuaineet on hojksattu. On helpotetut kirjat. Bilsassa, terveystiedossa, kemiassa, historiassa ja uskonnossa on paperikirjan lisäksi myös äänikirja.

Kokeet tekee suullisena. Tällä pyritään takaamaan se, että ymmärtää mitä kysytään eikä vastaus mene väärin ymmärtämättömyyden takia. Sitten tietysti luokkahuoneessa on heillä kaksi vakituista avustajaa open lisäksi. Todella yksilöllistettyä on siis. Ap

Vierailija
14/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota hänen puhelimensa pois.

Vierailija
15/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poika on erityisluokalla ja kaikki lukuaineet on hojksattu. On helpotetut kirjat. Bilsassa, terveystiedossa, kemiassa, historiassa ja uskonnossa on paperikirjan lisäksi myös äänikirja.

Kokeet tekee suullisena. Tällä pyritään takaamaan se, että ymmärtää mitä kysytään eikä vastaus mene väärin ymmärtämättömyyden takia. Sitten tietysti luokkahuoneessa on heillä kaksi vakituista avustajaa open lisäksi. Todella yksilöllistettyä on siis. Ap

Takaako yksilöllistäminen koulussa todella sen että oppija ymmärtää asian? Minun kokemukseni mukaan ei.

Motivaation kanssa tuntuu myös olevan ongelmaa. Mikä häntä motivoisi opiskelussa?

Vierailija
16/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annoit lapsellesi jalkapallon lapsena ja nyt kaduttta? Voi voi. Oisit antanut älypuhelimen ja ruudun niin olisi tullut parempaa jälkeä. Olet huono äiti / isä.

Mä annoin pojalle jalkapallon, jaksoi sen kanssa puolisen vuotta. Sitten hankittiin tietokone ja kännykkä. Nyt opiskelee tietotekniikkaa.

Vierailija
17/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aikuinen aikuislukiossa ja täytyy sanoa, että itselläkin meinaa mennä itkuksi välillä matikkaa opiskellessa. Ymmärrän siis hyvin tuon turhautumisen, kun ei vaan osaa ja ymmärrä ja menee lopulta vaan täysin lukkoon. Mutta aikuisetkaan ei aina osaa opettaa ymmärrettävästi, ei  välttämättä edes erityisopettajat. Olikin ihanaa ratkoa tehtäviä ystävän kanssa, joka sanoikin mun turhautuessa osaamattomuuteeni: "okei, selitän siis huonosti" ja selitti uudestaan eri tavalla, jonka ymmärsinkin. Että se ei johtunutkaan siitä, että itse olen niin tyhmä etten osaa! Koen, että usein siihen osaamattomuuteen liittyy myös niin suurta häpeää, että on vaikea ratkoa tehtäviä yhdessä jonkun kanssa, kun tulee vain niin tyhmä olo. Siitä tunteesta ylipääseminen on itselleni ollut tärkeä tekijä siihen, että ylipäänsä pystyn nyt opiskelemaan matematiikkaa. Ja heti kun huomaa, että osaakin jotain,  se motivaatio laskea nousee kohisten.

Ei mulla ole mitään ratkaisuja teidän tilanteeseen, mutta kerro ainakin pojallesi, ettei ole hänen vikansa ettei hän osaa ja monilla aikusillakin on vaikeuksia matematiikan kanssa. Älkääkä kumpikaan luovuttako! Ostin itse vähän aikaa sitten kirjan nimeltä Ymmärrä matematiikkaa, joka on suunnattu pääasiassa aikuisille, jotka opettavat matikkaa joko koulussa tai lapsilleen tai ihan vain yrittävät itse opetella sitä. Kirja perustuu käsiteoppimiseen: siihen, että useimmilla ihmisillä, joilla on vaikeuksia matematiikan kanssa, on taustalla se, että perustiedoissa on puutteita, joiden vuoksi uuden tiedon sisäistäminen on vaikeaa tai mahdotonta. Oppilaan kanssa lähdetään sitten etsimään missä ne puutteet ovat ja opettelemaan puuttuvia käsitteitä. Olen itse aika alussa vielä kirjassa enkä osaa tarkemmin kertoa metodista, mutta toinen kirjoittaja on tehnyt pitkän uran erityisopettajana ja opettanut ilmeisesti paljon "toivottomina tapauksina" pidettyjä lapsia ja nuoria, myös mm. kehitysvammaisia. Jos sinulla on aikaa ja ymmärrät itse jonkin verran matematiikkaa voisit ehkä koettaa etsiä tuota kirjaa vaikka kirjastosta ja katsoa olisiko siitä apua. Toki koulun tehtävä se opetus olisi suorittaa, mutta jos vaikeudet ovat noin suuria niin vanhempien tuki on kyllä kullan arvoista. Omat vanhempani olivat yhtä surkeita matikassa kuin minä, joten en itse saanut nuorempana mitään apua kotoa.

Vierailija
18/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikkaan löytyy vaikka kuinka paljon youtubevideoita ihan suomeksi. Sieltä katsotaan miten asia menee, ja sitten laskee kirjasta laskut.

Pelkästään katsomalla ei opi, vaikka hiffaisinkin miten lasku menee. Se ei ilman laskuharjoituksia automatisoidu, ja kokeessa ei sitten osaakaan vain luettua asiaa.

Vierailija
19/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap älä ota näitä kommentteja itseesi. Et ole huono äiti eikä sun lapsi ole viallinen!

Soita huomenna opelle ja sano, että sun keinot on nyt todella vähissä. Itsellä ei parempaa neuvoa ole. Tsemppiä!

Vierailija
20/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lukihäiriötä niin kai hänellä on myös vihko, jossa tavallista isommat ruudut? Olen kuullut, että tämä auttaisi matikassa lukihäiriöisiä. Vai käytetäänkö nykyään enää edes vihkoja vai onko kaikki sähköistä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi