Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi täyttää pian 18 ja elatusmaksut loppuu. Miten pärjään?

Vierailija
05.09.2021 |

Kuukausibudjettiin tulee 300 Euron vaje. Mistä voisi saada korvikkeen

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä näkee hyvin että elarit ei mene lapseen kun ne menee naisen elättämiseen

Ei ne elatustukea saavat lapset käy itse kaupassa ja tee omia ruokiaan eivätkä maksa osuuttaan asumiskuluista. Nythän nuo kaikki jää lähivanhemman maksettavaksi yhden ihmisen tuloista. Luulisi jopa noin yksinkertaisen ihmisen kuin sinun tajuavan tuon.

Hankin vapaaehtoisesti koiran. Sen ruokaan, lääkkeisiin ja tarvikkeisiin kuluu rahaa. Mistä saan rahallista tukea hankkimaani koiraan? Luulisi jopa noin yksinkertaisen ihmisen tajuavan, että koiraan kuluu rahaa. Nythän ne jää kaikki minun maksettavakseni.

Vie koira piikille. Jos hankit koiran yhteisymmärryksessä ex-puolisosi kanssa, niin teillä koira on varmaan 50-50 kummankin luona, joten kulut puolittuvat samoin kuin parisuhteen aikana.

Vierailija
22/25 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsi siis yhä kotona? Vanhemmallahan on elatusvelvollisuutta vastaava koulutusvalvollisuus täysi-ikäisestä lapsestakin sen aikaa kun lapsi opiskelee toisen asteen opintonsa loppuun. Tällöin elatusmaksu yleensä maksetaan etävanhanhemmalta suoraan lapselle joka sitten ostaa sillä rahalla + lähivanhemmalta saadulla rahalla omat juttunsa (ei nyt ruokaa tietenkään kuitenkaan).

https://www.nordica.fi/koulutusavustuksesta.php

No miksi se 18v ei voisi käydä kaupassa välillä? Ja tehdä itsekin ruokaa. Moni asuu omillaan tuossa iässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsi siis yhä kotona? Vanhemmallahan on elatusvelvollisuutta vastaava koulutusvalvollisuus täysi-ikäisestä lapsestakin sen aikaa kun lapsi opiskelee toisen asteen opintonsa loppuun. Tällöin elatusmaksu yleensä maksetaan etävanhanhemmalta suoraan lapselle joka sitten ostaa sillä rahalla + lähivanhemmalta saadulla rahalla omat juttunsa (ei nyt ruokaa tietenkään kuitenkaan).

https://www.nordica.fi/koulutusavustuksesta.php

Lopettaako se lapsi täysikäistyttyään syömisen? Kyllä minä välillä sanoin täysi-ikäiselle lukiolaiselle, että käy kaupassa, tulonsa olivat noin 580€, etävanhemman koulutustuki ja pieni opintoraha, maksoin kuitenkin asumisen, 99% ruuasta, pesuaineet jne, käytti autoani, johon 90% maksoin bensat eli vaatteet, koulutarvikkeet ja huvitukset maksoi tuosta 580€ kokonaan. Kyllä siitä riitti 20€ parissa kuukaudessa ruokaan.

Vierailija
24/25 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nuori opiskelee, haet hänelle koulutusavustusta toiselta vanhemmalta. Jos teidän tulot on pienet, saatte ehkä myös toimentulotukea? Hakekaa myös kelasta opintotuki. Kotona asuva ei saa paljon, mutta joka kymppi on eteenpäin.

Ensinnäkin, koulutustukea hakee lapsi itse ja se haetaan molemmilta vanhemmilta.

Vierailija
25/25 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö elarit jopu jo 17 v?

vuona 1990.poikani täytti 17v. Ruotsissa tehty elatussopimis 200 kr, loppui siihen.Rahat tulivat lastensuojelun kautta,Josain vaihe lopetti maksamisen.Sain valtion elatusmaksu enakkoa, Valtiomme ulosmittasi sen isän palkasta ruotsisa . Tytäreni elatus maksu sopimus oli suomessa 150mk ,kk.Isä maksoi minulle suoraan kukaudessa tiputamalla.Lopetti masun kun tytär täytti 17v. 1993. Vaikka silloin jo oli Suomen laissa elatusmaksut oli 18 v..En välitänyt,en hakenut 1 v ulosoton kautta.Alkoholisti mikä alkoholisti oli ja jo nurmen alla.Laki vaatii elatusmaksut lapsen edun mukaisesti.joten ei ne vältämättä äidit hae ,Nyky aika saa kaiken tiedon sosiaalivirasto ja se jos lapsi jatkaa opiskelua .Lapsi itse voi hakea 18v, täytettyä elatus maksua itselle.Vanhemalle se ei kuulu kun lapsi 18v..Jotkut lapset lopettivat peruskoulun jälkeen kaiken ja jäävät roikumaan kotia. Jolloin toimentulona saivat sit kulut vuokraan,sähköön,ravintoon ymm.minkä laki laskee osuudeksi,jos asuu kotona? Hyvä asia oppivelvolisuus ikä on nyt 18v.Sosiaali laki kokoajan muutuu, tarkemat tiedot kaikesta saa sosiaalivirasto kysymällä.Ei täältä!