Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko miehen maksaa/tarjota ravintolassa yms.?

Vierailija
11.10.2014 |

Jos kuuluu/ei kuulu, miksi näin? Entä kuuluuko naisen maksaa? Missä tapauksissa kummatkin maksavat omat kulunsa?

Entä mitä mieltä olette siitä, että tyttö kieltää poikaystäväänsä tarjoamasta mitään/ei suostu ottamaan vastaan mitään, koska ei halua olla huora/maksullinen nainen? Tyttö kuitenkin tarjoaa joskus itse poikaystävälleen, ostaa jäätelöä tms. mutta ei siis anna poikaystävän antaa mitään.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on jokaisella oma totuutensa. Ei ole vakiintunutta normia, siksi tässä tulee jatkuvaa sekaannusta ja pahaa mieltä.

Minun totuus: Jos pariskunta on yhdessä ravintolassa, otetaan yksi lasku, jonka jompi kumpi maksaa. Ei todellakaan erillisiä laskuja, siihen loppuu romantiikka. 

ww

Vierailija
22/43 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta on kyllä tosi kiva jos mies tarjoaa, minusta se on huomaavaista ja mukavaa. En nyt kuitenkaan ajattele noin yleensä, että miehen "kuuluu" tarjota. Mutta jos mies kutsuisi minut ulos, eikä kuitenkaan tarjoutuisi maksamaan niin minusta se olisi aika outoa. Aviomieheni maksaa lähes aina, kun jossain käymme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 21:54"]

Ei kuulu tarjota, kenenkään, kellekään. Mutta jos joku haluaa tarjota, niin saa. Jos joku ei halua hänelle tarjottavan, niin sanokoon siitä ja maksakoon itse. Eikä maksutilanteessa kannata alkaa kinaamaan. En ole koskaan kenenkään olettanut tarjoavan minulle. Itse tarjoa joskus huvikseni kavereille tai miesystävälle, sama toisinpäin, eikä kukaan ole kellekään velkaa, vaikka tajoamisia saattaa olla toiselta osapuolelta enemmän. Niistä kun ei tiedä, ei pidetä lukua.

[/quote]

Neiti puhuu asiaa.

ww

Vierailija
24/43 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ollaan ekoilla treffeillä ja selkeästi aistii, ettei oikein ole romantiikkaa ilmassa niin eri laskut.

Vierailija
25/43 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miesystäväni tarjoaa joskus. Joskus mä tarjoan hänelle. Ei me eletä minkään sääntökirjan mukaan... Välillä on kiva ilahduttaa toista. Esim. eilen hän tarjosi mulle illallisen. Pari viikkoa sitten minä ostin meille viikonloppun ruoat.

Vierailija
26/43 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 21:56"]

No minusta on kyllä tosi kiva jos mies tarjoaa, minusta se on huomaavaista ja mukavaa. En nyt kuitenkaan ajattele noin yleensä, että miehen "kuuluu" tarjota. Mutta jos mies kutsuisi minut ulos, eikä kuitenkaan tarjoutuisi maksamaan niin minusta se olisi aika outoa. Aviomieheni maksaa lähes aina, kun jossain käymme.

[/quote]

olisiko huomaavaista ja mukavaa, jos sinä joskus tarjoaisit miehelle?

Vierailija
27/43 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta paras systeemi on se, että se, joka selkeästi kutsuu, maksaa. Jos sovitaan yhdessä, molemmat maksavat omansa. Tämä siis ns. deittailuvaiheeseen.

Parisuhteessa, jos ei ole yhteisiä rahoja mistä nuo maksettaisiin, niin minusta pääsääntöisesti molemmat maksaisi omansa. Tai maksetaan vuorotellen. Toki minusta voi halutessaan tarjota toiselle, esimerkiksi juhlapäivinä on minusta ihan kiva ele tarjota vaikka sille synttärisankarille.

Poikkeuksen oikeastaan tekee se, jos toisella parisuhteessa on todella heikko taloudellinen tilanne. Esimerkiksi pariskunta, jossa toinen vielä opiskelee ja toinen on jo töissä. Tai toinen on työttömänä ja toinen töissä, yms. Näissä tapauksissa voisi olla ihan reilua, että paremmin ansaitseva maksaa, etenkin jos on itse ehdottanut ulkona syömistä.

Mutta minusta ei kuulu kenenkään tarjota, poislukien tosiaan tuo ensimmäisenä mainitsemani tilanne, että joku selkeästi kutsuu. Tarkoitan nyt sellaista "vien sinut syömään"-kutsua, ei "pitäisköhän joskus käydä syömässä paikassa X". Tosin silloin jos toinen ilmaisee, että haluaa hyvästä tahdosta tarjota, niin on minusta epäkohteliasta liiaksi vängätä vastaan. Se on vähän kuin niskoittelisi lahjan vastaanottamista, ikävä fiilis tulee vaan molemmille. Mutta toisaalta jos epäilee, että kyseessä ei ole lahja vaan enemmänkin lahjus tai "painostuskeino", niin silloin kannattaa suosiolla kieltäytyä tarjotusta asiasta, oli se sitten mitä tahansa.

Vierailija
28/43 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olen vähän vanhanaikainen mutta kyllä se on mielestäni herrasmiesmäistä, romanttista ja ihanaa jos mies tarjoaa. 

Mutta miehen ei siis todellakaan täydy tarjota joka kerta, tasapuolisuus kunniaan. Vastavuoroisuus on myös kivaa! 

Vierailija
29/43 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 21:55"]

Meillä mies maksaa aina. Rahat ovat yhteiset ja yhteiseltä tililtä siis maksetaan, mutten voisi kuvitellakaan, että minä kaivaisin lompakkoa esiin ollessamme joko kaksin tai perheenä ravintolassa. Mies tekee myös tilaukset kun olemme ensin jutelleet, mitä kukakin ottaa. 

[/quote]

Miksi näin? Eikö se ole näppärämpää, että jokainen hoitaa tilauksensa itse?

Vierailija
30/43 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku haluaa tarjota, niin sen saa tehdä. Mutta ei kenenkään _pidä_ tarjota, parasta niin, että kumpikin osapuoli maksaa oman annoksensa/asiansa. Todella vanhanaikaista että miehen pitäisi tarjota...

Vierailija
31/43 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa tarjota jos haluaa, ei ole pakko enkä sitä odota miehiltä enkä naisilta. Säähän myös itse tarjota, paitsi siinä tapauksessa että joku sitä minulta odottaisi selviönä :-D maksakoot itse sitten.

Vierailija
32/43 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa useimmiten meillä ravintoloissa ja elokuvissa jne. Minä aina silloin tällöin. Tämä varmaan sen vuoksi, että minä maksan kaikki arkiset kauppareissut.

Vierailija
33/43 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:12"]

Meillä mies maksaa aina. Rahat ovat yhteiset ja yhteiseltä tililtä siis maksetaan, mutten voisi kuvitellakaan, että minä kaivaisin lompakkoa esiin ollessamme joko kaksin tai perheenä ravintolassa. Mies tekee myös tilaukset kun olemme ensin jutelleet, mitä kukakin ottaa. 

[/quote]

[/quote]

Samaa mieltä. Outoa, että yksi tekee tilaukset kaikkien puolesta :D Ihme säätämistä, jokainen kertoo tarjoilijalle, mitä tilaa, ja sillä selvä.

-AP

Vierailija
34/43 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei miehen kuulu automaattisesti maksaa mutta se nyt on yks sauma miehellä kivaan eleeseen, että tarjoaa.

Ehkä olettaisin, että työssäkäyvä mies voi tarjota, jos nainen on opiskelija/työtön/muuten vähävarainen. Toisaalta en näe pulmaa siinä, etteikö nainen voisi tarjota, jos taas mies olisi jotain edellämainittua.

Vierailija
35/43 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten usein ajatellaan, että juuri miehen tulisi maksaa, mikä tässä on taustalla? Siis yhä nykyään, vuonna 2014. Tämä ajatus "mies maksaa" on jostain 50-luvulta.

-AP

Vierailija
36/43 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hitto jos ravintola tarjoaisi listallaan miehen maksaa!!

Vierailija
37/43 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:20"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:12"]

[/quote]

[/quote]

Samaa mieltä. Outoa, että yksi tekee tilaukset kaikkien puolesta :D Ihme säätämistä, jokainen kertoo tarjoilijalle, mitä tilaa, ja sillä selvä.

-AP

[/quote]

Tämähän on vanha tapa, että kemujen isäntä hoitaa kanssakäymisen henkilökunnan kanssa. Muut voivat keskittyä nauttimaan olostaan ja seurustelemaan, eikä heidän tarvitse hoitaa käytännön asioita kuten tilaamista ja maksamista. Hyvissä perinteisissä ravintoloissa on myös eri listat isännälle ja muulle seurueelle: hinnallinen lista isännälle, hinnaton muille, koska muiden ei tarvitse vaivata päätään raha-asioilla. 

ww

Vierailija
38/43 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kyllä kiva, jos mies tarjoaa, kun olen vähävarainen opiskelija. Tuntuisi tyhmältä maksaa kallista ravintolaillallista itse, vaikka mies on kutsunut syömään. Jos ei ole varaa maksaa illallista ravintolassa niin myös kotona voi tehdä todella hyvää ruokaa edullisesti ja ostaa vaikka pullon viiniä. Näin monesti itse teen. Jos olisin jo työelämässä kokopäiväisesti, voisin hyvin tarjota miehelle silloin tällöin. Lähtökohtaisesti ekat treffit kannattaa sopia johonkin aika edulliseen paikkaan, esim. kahvit ja pullat, ja kumpikin maksaa itse. Myöhemmin se maksaa, jolla on enemmän rahaa käytettävissä. Minusta todella epäromanttista alkaa kinaamaan laskun saadessa kuka maksaa ja laskemaan pennosia tyyliin "sä taisit juoda enemmän sitä viiniä kuin mä"...

Vierailija
39/43 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain pientä tai joskus jotain isompaa tarjotaan toisillemme seurustelussa ja alku deittailussa. Se on kivaa ja romanttista kun esim. illallisen mies tarjoaa, mutta miehestä varmasti yhtä mukavaa kun sitä joskus haluan hemmotella samalla lailla. "Arkihetkinä" kumpikin maksaa sitten omansa. Kokisin oloni hankalaksi jos koko ajan mies tarjoaisi kaiken. Niinkuin pönkittäisin miehen miehisyyttä, jotenkin omistettu olo. Nykyään ihmiset käyvät myös enemmän ulkona varmasti kuin ennen joten olisi kumma jos kaikki laitettaisiin romanttisten hetkien piikkii.

Vierailija
40/43 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On fiksua että molemmat maksavat omansa JOS kyseessä on deittailuvaihe. Jos asutaan yhdessä, silloin kukakin toimikoon sillä heidän omalla tavallaan (onko omat vai yhteinen tili, jos mennään johonkin otetaanko yksi vai kaksi laskua jne.)

Jos deittailuvaiheessa mies maksaa laskun, itse maksaisin "takaisin" esim. maksamalla taksin (jos suunta on sama, mentiin sitten samaan tai omiin osoitteisiin) tai tarjoamalla seuraavalla kerralla ruuat tai vaikka leffaliput tai jotain vastaavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän