Voitaisiinko jo myöntää, että Suomen pääkieli on suomi?
Ottaa niin päähän nämä "tyhmän esittäjät", jotka vinkuvat, että onhan ruotsinkielisilläkin pakkosuomi, joten pakkoruotsikin pitää olla. Joo-o, kun suomea puhuu n. 95% suomalaisista, niin yleensä maailmalla tapana on, että tällaista selvää pääkieltä kyllä kaikki opiskelee, eikä siitä seuraa mitään "kostoa" enemmistölle opiskella pientä vähemmistökieltä.
Kommentit (24)
Menin naimisiin ruotsinkieliseen sukuun, joten kyllä hyödyin paljon ruotsin osaamisesta. Tämä on tietty aika harvinaista. Mieheni on kaksikielinen, mutta hänen tätinsä kanssa on pakko puhua ruotsia, kun se ei tosiaan osaa suomea.
Enkkuakin se osaa sentään vähän.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 21:37"]
Menin naimisiin ruotsinkieliseen sukuun, joten kyllä hyödyin paljon ruotsin osaamisesta. Tämä on tietty aika harvinaista. Mieheni on kaksikielinen, mutta hänen tätinsä kanssa on pakko puhua ruotsia, kun se ei tosiaan osaa suomea. Enkkuakin se osaa sentään vähän.
[/quote]
Ja joku muu menee naimisiin puolan kielisen kanssa. Eli pitäisikö Suomessa olla pakko-puola?
Minä muutin ruotsinkieliselle alueelle ja jonkun verran töissäni on tullut vastaan ruotsinkielistä porukkaa, joka ei suomea osaa. Mutta, ruotsi kirjoituksisa M, todistuksessa 9, amk:ssa numerot 4-5. En pärjää tällä ruotsinkielen taidolla täällä. Ensinnäkin ruotsinkielinen pomoni ihan ääneen halveksuu kaikkia suomenkielisten ruotsin mongerrusta. Itse osaa hyvää suomea, mutta ei täydellistä ja välillä tekee alkeellisiakin virheitä, minkä antaisin anteeksi ellei itse halveksisi niin selvästi ruotsia mongertavia suomenkielisiä. Lisäksi on muitakin käsittämättömiä murteita kuin Närpiö, oikeastaan melkein kaikki Vaasan eteläpuolisen alueen ihmiset puhuvat kieltä, mitä en ymmärrä. Olen huomannut, ettei pomollekaan minun karjalanmurteeni aukea, joten olen joutunut muuttamaan puhetapaani kirjakielisemmäksi. Juttuni pointti on se, että vaikka olen ollut ruotsinkielessä keskitasoa parempi koulussa, en pysty palvelemaan ruotsinkielisiä heidän vaatimustasollaan.
Mutkun mutkun minä puhuin kerran ruotsia kylän kiskalla, niin kyllä sen on pakko olla hyödyllistä. Lisäksi iso-setäni oli ruotsin kielinen. Lisäksi te kaikki ootta vaan kateellisia suomenruotsalaiselle. Eihän kielten osaamisessa voi olla mitään haittaa. Mistä sitä koskaan tietää vaikka tutustuisit ruotsinkieliseen, silloin olisi parasta osata toista kotimaistamme ja kunnolla. Suomi on kääpiökieli. Niin ja onhan meillä myös pakko-suomi joten tasa-pelii. Lälläslää!!!