Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ateistit selittävät tietoisuuden?

Vierailija
04.09.2021 |

Se ei yksinkertaisesti riitä, että sanoo tietoisuuden olevan aivokemiaa. Kerro minulle, millä mekanismilla fyysiset aivot synnyttävät abstraktin tietoisuuden. Ja kerro myös mitä tietoisuus on.

Kerro myös, millä mekanismilla valitaan, ''kuka'' saa kenenkin syntyvän ihmisen tietoisuuden omakseen? Eli miksi sinä et ole kaverisi pään sisällä, eli millä mekanismilla on valittu että juuri sinä sait sinun kroppasi tietoisuuden omaksesi?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se helppoa, jos kaiken voisi selittää Jumalalla.

Vierailija
22/39 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Blaah. Googleta asiasta, jos niin kiinnostaa. Mä sanon vaan, että tietoisuus on aivojen fyysinen ominaisuus, ei mikään erillinen asia, jota voi siirrellä ihmisten välillä. Minä ja tietoisuuteni = minun kehoni, yksinkertaista.

Millä mekanismilla valittiin, että juuri ''sinä'' saat tietoisuuden sinun kroppaasi etkä jonkun muun?

Miten niin valittiin? Ei ole mitään eikä ketään, joka mitään valintoja tekee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kysyt asiasta Vauvassa, kun viimeisin neurotiedekään ei osaa kysymyksiisi aukottomasti vastata? Aivotutkimus on (ehkä vähän yllättäenkin) vasta lapsenkengissään, mutta tutkimustietoa kertyy koko ajan. Ja mikä tieteessä hienointa: sitä mitä ei (vielä) tiedetä, ei maagisin maailmanselityksin yritetä arvailla, vaan rakennetaan uusia tutkimusasetelmia ja teorioita, jotka pitävät tai romuttuvat sitä mukaa, kun tutkittua ja vertaisarvioitua tietoa kertyy.

Muista että se, että jotain ei tieteellisesti kyetä todistamaan, ei ole myöskään todiste siitä, että asia ei olisi niin tai että se olisi päinvastoin. Mikään satukirjojen sepustuksia kummoisempi "todiste" ei puhu sen puolesta, että tietoisuus syntyisi jossain muualla kuin evoluution myötä kehittyneissä aivoissa. Eikä kyse ole vain "aivokemiasta", vaan todella monimutkaisista mekanismeista, joita minun on maallikkona mahdotonta tähän ulkomuistista alkaa uskottavasti siteerata.

Vierailija
24/39 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytämääni tietoisuuden määritelmää ei ole tullut, ap. Tässä on sinulle asiantuntijoiden mietteitä asiasta. Miltä kannalta haluat keskustella?

https://www.duodecimlehti.fi/duo99620

Vierailija
25/39 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä turkinpippurit on hyviä, miksi asia on niin? Koska Jumala on halunnut, että minä pidän niistä.

Vierailija
26/39 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se räjähti tajuntaan.

Vierailija
27/39 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa vastata aloittajan esittämään kysymykseen, mutta ateismissa (tai lähinnä uskonnottomuudessa) onkin se hyvä puoli, ettei kaikkea tarvitse tietää. Uskovilla taas on kauhea hinku saada kaikelle selitys. Usein se selitys kuitenkin tavalla tai toisella sisältää jumalan, mikä on vain ja ainoastaan älyllistä laiskuutta.

Mutta pointti oli se, etten menetä yöuniani tämän tietoisuuskysymyksen takia.

Vierailija
28/39 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
29/39 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä miten tietoisuus muodostuu ei kovin tarkkaan tunneta, paitsi se että se perustuu kvanttimekaniikkaan.

Kvanttitietoisuus ei ole edes teoria, vaan hypoteesi :D

Ja sinä muovailet hypoteesista varman tiedon.

Toki kaikki fyysiset ilmiöt tapahtuvat kvanttitasolla, mutta sinun väitteestäsi saa käsityksen, että kvanttiteoria pystyy itsessään selittämään tietoisuuden synnyn.

Ei tietenkään voida täysin selittää, niin hyvin kuin esimerkiksi klassisen mekaniikan ilmiöitä. Eli vaikka että jos kappale pudotetaan niin se putoaa 100% varmuudella. Kvantti-ilmiöt kun ovat luonteeltaan periaatteessa epäeksakteja, joten samanlaiseen varmuuteen tai edes lähelle tarvitaan aika paljon analysointia. Sekin olisi jo paljon jos osattaisiin sanoa suuntaviivoja tiedoisuuden synnystä, tai vaikka pystyttäisiin varmuudella sanomaan mitä se ei ole.

Vierailija
30/39 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Blaah. Googleta asiasta, jos niin kiinnostaa. Mä sanon vaan, että tietoisuus on aivojen fyysinen ominaisuus, ei mikään erillinen asia, jota voi siirrellä ihmisten välillä. Minä ja tietoisuuteni = minun kehoni, yksinkertaista.

Millä mekanismilla valittiin, että juuri ''sinä'' saat tietoisuuden sinun kroppaasi etkä jonkun muun?

Koska minun kropassani on minun aistit, hermosto ja aivot.

- Eri

Vierailija
31/39 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa tietoisuus on maailmankaikkeuden ominaisuus samalla lailla kuin sähkömagneettinen tms. kenttä, ja aivot laite, joka pystyy sen havaitsemaan.

Vierailija
32/39 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit vaihtaa peikon tai keijukaisen jumalan tilalle. Sitten muut voivat sanoa sinulle, että maailma on paha, koska sinä uskot jumalaan, etkä kejuihin :)

Vierailija
33/39 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa tietoisuus on maailmankaikkeuden ominaisuus samalla lailla kuin sähkömagneettinen tms. kenttä, ja aivot laite, joka pystyy sen havaitsemaan.

Olisi aika vaikea selittää, miten evoluutio voisi kehittää laitteen joka pystyisi olemaan yhteydessä tähän kenttään. Evoluutio kun ei pystyisi etukäteen tietämään, että tällainen kenttä olisi olemassa.

Vierailija
34/39 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan sanotaan, ettei pääse toisen taajuudelle ;)

Vierailija
35/39 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi aika vaikea selittää, miten evoluutio voisi kehittää laitteen joka pystyisi olemaan yhteydessä tähän kenttään. Evoluutio kun ei pystyisi etukäteen tietämään, että tällainen kenttä olisi olemassa.

Sulla ei kyllä ole mitään hajua evoluutiosta :D

Vierailija
36/39 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muisteleppas nyt sitä aikaa kun olit avaruuden pölyä vain!

Vierailija
37/39 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on maailmankaikkeuden ominaisuus.

Ei tarvita taivaan isää siihen.

Vierailija
38/39 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei kyllä ole mitään hajua evoluutiosta :D

Mietippä vähän tarkemmin. Se on sama asia kuin evoluution lopputuloksena syntyisi toimiva televisio.

Vierailija
39/39 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivot ovat kvanttitietokone.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi