Sektio synnytyspelon takia
Ystäväni on vkolla 25 raskaana. Rakaus on sujunut hyvin, äiti ja vauva ovat terveitä. Vauva on toivottu ja odotettu. Mutta ystävälläni on kamala synnytyspelko, siis kysymys ei ole jännittämisestä, se on varmaan tuttua joka äidille vaan ihan fobiasta. Hän pelkää kipua, kontrollin menetysta, kaikkea.
Ystäväni on käynyt yksityisen psykologin juttusilla. Ei auta. Olen itse kertonut omasta synnytyksestäni, joka meni kuin unelma, ensisynnyttäja, kuusi tuntia jossa välissä luin lehtiä. Kaikki meni nappiin, kokemus oli elämäni paras ja menisin vaikka huomenna uudestaan.
Nyt ystäväni vihdoin kertoi neuvolaan tämän, ja vastaus oli ettei Suomessa saa sektiota pelkän synnytyspelon takia. Onko todella näin?! Maiju ymmärtää että kyseessä on suuri leikkaus ja hänen miehensä olisi valmis jäämään kotiin ekaksi kuukaudeksi, tarvittaessa pidempäänkin. Molemmat isovanhemmat myös asuvat lähellä, tietävät tilanteen ja ovat valmiita avuksi.
Mitä tässä voi tehdä? Voiko sektion vaatia jotenkin? Alkaa olla paniikki päällä, osottava äiti on paniikissa, samoin me omaiset. :(
Kommentit (20)
Minulla vastaava pelko estää raskauden yrittämisen. En luota siihen, että sektion varmasti saa, en pystyisi nauttimaan raskaudesta yhtään. Toivottavasti ystävääsi onnistaa, pitää olla vaan jämäkkä.
Suomessa saa sektion synnytyspelon takia, mutta en tiedä mihin se raja vedetään.
Itse pidin itseäni synnytyspelkoisena, eikä minun sektiotoiveilleni lotkautettu korvaakaan (vaikka odotin viisikiloista), ja on kyllä sanottava että ihan ok se alatiesynnytys sitten lopulta menikin.
Tuttava sai pelkosektion, ja on kyllä sanottava että hänen synnytyspelkonsa oli eri tasolla kuin minun. Hän vaikutti täysin mielisairaalta koko raskautensa ajan, ja itseänikin pelotti että mitä tapahtuisi jos hän ei saisi pelkosektiota. Hän oli mm. todella aggressiivinen ja kertoi uhkailleensa neuvolahenkilökuntaa. Sai pelkosektion, kaikki meni hyvin, ja sen jälkeen hän on taas ollut ihan normaali.
Kysypä maijun toiveista saada lisää lapsia ja neuvo kertomaan myös pelkopolilla, että ymmärtää kuinka sektio rajoittaa lapsiluvun. Kun lääkäri sanoo, että se on täynnä, kannattaa uskoa. Kyllä sen sektion saa kuka vain, mutta täytyy ymmärtää KAIKKI haitat ja riskit. Itselläni muuten sektiohaava tulehtui eikä ristiäisiäkään ehtinyt viettää "oikeaan" aikaan kun en ollut yhtään kunnossa. Jäi kipujen kanssa kokonaan se vastasyntyneen aika kokematta. Ei kyennyt hoitamaan tai käymään neuvolassa. Onneksi suurin osa sektioista menee kuitenkin hyvin.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 18:50"]Maijun pitää vaan kestää.
[/quote]
Juuri näin. Naurettavaa moinen pelko. Yhyy buhuu
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 19:06"]Kysypä maijun toiveista saada lisää lapsia ja neuvo kertomaan myös pelkopolilla, että ymmärtää kuinka sektio rajoittaa lapsiluvun. Kun lääkäri sanoo, että se on täynnä, kannattaa uskoa. Kyllä sen sektion saa kuka vain, mutta täytyy ymmärtää KAIKKI haitat ja riskit. Itselläni muuten sektiohaava tulehtui eikä ristiäisiäkään ehtinyt viettää "oikeaan" aikaan kun en ollut yhtään kunnossa. Jäi kipujen kanssa kokonaan se vastasyntyneen aika kokematta. Ei kyennyt hoitamaan tai käymään neuvolassa. Onneksi suurin osa sektioista menee kuitenkin hyvin.
[/quote]
Haluatko tarkentaa miten monta lasta sektiolla voi saada? Itselläni viisi eikä vieläkään lääkärit sanoneet ettei enempää saisi tulla. Tietenkin tämä on tapauskohtaista, mutta ihan turha alkaa amiksen kokkipuolen papereilla meuhkaamaan että vain kaksi lasta voi saada sektiolla. Ja ensimmäinen oli muuten kiireellinen sektio, loput pelkosektioita. Vituttaako?
Kyllä Suomessa saa sektion synnytyspelon takia. Pelkopotilaota varten on pelkopolejalin synnytyssairaaloissa. Pitää kyllä olla jämpti ja perusteltava hyvin. Itselläni on kaksi pelkoseltiota talana ja maailman ihanimmat lapset. Toisen sektion sasminen yritettiin estää, koska jouduin sairaalaan ennenaikaisesti, mutta en antanut periksi vasn pyysin päästä ylilääkärin vastaanotolle.
Missäpäin ystäväsi aikoo synnyttää?
Itse sain pelkosyiden takia sektion. Tosiaan Se, että neuvolantädille kertoo ei riitä, vaan halutessa neuvolasta terkka laittaa lähetteen äitiyspoliklinikalle pelkopolille. Sielläkin yleensä vaatii useamman käynnin niin kätilöllä kuin lääkärillä ja mahdollisesti myös psykologilla että voidaan diagnosoida synnytyspelko, Se on siis diagnosoitu tila, ei mikään ilmoitusluontoinen asia. Itse kävin useamman kerran, kun joka ikinen kerta murruin ja muutuin hysteeriseksi vaikka mies oli mukana tukemassa lääkäri oli sitä mieltä, että on minulle ja lapselle parasta, että suunniteltu sektio tehdään. Minun suurin pelkoni oli alatiesynnytyksen komplikaatiot ja ennustamattomuus, pelkäsin todella että lapsi tai minä vaurioituisimme pahasti jos alatiesynnytys ei menekään niinkuin unelma. En siis kipupelon takia pelkopolilla ollut. Olen todella kiitollinen sektion myöntäneelle lääkärille, lapsi oli nelikiloinen ja leikanneen lääkärin mukaan sellaisessa asennossa ja tarjonnassa, että ei olisi välttämättä alatiesynnytys onnistunut. Sektiosta olen taipunut hyvin, haava oli siisti, ei tulehduksia, kolme yötä sairaalassa ja kotiin. Mies oli ekan viikon isyyslomalla, hyvin on päivisin yksin onnistunut sen jälkeen vauvanhoito ja normaali arki, liikuntaa piti välttää kuukausi.
Mä sain sektioluvan voimakkaan pelon vuoksi. Neuvolasta lähete pelkopolille, jossa jutustelua kätilön kans ja rv 30 lääkärin kans. Sektiolupa tuli heti lääkäriltä ja sektioajan sopiminen oli rv 36
Miten voi pelätä niin voimakkaasti jotain että muuttuu hysteeriseksi. Asiaa jota ei ole edes koskaan aiemmin kokenut.
Väkisinkin tulee mieleen että päässä on jotain vikaa, yläpäässä.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 20:11"]Miten voi pelätä niin voimakkaasti jotain että muuttuu hysteeriseksi. Asiaa jota ei ole edes koskaan aiemmin kokenut.
[/quote]
Koska sinä et ole kokenut sellaista pelkoa, sitä ei ole. Tai ainakin hulluilla pelkästään. Olet varmaan muutenkin kiva tyyppi.
Itsekin synnytyspelkoisena sanoisin että pelon voittaa vain kohtaamalla asian silmästä silmään. Pitää vaan olla semmoinen tukihenkilö ja sairaalan henkilökunta joka tsemppaa asiassa, kannustaa ja tukee. Synnytyksestä voi jäädä voittajafiilis. Nyt raskausaikana kannattaa miettiä tarkkaan mitkä ne pelottava asiat on ja puhua niistä. Sektio on iso riski kun ajattelee että oikeasti pelon voi voittaa psyykkaamalla, myös itse itseään. Toivottavasti asiaa selviää.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 20:11"]Miten voi pelätä niin voimakkaasti jotain että muuttuu hysteeriseksi. Asiaa jota ei ole edes koskaan aiemmin kokenut.
[/quote]
Koska sinä et ole kokenut sellaista pelkoa, sitä ei ole. Tai ainakin hulluilla pelkästään. Olet varmaan muutenkin kiva tyyppi.
[/quote]
En sanonut ettei pelkoa ole. Lue tekstini uudestaan urpo.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 20:15"]Itsekin synnytyspelkoisena sanoisin että pelon voittaa vain kohtaamalla asian silmästä silmään. Pitää vaan olla semmoinen tukihenkilö ja sairaalan henkilökunta joka tsemppaa asiassa, kannustaa ja tukee. Synnytyksestä voi jäädä voittajafiilis. Nyt raskausaikana kannattaa miettiä tarkkaan mitkä ne pelottava asiat on ja puhua niistä. Sektio on iso riski kun ajattelee että oikeasti pelon voi voittaa psyykkaamalla, myös itse itseään. Toivottavasti asiaa selviää.
[/quote]
Nykyisin taitaa olla aikamoinen lottovoitto saada sellainen henkilökunta, jolla on aikaa olla tsemppaamassa ja tukemassa.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 20:11"]Miten voi pelätä niin voimakkaasti jotain että muuttuu hysteeriseksi. Asiaa jota ei ole edes koskaan aiemmin kokenut.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kuten aiemmin kirjoitin, olet varmaan muutenkin kiva.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 20:20"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 20:11"]Miten voi pelätä niin voimakkaasti jotain että muuttuu hysteeriseksi. Asiaa jota ei ole edes koskaan aiemmin kokenut.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kuten aiemmin kirjoitin, olet varmaan muutenkin kiva.
[/quote]
Niin olenkin.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 20:15"]Itsekin synnytyspelkoisena sanoisin että pelon voittaa vain kohtaamalla asian silmästä silmään. Pitää vaan olla semmoinen tukihenkilö ja sairaalan henkilökunta joka tsemppaa asiassa, kannustaa ja tukee. Synnytyksestä voi jäädä voittajafiilis. Nyt raskausaikana kannattaa miettiä tarkkaan mitkä ne pelottava asiat on ja puhua niistä. Sektio on iso riski kun ajattelee että oikeasti pelon voi voittaa psyykkaamalla, myös itse itseään. Toivottavasti asiaa selviää. [/quote] Nykyisin taitaa olla aikamoinen lottovoitto saada sellainen henkilökunta, jolla on aikaa olla tsemppaamassa ja tukemassa.
[/quote]
Minä sain mukavan kätiön tai kätilö käyttäytyi mukavasti kun laitoin esitietolomakkeeseen asiasta. Oma mies tietenkin oli tärkein tuki. Tosin en ollut mielisairas pelosta, en tarvinnut pakkopaitaa enkä hyökännyt kimppuun tms. Oli mahtava tunne kun olin sittenkin uskaltanut synnyttää alakautta.
Minulle on ensimmäisessä synnytyksessä saatu luotua synnytyspelko osaavan henkilökunnan toimesta. Kaikin puolin hienosti hoitivat hommansa. Onneksi sype-keskustelussa viimeisteltiin tämä vaikutelma jankuttamalla aiheesta, jonka kätilö oli päättänyt pahimmaksi pelokseni. Itse olin eri mieltä, mutta väliäkö sillä. Onneksi pääsin joka tapauksessa synnytystapa-arvioon toisen raskauteni aikana ja ihana lääkäri varasi suoraan sektioajan pelkodiagnoosilla. Totesi itsekin ettei ole ihan asianmukaista ollut meno ekalla kerralla.
No ei ole näin. Valitus tuosta terkkarista. Parisen vuotta sitten oli duodecimissa juttu tästä. Synnytyspelkoiselta sektion kieltäminen ei ole hyvän hoitotavan mukaista. Kyllä saa, mutta pelkopolilla pitää käydä tai ainakin useimmissa sairaaloissa tämä käytäntö. Ja mitä varmempi on ja mitä enemmän tuo esiin, että ymmärtää myös sektion riskit sitä nopeammin sen sektiopäätöksenkin saa.