Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys rivariasujille!

Vierailija
11.10.2014 |

Pienten taloyhtiöiden rivariasujat, miten teillä on hoidettu kiinteistönhoito? Jos asukkaat hoitavat kiinteistön niin onko kaikki sujunut hyvin? Onko siis kukin perhe hoitanut oman osansa vai onko tullut riitatilanteita?
Mites lumien luonti talvisin, kolaavatko kaikki oman alueensa vai koko pihan?

Meillä harkinnassa muutto kerrostalosta 8 huoneiston rivariyhtiöön ja edellä mainitut asiat hieman huolettavat.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä jututtamassa kyseisen asuntoyhtiön asukkaita ennen asunnon ostoa

Vierailija
2/28 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan asukkaista, kuinka innokkaasti pihahommia tehdään. Meillä on syksyisin ja keväisin haravointitalkoot, rännit puhdistetaan kesällä. Hyvin on porukka osallistunut. Lumityöt kyllä hoituu aina kans, jos lunta sataa todella paljon koko päivän, niin silloin toki asukkaat hoitavat ensisijaisesti oman alueensa. Muutama innokkaampi kolaaja asuu tässä, joten töistä tullessa on usein koko piha parkkipaikkaa myöten kolattuna ja joutuu välillä potemaan vähän huonoa omaatuntoa. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talkoot ovat pahin mahdollinen riidansiemen, mikäli oikeasti kaikki eivät ole läheisissä väleissä. Se toiminta ei sovi nykyajan kiireiseen elämänrytmiin. Aina löytyy se joka ei yksinkertaisesti jouda niihin juuri silloin kun pitäisi ja Aina on se eläkeläinen joka ei voi ymmärtää tätä.

Parempi on sopia selkeästi tietyt osuudet yhteisistä alueista jokaiselle ja näitä kierrättää esim. vuodeksi kerrallaan. Enemmän osaamista vaativat tehtävät, kuten puuston vähennys tai maanrakennus teetetään sitten ulkopuoliselle.

Talkootouhut oikeasti sopivat ka.30%:lle osakkaista. Suurimmalle osalle ne ovat vain stressiä.

Vierailija
4/28 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu taloyhtiöstä. Meillä pari kertaa vuodessa myös talkoot ja muuten pihatyöt hoitaa isännöintitoimisto. Piha on aina siisti ja talviaamuina lumet luotu jne. 

Vierailija
5/28 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hiukan isompi rivarikompleksi. Koskaan en oo pihatalkoisiin ottanut osaa, enkä muutenkaan puuttunut naapureiden tekemisiin. Mulle riittää oman tontin hoito ja jos se ei jolleki riitä, ni kaikki vapaus tuusata meidänkin pihalla sitten. Ihan sama mulle.

Vierailija
6/28 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että tässä kyseisessä yhtiössä kaikki mahdollinen tehdään itse. Vastike on niin pieni että sillä tuskin palkataan isännöintitoimistoa hoitamaan pihahommia.
Pitänee käydä jututtamassa vielä naapureita :)

AP

Vierailija
7/28 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä muuta rivariin, jossa ei ole huoltoyhtiötä hoitamassa yhteisiä piha-alueita. Ei siitä mitään tule kuitenkaan, että asukkaat hoitaa itse.

Asumme pienessä 8 asunnon rivarissa ja huoltoyhtiö hoitaa yhteiset piha-alueita yms asiat kesät talvet. Hyvin toimii.

Vierailija
8/28 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä huoltoyhtiö + asukkaat itse tekevät jotain. Joka taloyhtiöön, pieneenkin, mahtuu aina joku ääliö, joka jaksaa valittaa. Itse tykkään, että mitä enemmän töitä huoltoyhtiöllä sen parempi. Maksoi mitä maksoi,

Vierailija
9/28 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei voida velvoittaa talkoisiin, vaikka yhtiössä olisi aina ennen toimittu näin. Ja onhan se ihan ymmörrettävää, sillä ihmisiä on niin erilaisissa elämäntilanteissa, toiset töissä muualla arkipäivät, joku sairaana, invalidi tai ihan mitä tahansa. En ostaisi asuntoa yhtiöstä, joka ei käytä huoltoyhtiötä. Isännöintifhrma on erikseen. Tällaisissa yhtiöissä asunnon omistajat eivät tajuakaan, miten paljon heidän asuntonsa arvo laskee verrattuna juoltoyhtiöitä käyttäviin, kun kilpailevia ostajia on vähemmän.

Vierailija
10/28 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kolaan lumet ja ajan ruohon ym. yhteisiltä alueilta. Olen eläkkeellä. 7 asunnon yhtiö. Niin kauan kun kukaan ei vittuile:)

Vierailija
11/28 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 19:54"]

Älä muuta rivariin, jossa ei ole huoltoyhtiötä hoitamassa yhteisiä piha-alueita. Ei siitä mitään tule kuitenkaan, että asukkaat hoitaa itse. Asumme pienessä 8 asunnon rivarissa ja huoltoyhtiö hoitaa yhteiset piha-alueita yms asiat kesät talvet. Hyvin toimii.

[/quote]

Älkää yleistäkö, kiitos!  Meillä on 6 asunnon rivariytiö ja homma on hoitunut kohta 20 vuotta omin voimin hienosti. Taloyhtiöstä löytyy vielä isännöitsijäin ja uslkon, että paremmin hommansa hoitaa kuin ulkopuolinen hoitaisi. Ammattitaitoa näet löytyy. Hyvät suhteet, ihanat naapurit! On juhlittu ristiäisiä, yo-juhlia ja pihatalkoita pidetty.

Vierailija
12/28 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 18:34"]

Riippuu taloyhtiöstä. Meillä pari kertaa vuodessa myös talkoot ja muuten pihatyöt hoitaa isännöintitoimisto. Piha on aina siisti ja talviaamuina lumet luotu jne. 

[/quote]

Isännöintitoimisto hoitaa isännöinnin, huoltofirma lumityöt. Ei isännöitsijä ole mikään talonmies!

Vierailija
13/28 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on paras neuvo, että juttele siinä talossa jo asuvien kanssa. Meillä tuli yllätyksenä kun ostettiin asunto että mitä kaikkea ja kuinka paljon piti itse tehdä. Asiat oli ennen hoidettu yhteisymmärryksessä, mutta kun taloon muutti uutta väkeä, esim. yksinhuoltajanainen, nuoria joita ei kiinnostanut ja vanhat asukkaat vanhenivat, niin otettiin huoltofirma, sehän ei kyllä tehnyt kauhean hyvin aina töitään, mutta jotenkin tuli tehtyä. Sitten valittiin vääränlainen hallituksen puheenjohtaja, joka taas palkkasi huijariisännöitsijän, niin talo alkoi mennä nopeasti huonoksi, rahat hävisi tililtä ja pihaa ei pidetty hyvänä. Myytiin kämppä juuri sopivasti, nyt piha on kamala, se nuoripari joka osti meidän kämpän on alkanut pistää porukkaa taas kuriin, ovat alkaneet talkoilla kunnostaa pihaa.

Vierailija
14/28 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 20:06"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 19:54"]

Älä muuta rivariin, jossa ei ole huoltoyhtiötä hoitamassa yhteisiä piha-alueita. Ei siitä mitään tule kuitenkaan, että asukkaat hoitaa itse. Asumme pienessä 8 asunnon rivarissa ja huoltoyhtiö hoitaa yhteiset piha-alueita yms asiat kesät talvet. Hyvin toimii.

[/quote]

Älkää yleistäkö, kiitos!  Meillä on 6 asunnon rivariytiö ja homma on hoitunut kohta 20 vuotta omin voimin hienosti. Taloyhtiöstä löytyy vielä isännöitsijäin ja uslkon, että paremmin hommansa hoitaa kuin ulkopuolinen hoitaisi. Ammattitaitoa näet löytyy. Hyvät suhteet, ihanat naapurit! On juhlittu ristiäisiä, yo-juhlia ja pihatalkoita pidetty.

[/quote]

Kuule, meidänkin taloyhtiöstä löytyy isännöitsijä ja rakennusvalvonta ja rakennusmestari. Silti meillä on ulkopuolinen isännöintifirma ja huoltoyhtiö. Tuo teidän lintukoto ei vaadi kuin sen, että yksi osakas muuttaa ja tilalle tulee joku mörkö, joka ei osallistu yhteisiin talkoisiin ja sitten ei homma enää toimi.

Kiva, jos itse viihdytte. Mutta mä en ostaisi asuntoa tuollaisesta taloyhtiöstä kirveelläkään. Lähipiirissä niin paljon esimerkkejä siitä, että taloyhtiön huolto kaatuu sitten sen yhden eläkeläispapan harteille. Se ei ole reilua eikä tarkoitus.

Vierailija
15/28 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lumotyöt hoidettiin vuoroviikoin eli kysessä oli 6 huoneiston rivariyhtiö. Toisille sattui lumiset viikot, toisille ei, mutta kukaan ei valittanut ja homma toimi hyvin.

Vierailija
16/28 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jos teet itse säästät tai sitten maksat huoltoyhtiölle. Meillä muutaman asunnon rivari, kaikki tuttuja ja hommat hoidetaan itse. Ja tähän ei mitkään idiootit muuta eikä pakolaiset pyöri nurkissa..

Vierailija
17/28 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti tarkkaan ennenkuin muutat. Pahimmassa tapauksessa joudut järjestelemään omat menosi ja lomasi noiden pihan yms. hoitovuorojen mukaan. Voi olla lipun nostoa salkoon, saunan päälle laittoa, lumen kolausta jne. Ja kiva, kun sattuu kunnon lumisateet, niin siinähän kolaat aamulla pihan. Ja jos jostain syystä olet estynyt, ettet heti aamu kahdeksaksi saa pihaa siistiksi, niin joku on valittamassa.

Nykyään olen sitä mieltä, että pihatyöt yms. talkoot kuuluu vain omakoti- ja paritaloon. Kerros- ja rivitalossa ne saa tehdä joku muu ja vastike maksetaan sitä varten.

Vierailija
18/28 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 20:31"]

Mieti tarkkaan ennenkuin muutat. Pahimmassa tapauksessa joudut järjestelemään omat menosi ja lomasi noiden pihan yms. hoitovuorojen mukaan. Voi olla lipun nostoa salkoon, saunan päälle laittoa, lumen kolausta jne. Ja kiva, kun sattuu kunnon lumisateet, niin siinähän kolaat aamulla pihan. Ja jos jostain syystä olet estynyt, ettet heti aamu kahdeksaksi saa pihaa siistiksi, niin joku on valittamassa.

Nykyään olen sitä mieltä, että pihatyöt yms. talkoot kuuluu vain omakoti- ja paritaloon. Kerros- ja rivitalossa ne saa tehdä joku muu ja vastike maksetaan sitä varten.

[/quote]

Juurikin nuo mahdolliset lumityöt pelottaa eniten. Ei nyt lippujen nostaminen niin paha juttu olisi, mutta se kolaus...auts.

AP

Vierailija
19/28 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltoyhtiö ja usännöitsijätoimisto hoitavat pihojen siivoukset ja lumenluonnit yms. Pari kertaa vuodessa talkoot, joihin osallustuvat kaikki 10 rivitalo-osakkeen asukit kykyjensä ja kuntonsa mukaan.

Vierailija
20/28 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sujuu tosi hyvin. Rivaria en jätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän