Oliko 9/11 iskujen aikaan noissa koneissa edes mahdollista lukita ohjaamoa niin ettei sinne kertakaikkiaan voi hyökätä
Viimeiseen koneeseenhan ehdittiin lähettää varoitusviesti mutta lentäjät pyysivät ymmärrettävästi täsmennystä ja samalla hetkellä kaappaajat iskivätkin jo :(
Kommentit (48)
Oli mahdollista lukita, mutta ei se mikään panssariovi ollut. Eli ei kestänyt mitään kunnon hyökkäystä. Tuossa vikassa koneessahan matkustajat pääsi käsittääkseni murtautumaan lukitun oven läpi ohjaamoon, eli siis rikkoivat oven käyttäen ainakin niitä ruokakärryjä apuna.
Ei. Ilmeisesti koneissa oli käytössä yleisavain jolla oven sai auki. Kaappareilla saattoi olla se mukanaan, ettei tarvinnut edes varastaa sitä lentoemännältä.
Eikä niitä ovia noihin aikoihin edes pidetty useinkaan kiinni vaan pisneksestä pystyi kurkkimaan mitä lentäjät tekee.
Matkustelin paljon jenkkilässä ennen 2001 ja "turvatoimet" oli noihin aikoihin sarjassa naurettavat verrattuna nykyaikaan
Vierailija kirjoitti:
Eikä niitä ovia noihin aikoihin edes pidetty useinkaan kiinni vaan pisneksestä pystyi kurkkimaan mitä lentäjät tekee.
Matkustelin paljon jenkkilässä ennen 2001 ja "turvatoimet" oli noihin aikoihin sarjassa naurettavat verrattuna nykyaikaan
Usassa oli kai vielä lievemmät turvatarkastukset kuin Euroopassa? Miksi? Säästöjen takia?
Ei kai täällä saanut sentään Leathermaneja yms. olla taskussa?
Muistan että joskus lennolla pääsi vierailemaankin ohjaamoon. Taisi olla vuonna 2000. Eipä liene sellaista mahdollisuutta enää.
Siihen aikaan pelättiin pommeja, eli ruumaan menevät laukut tarkastettiin hyvin ja piti ehdottomasti olla matkustaja samalla lennolla kuin laukkunsa. Samoin pelättiin että terroristit saisivat käsiinsä ilmatorjuntaohjuksen ja käyttäisivät sitä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli vaan mieleen ojasta allikkoon, kun oliko se ranskalainen lentäjä kun joku vuosi sen jälkeen ohjasi matkustajakoneen päin vuorta. Oli lukinnut ohjaamon, niin kukaan ei päässyt estämään.
Se oli saksalainen.
Ei tämä nykyaika ihan tervettä ole kun pitää pelätä tuollaisia. Ennen oli ovet auki ja rööki paloi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli vaan mieleen ojasta allikkoon, kun oliko se ranskalainen lentäjä kun joku vuosi sen jälkeen ohjasi matkustajakoneen päin vuorta. Oli lukinnut ohjaamon, niin kukaan ei päässyt estämään.
Se oli saksalainen.
Nykyään taitaa olla käytäntö ettei ohjaamoon saa jättää ketään yksin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli vaan mieleen ojasta allikkoon, kun oliko se ranskalainen lentäjä kun joku vuosi sen jälkeen ohjasi matkustajakoneen päin vuorta. Oli lukinnut ohjaamon, niin kukaan ei päässyt estämään.
Tuon jälkeen lentokoneisiin asennettiin varamenetelmä, jolla sen pilottikopin saa tarvittaessa auki myös ulkopuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Eikä niitä ovia noihin aikoihin edes pidetty useinkaan kiinni vaan pisneksestä pystyi kurkkimaan mitä lentäjät tekee.
Matkustelin paljon jenkkilässä ennen 2001 ja "turvatoimet" oli noihin aikoihin sarjassa naurettavat verrattuna nykyaikaan
Ja lentoemot roudasi lapsia vierailemaan ohjaamossa.
Kannattaisikohan tämän säälittävän juomapullosirkuksen sijaan panostaa ilmapuolustukseen? Kaapatun matkustajalentokoneen torjunta kumminkin on aika helppoa. Siinä on paljon pyöreitä muotoja, eli se loistaa tutkassa joulukuusen lailla. Lisäksi se on hitaahko ja kömpelö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli vaan mieleen ojasta allikkoon, kun oliko se ranskalainen lentäjä kun joku vuosi sen jälkeen ohjasi matkustajakoneen päin vuorta. Oli lukinnut ohjaamon, niin kukaan ei päässyt estämään.
Se oli saksalainen.
Eikö se ollut itävaltalainen? Koki olonsa kovin masentuneeksi, joten päätti lentää matkustajakoneen vuorta päin kaikki matkustajat kyydissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli vaan mieleen ojasta allikkoon, kun oliko se ranskalainen lentäjä kun joku vuosi sen jälkeen ohjasi matkustajakoneen päin vuorta. Oli lukinnut ohjaamon, niin kukaan ei päässyt estämään.
Se oli saksalainen.
Eikö se ollut itävaltalainen? Koki olonsa kovin masentuneeksi, joten päätti lentää matkustajakoneen vuorta päin kaikki matkustajat kyydissä.
Saksalainen oli.
Eikös ne uhanneet vetää kurkkuja auki niiltä lentoemänniltä jos ovi ei aukea?
Ja sitten lentäjät avasivat oven kun kuvittelivat kyseessä olevan tavallisen "lennä tänne" -kaappauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli vaan mieleen ojasta allikkoon, kun oliko se ranskalainen lentäjä kun joku vuosi sen jälkeen ohjasi matkustajakoneen päin vuorta. Oli lukinnut ohjaamon, niin kukaan ei päässyt estämään.
Tuon jälkeen lentokoneisiin asennettiin varamenetelmä, jolla sen pilottikopin saa tarvittaessa auki myös ulkopuolelta.
Tuossa koneessa oli varajärjestelmä millä oven saa auki eli numerokoodi mutta sitä ei pystynyt käyttämään kun yhden kerran. Lentäjä oli perehtynyt ovi systeemiin ja tiesi miten se sisäpuolelta jumitettaisiin. Yrittivät ulkopuolelta vielä palokirveelläkin rikkoa oven (kyllä, siellä on piilossa kirves) mutta ei siitä panssarista kukaan läpi tullut.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisikohan tämän säälittävän juomapullosirkuksen sijaan panostaa ilmapuolustukseen? Kaapatun matkustajalentokoneen torjunta kumminkin on aika helppoa. Siinä on paljon pyöreitä muotoja, eli se loistaa tutkassa joulukuusen lailla. Lisäksi se on hitaahko ja kömpelö.
Kai sinä ymmärrät, että kaapattuja koneita ei aikaisemmin ammuttu alas (eikä edelleenkään). Yleensä kun kaappaajien tarkoituksena on lentää -jonnekin- ei -jotakin päin-.
Pari sataa siviilisielua on kuitenkin aika kova taakka minkä tahansa maan hävittäjälentäjälle ampua alas.
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne uhanneet vetää kurkkuja auki niiltä lentoemänniltä jos ovi ei aukea?
Ja sitten lentäjät avasivat oven kun kuvittelivat kyseessä olevan tavallisen "lennä tänne" -kaappauksen.
Sitäkin epäiltiin yhdeksi keinoksi. Varmuutta ei saatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä niitä ovia noihin aikoihin edes pidetty useinkaan kiinni vaan pisneksestä pystyi kurkkimaan mitä lentäjät tekee.
Matkustelin paljon jenkkilässä ennen 2001 ja "turvatoimet" oli noihin aikoihin sarjassa naurettavat verrattuna nykyaikaan
Usassa oli kai vielä lievemmät turvatarkastukset kuin Euroopassa? Miksi? Säästöjen takia?
Ei kai täällä saanut sentään Leathermaneja yms. olla taskussa?
Yhdysvalloissa oli kotimaanlennoille erilaiset turvatarkastukset kuin ulkomaanlennoille.
Mulla tuli vaan mieleen ojasta allikkoon, kun oliko se ranskalainen lentäjä kun joku vuosi sen jälkeen ohjasi matkustajakoneen päin vuorta. Oli lukinnut ohjaamon, niin kukaan ei päässyt estämään.