Lääkkeellinen tyhjennys osastolla, yksityisyys??
Edessä lääkkeellinen tyhjennys osastolla, näillä viikoilla ei ole kuulemma kotiin menemistä lääkkeiden kanssa.
Tiedän olevani ehkä erityisen estynyt ihminen, mutta isoin pelkoni tällä hetkellä ei ole kipu tai runsas vuoto, vaan se että joutuuko prosessin todennäköisesti hoitamaan jossain yhteishuoneessa ilman mitään yksityisyyttä?? Ja vuotamaan verta, mahdollisesti oksentamaan ja ripuloimaankin jossain huoneen tai käytävän yhteisvessassa? Tai pahimmillaan siinä sängyssä kaikkien nähden/kuullen?
Kertokaa kiltit, jos tiedätte miten homma yleensä menee!
Kommentit (214)
Ainakin Tampereella joutui jakamaan huoneen, mutta osasto oli eri kuin missä synnyttäneet olivat.
Jokainen siellä sairaassa on kuitenkin syystä, kukaan ei varmasti mieti miksi tuo tuossa oksentaa tai ripuloi, hävettävää olisi jos siellä terveenä makaisi..
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi joutua jakamaan huoneen, jopa synnyttäneiden kanssa. Julmaa on.
Siis oikeasti, synnyttäneiden kanssa samaan huoneeseen? Eli siis niiden vauvojen myös, jollaisen itse menetin? Nyt vasta pahalta tuntuukin!
Miten tuo edes voi toimia? Että ne muut ihmiset, jotka ovat mahdollisesti hyvinkin iloisella tuulella, joutuvat katselemaan kun vieressä joku kärsii? Mitä, jos joudun varaamaan sen yhteisen vessan vaikka kahdeksi tunniksi? En yksinkertaisesti ymmärrä miten tämä voisi toimia ikimaailmassa.
Ap
Riippuu siitä, kuinka täynnä osasto on. Voi joutua 2-4 hengen huoneeseen. Hyvällä tuurilla saat toki olla yksin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Tampereella joutui jakamaan huoneen, mutta osasto oli eri kuin missä synnyttäneet olivat.
Voitko kertoa, monenko hengen huone oli? Ei se tietenkään mitään kerro siitä mihin itse joudun, mutta jotenkin tässä haluaa saada kaiken infon mitä voi...
Ap
En usko, että joudut synnyttäneiden kanssa samalle osastolle. Itse olin naistentautien osastolla.
Halaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeasti, synnyttäneiden kanssa samaan huoneeseen? Eli siis niiden vauvojen myös, jollaisen itse menetin? Nyt vasta pahalta tuntuukin!
Miten tuo edes voi toimia? Että ne muut ihmiset, jotka ovat mahdollisesti hyvinkin iloisella tuulella, joutuvat katselemaan kun vieressä joku kärsii? Mitä, jos joudun varaamaan sen yhteisen vessan vaikka kahdeksi tunniksi? En yksinkertaisesti ymmärrä miten tämä voisi toimia ikimaailmassa.
Ap
Sairaalassa aina toinen voi paremmin kuin toinen, sellaista se on. Etkä sä sinne vessaan lukittaudu tietenkään.
Mulla oli 3 hengen huone, mutta oli rauhallinen aika joten olin yksin huoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko kertoa, monenko hengen huone oli? Ei se tietenkään mitään kerro siitä mihin itse joudun, mutta jotenkin tässä haluaa saada kaiken infon mitä voi...
Ap
Hei Ap! Olin kahden hengen huoneessa ja huonetoveri oli aikalailla ikäiseni nainen. Hieman eri tilanteessa oltiin, mutta sinänsä molemmat ymmärsimme toisiamme ja kipujamme. Minua ei häirinnyt, mutta oli se vähän epämiellyttävää kun mieheni halusi olla tukenani mahdollisimman paljon ja huoneessa myös toinen. Ymmärsin silti hyvin tilanteen.
Vauvoja en onneksi nähnyt silloin missään.
Taysissa sain kyllä ihan oman huoneen. Ja oli eri osastolla, kuin synnyttäneet.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että joudut synnyttäneiden kanssa samalle osastolle. Itse olin naistentautien osastolla.
Halaus.
Kiitos! Ihan tosi, antaisin vaikka vasemman käteni juuri nyt, jos pääsisin sillä tästä... yksityisyyden menetys ja nöyryytyksen tunne on jotain käsittämättömän pelottavaa. Se auttaa, jos ei synnyttäneiden kanssa pidä olla, mutta mieluiten olisin kyllä yksin... pääsisipä kotiin :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sairaalassa on yleensä vessoja myös käytävässä. Parempikuntoiset potilaat voivat sitten käyttää niitä, jos oman huoneen vessa on varattu.
Voit kyllä esittää toiveita ja sanoa hoitohenkilökunnalle, että sinua koskevia asioita ei saa puhua muiden kuullen ja asian kipeyden vuoksi et halua samaan huoneeseen vauvojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Voit kyllä esittää toiveita ja sanoa hoitohenkilökunnalle, että sinua koskevia asioita ei saa puhua muiden kuullen ja asian kipeyden vuoksi et halua samaan huoneeseen vauvojen kanssa.
Ajattelin että pitää tosiaan uskaltautua kertomaan toiveistaan. Valitettavasti minulla on suuri pelko myös siitä, että hoitajat ovat tylyjä... eivät toivottavasti oikeasti ole, mutta pelko on syntynyt kaikesta siitä miten terveydenhuoltoa nykyään kuvaillaan.
Ap
Minä ainakin jouduin olemaan odottavan äidin kanssa samassa huoneessa Siltä kävivät välillä vauvan sydän ääniä kuuntelemassa. Olihan se masentavaa kuunnella sitä siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin että pitää tosiaan uskaltautua kertomaan toiveistaan. Valitettavasti minulla on suuri pelko myös siitä, että hoitajat ovat tylyjä... eivät toivottavasti oikeasti ole, mutta pelko on syntynyt kaikesta siitä miten terveydenhuoltoa nykyään kuvaillaan.
Ap
Itse olen ollut naistentaudeilla leikkauksen vuoksi ja hyvin asiallista palvelua sain, tosin lääkäri hivenen liikaa höpötteli muiden kuullen.. mutta on oikeus sanoa, että tästä puhutaan kahden kesken. Jos huoneessa on esim vierailija ja sinulle pitää tehdä hoitotoimenpide tai joudut esim pissaamaan johonkin alusastiaan, niin voit täksi aikaa pyytää hoitajalta että heittää vierailijat ulos huoneesta. Toisia potilaita ei valitettavasti voi heittää ulos, sairaita kun ovat myös :D Itsekin arvostan yksityisyyttä. Pitää muistaa omat oikeudet, oikeus yksityisyyteen. Lisäksi kaikki toimenpiteet pitää tehdä potilaan suostumuksella lain mukaan. Voit siis esim sanoa lähteväsi pois koko sairaalasta (en tosin suosittele oikeasti lähtemään) mutta siihenkin sinulla on oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hei Ap! Olin kahden hengen huoneessa ja huonetoveri oli aikalailla ikäiseni nainen. Hieman eri tilanteessa oltiin, mutta sinänsä molemmat ymmärsimme toisiamme ja kipujamme. Minua ei häirinnyt, mutta oli se vähän epämiellyttävää kun mieheni halusi olla tukenani mahdollisimman paljon ja huoneessa myös toinen. Ymmärsin silti hyvin tilanteen.
Vauvoja en onneksi nähnyt silloin missään.
Tuo on kyllä vähän törppöä pitää miestä naistentautien huoneessa. Muiden potilaiden hoito estyy, kun kaikki eivät halua hoitotoimenpiteitä tehtävän miesten läsnäollessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niistä tylyistä vaan puhutaan enemmän, kun ymmärrettävästi jäävät ihmisten mieliin. Suurin osa on joko asiallisia tai oikein mukavia.
Voimia tilanteeseesi. Kyllä selviät, ja sairaala reissu mene ihan hyvin (siis tilanteeseesi nähden) ❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hei Ap! Tampereelta jatkan vielä… tuolloin hoitajat (kätilöt?) olivat todella, todella empaattisia ja ihania. Jouduin vielä olemaan siellä kolme päivää kun lääkkeellinen tyhjennys ei onnistunut ja jouduin kaavintaan. Minulle jäi kaikesta silti positiivinen fiilis, vaikka rankkaa oli. Sen sijaan myöhemmin kun pääsinkin käynnistykseen ja synnyttämään, se oli kamalaa ja empatiaa ei näkynyt enää missään. Tsemppiä sinulle kovasti!